Gen și Limbaj la Locul de Muncă

Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Aparitia economiei de piata a adus cu ea diversitate pe piata muncii, imediat dupa caderea regimului comunist in Romania. O diversitate a locurilor de munca, precum si noi oportunitati de educatie si cariera, imposibile inainte. Din cauza mediului organizational in continua schimbare si a relatiilor de munca nesigure, multi dintre cei activi pe piata muncii se simt amenintati si chiar stresati in ceea ce priveste serviciul. Asta inseamna ca oamenii trebuie sa se mentina constant in forma pentru a-si valorifica potentialul si forta de munca si a-si mentine nisa pe piata muncii, luptandu-se astfel cu ceilalti intr-o continua competitie. De cele mai multe ori aceasta se rasfrange asupra sanatatii, familiei sau timpului liber al celui in cauza, micsorand deci sansele acestuia si afectand alte posibile oportunitati care ar putea aparea. Plate pentru aceasta munca este de multe ori mica, iar cand plata este totusi la nivel ridicat indivizii sunt suprasolicitati cu munca.
Un alt aspect care duce la cresterea tensiunii asupra angajatilor este disonanta dintre obiceiurile de munca si valorile formate in timpul regimului comunist si noile cereri legate de comportamentul la locul de munca de astazi. Aici putem include cerinta ca viitorii angajati sa fie competitivi, deschisi spre inovatie, inventivi, cu abilitati de comunicare si prezentare, lucratori in echipa etc.
Profilul organizatiilor si al slujbelor pe care acestea le ofera se schimba rapid si sunt din ce in ce mai adaptabile la cerintele economiei de piata. Schimbarile de pe piata muncii nu numai ca se concentreaza asupra factorilor enumerati mai sus, dar au si dus la o crestere a cererii de participare la forta de munca din partea femeilor. Totusi, dupa cum observa mai multi autori, segregarea de gen este inca prezenta in organizatii (Achatz, Allmendninger si Hinz, 2000 apud Thimm, Kokh si Schey, 2003).
Succesul sau insuccesul in cariera profesionala este adesea privit ca un rezultat al unor influente multidimensionale. Multe femei resimt efectele segregarii de gen: ele se confrunta, de exemplu, cu stereotipii de gen, asteptari de gen precum si cu manifestarile comportamentale asociate acestora (Blumen-Lipman, 1984). 
In aceasta lucrare voi explora ideea ca atitudinile si asteptarile de gen influenteaza nu numai rolurile de gen ci si stilurile de comunicare de la locul de munca. Incepem prin a chestiona felul in care femeile si barbatii percep functiile interactiunii verbale in termeni de cariera si viata profesionala in general si felul cum se percep pe sine in situatii de cooperare, conflict sau competitie. Studii din trecut arata ca experimentand comunicare negativa la servici poate cauza frustrare si poate duce la scaderea stimei de sine a individului (Thimm, Kokh si Schey, 2003)
OBIECTIVE SI INTREBARI DE CERCETARE
Mai intai doresc sa precizez ca interesul meu privind aceasta tema provine din experientele pe care le-am trait la locul de munca, intr-o organizatie cu peste 200 de angajati, atat barbati cat si femei. In partea de redare a rezultatelor acestui studiu am sa descriu mai pe larg aceasta organizatie.
Obiectivul principal al lucrarii este acela de a explora ideea ca femeile adopta strategii de comunicare diferite de barbati in situatii de cooperare, conflict sau competitie la locul de munca. Nu pretind ca voi realiza un studiu exhaustiv asupra acestei probleme, ci doar un inceput al unui astfel de demers, unul care sa trezeasca interesul asupra temei sau, daca vreti, sa deschida o portita spre cercetarea la un n ivel mai aprofundat.
Un obiectiv secundar este acela de a vedea care sunt parerile femeilor, respectiv barbatilor, cu privire la importanta comunicarii verbale la locul de munca. Cum vad ei legatura dintre cariera si implinire profesionala si comunicarea verbala? Acorda atentie deosebita felului cum se expreima in diverse situatii de cooperare, competitie sau conflict? Sunt constienti ca se asteapta de la ei sa aiba un anumit limbaj in functie de gen? Sunt constienti de asteptarile de gen pe care ei le au fata de limbajul celorlalti?
De ce ar fi interesant de aflat raspunsul la toate aceste intrebari? Deoarece consider ca participarea la comunicarea la locul de munca este de o importanta deosebita si ca acesta este un factor care contribuie la mentinerea unui nivel de stima de sine multumitor. Abilitatea de a comunica si de a lucra in echipa sunt printre cele mai cautate pe piata fortei de munca. Daca membrii unei organizatii nu reusesc sa comunice intre ei in termeni care sa fie avantajosi pentru fiecare parte, este mai mult decat posibil ca acea organizatie sa experimenteze probleme sau chiar sa ajunga in impas.
CADRU TEORETIC
Categoriile sociale  precum varsta sau genul  sunt strans legate de valori si atitudini sociale care stau la baza stereotipurilor sociale. Acestea influenteaza procesele de autoidentificare, ideile despre autoeficienta si, prin relatie cu acestea, succesul profesional. Cum si cu ce efecte sunt transmise aceste stereotipuri sociale a fost o tema de cercetare pentru psihologia sociala inca de acum multa vreme.
In continuarea teoriei lui Robert K Merton despre profetia care se autoindeplineste, Rosenthal si Jacobson (1968, apud Thimm, Kokh si Schey, 2003) au demonstrat ca felul in care


Fisiere in arhiva (1):

  • Gen si Limbaj la Locul de Munca.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!