Funcționarul Public

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 20 în total
Cuvinte : 6344
Mărime: 47.63KB (arhivat)
Publicat de: Zamfira-Eva Ifrim
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Bujdoiu Nicolae

Extras din referat

I. Introducere

1.1 Motivarea alegerii temei

În viaţa cotidiană fiecare dintre noi ne confruntăm cu situaţii care necesită serviciile oferite de administraţia publică. Nu puţine sunt cazurile în care comportamentul funcţionarilor publici nu se conformează standardelor de profesionalism cerute de funcţia pe care o ocupă. De asemenea, există o percepţie negativă a opiniei publice referitoare la prestaţiile reprezentanţilor instituţiilor de stat. Aceasta se referă la faptul că funcţionarii publici, în loc să servească interesele cetăţenilor, mai degrabă “le sabotează“.

1.2 Conjectură

Conjectura noastră este că funcţionarii publici au un comportament neprofesionist din cauză că munca pe care o prestează nu e motivantă în sine. Se ştie că munca în cadrul unui aparat birocratic este monotonă, nu permite asumarea de responsabilităţi, autonomie decizională, creativitate.

Prin studiul pe care l-am interprins, am vrut să verificăm dacă funcţionarii publici îşi percep munca ca fiind nemotivantă şi nesatisfăcătoare în sine.

Ideea de monotonie şi de ineficacitatea a muncii funcţionarilor publici contravine modelului ideal conceput de Weber, care pledează pentru eficienţa şi profesionalismul activităţilor publice.

Birocraţia reprezintă un fenomen aproape permanent al istoriei societăţilor moderne. Termenul de birocraţie are, însă, un înţeles echivoc.

Astfel, în sens strict etimologic, birocraţia se referă la puterea exercitată din birouri. Fără îndoială, colocvial, oamenii vorbesc despre birocraţie când se referă la rutina birourilor publice care presupun mereu şicanare faţă de cetăţeni. Această folosire vulgară a termenului are o conotaţie depreciativă şi ostilă la adresa administraţiei şi presupune de multe ori neîncredere faţă de această lume închisă, ciudată şi necunoscută particularului.

Atunci când ne referim la birocraţia de stat vorbim despre puterea statului şi de modul specific de exercitare a acesteia. În acest caz, birocraţia este identificată cu totalitatea funcţionarilor publici. Atunci când se încearcă, însă, utilizarea termenului în mod ştiinţific/teoretic se face referire la un mod specific de organizare sau la grupul uman care exercită puterea administrativă. Ideea centrală pe care se bazează funcţionarea birocraţiei moderne constă în definirea oficială a unor responsabilităţi date ale servitorilor publici prin intermediul legilor şi regulamentelor. Modelul lui Weber este o formulare care permite, într-un moment dat al istoriei, atunci când se ajunge la o anumită dezvoltare economică şi socială şi când sarcinile puterilor publice sunt numeroase şi complexe, construirea unei organizaţii care să corespundă unui dublu criteriu: cel al raţionalităţii şi cel al legalităţii sau, altfel spus, această organizaţie trebuie să corespundă unei raţionalităţi stabilite de către legi şi regulamente. Pornind de la această definire oficială a sarcinilor care prezintă zona centrală a modelului weberian, au fost explicate o serie de trăsături ale acestuia, şi anume:

În primul rând, trebuie evidenţiată raţionalitatea organizată de către lege, care presupune rezolvarea în scris a unor serii de dosare şi documente. Funcţionarii publici lucrează, în principal, pentru studierea şi elaborarea respectivelor documente şi pentru a da curs unor proceduri oportune pentru a se ajunge la o soluţionare a subiectelor la care se referă aceste dosare.

În al doilea rând, se evidenţiază noţiunea de ierarhie funcţională.

Nu este vorba doar de faptul că există puterea de conducere, ci şi de faptul că repartizarea sarcinilor superiorilor corespund unei ierarhii a funcţiilor astfel încât cele cu caracter mai elevat sunt îndeplinite de către agenţii aflaţi în vârful ierarhiei. Aceasta presupune că agenţii inferiori sunt controlaţi de cei superiori cu privire la conţinutul sarcinilor lor.

În al treilea rând, se remarcă specializarea funcţionarilor. Weber insista că birocraţia presupune o învăţare profesională. Activitatea birocratică este specializată pentru că funcţionarii trebuie să posede cunoştinţe specifice care sunt indispensabile organizaţiei.

De aici derivă profesionalizarea agenţilor publici, punct de vedere pe care Weber îl dezvoltă, referindu-se la poziţia internă şi externă a funcţionarilor faţă de organizaţie. Sarcinile birocratice se exercită ca o profesiune, iar profesionistul care le îndeplineşte se găseşte într-o poziţie sau într-o situaţie tipică. Condiţia de funcţionar, care se îndeplineşte în mod continuu, se acceptă prin numirea de către o autoritate superioară, iar, în baza sa, funcţionarul primeşte o remuneraţie fixă şi se bucură de un anumit respect social. În consecinţă, se poate observa că, unul dintre elementele acestei raţionalităţi organizate de către lege se concretizează în faptul că sistemul de dominare este asigurat de către profesionişti stabili şi nu de amatori, care să-şi rezerve parţial timpul şi altor ocupaţii, aşa cum se întâmplă în cazul organizaţiilor feudale sau în virtutea unei loialităţi faţă de seful carismatic.

Preview document

Funcționarul Public - Pagina 1
Funcționarul Public - Pagina 2
Funcționarul Public - Pagina 3
Funcționarul Public - Pagina 4
Funcționarul Public - Pagina 5
Funcționarul Public - Pagina 6
Funcționarul Public - Pagina 7
Funcționarul Public - Pagina 8
Funcționarul Public - Pagina 9
Funcționarul Public - Pagina 10
Funcționarul Public - Pagina 11
Funcționarul Public - Pagina 12
Funcționarul Public - Pagina 13
Funcționarul Public - Pagina 14
Funcționarul Public - Pagina 15
Funcționarul Public - Pagina 16
Funcționarul Public - Pagina 17
Funcționarul Public - Pagina 18
Funcționarul Public - Pagina 19
Funcționarul Public - Pagina 20

Conținut arhivă zip

  • Functionarul Public.doc

Alții au mai descărcat și

Război informațional

Razboiul mediatic este nou aparut în marele cadru al razboaielor informationale ( razboiul informational, razboiul psihologic, razboiul electronic,...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Infracțiuni contra intereselor publice săvârșite de funcționari publici și alți funcționari

INTRODUCERE Cresterea rolului administratiei publice în evolutia societatii moderne românesti determina o cunoastere profunda a acesteia pentru ca...

Agenția Națională a funcționarilor publici

1. PREZENTAREA AGENTIEI NATIONALE A FUNCTIONARILOR PUBLICI 1.1. Denumirea institutiei publice, profil, obiect de activitate profesionala Agentia...

Cariera Funcționarului Public

ARGUMENT Începutul anilor 2000 este marcat de un sir de schimbări radicale în administratia publică. Aceste schimbări vizează în modul cel mai...

Motivarea Funcționarilor Publici

1. Necesitatea cresterii gradului de motivare a functionarilor publici în general si pentru Primaria Sectorului 2 Activitatea administratiei...

Stabilitatea pe funcție - mijloc de creare a unui corp performant al funcționarilor publici

INTRODUCERE Analiza funcţiei publice reprezintă o temă care este interesantă dintr-o dublă perspectivă: a) Istorică, dat fiind faptul că funcţia...

Analiza privind cariera funcționarului public din România și Franța

Cap. 1 Funcția publica și funcționarul public 1.1 Reglementare legală Sediul materiei în ceea ce priveste regimul juridic al funcţiei publice şi...

Statutul moral-juridic al funcționarului

ARGUMENT In urma consultarii temelor pentru lucrarile de diploma am optat pentru tema Statutul moral-juridic al functionarului public si aceasta...

Dreptul la carieră al funcționarilor publici

I. ASPECTE GENERALE PRIVIND NOTIUNEA DE “FUNCTIE PUBLICA” La nivel comunitar exista in principal doua dimensiuni de continut cu privire la...

Ai nevoie de altceva?