Evaluarea Performanțelor Profesionale

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 8 în total
Cuvinte : 2570
Mărime: 18.37KB (arhivat)
Publicat de: Angela Voinea
Puncte necesare: 6
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI FACULTATEA DE SOCIOLOGIE ŞI ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Extras din referat

„Unica valoare vitală pe care o are o întreprindere este experienţa, abilităţile, inovativitatea si perspicacitatea angajaţilor săi.”

Leif Edvinsson

Fără oameni nu se pot face afaceri. În centrul tuturor afacerilor stă omul. Toate celelalte resurse, terenuri clădiri, mecanisme, utilaje, autovehicule sau bani sunt doar de importanţă secundară. Afacerile nu au alt scop decât să servească nevoilor oamenilor.

De fapt, fiecare colectiv de conducere a unei unităţi economice sau de cercetare îşi doreşte ca personalul cu care lucrează să fie eficient, bine adaptat realizării obiectivelor organizaţionale respective.

Suntem continuu solicitaţi să facem aprecieri, să comparăm, să alegem etc. Preferăm de pildă, să muncim într-o echipă, dorim să fim reprezentaţi la o temă de cercetare de o anumită persoană sau alegem pentru distracţii un anumit grup de prieteni şi optăm pentru altul atunci când ni se încredinţează rezolvarea unui obiectiv profesional. În toate aceste situaţii am procedat implicit la efectuarea unei evaluări, la o “cântărire” realistă a individului, grupului sau a situaţiei.

Aprecierea performanţelor reprezintă evaluarea obiectivă globală a activităţii şi comportamentului fiecărui angajat, efectuată pe baza unor criterii care privesc rezultatele obţinute în muncă, nivelul pregătirii profesionale, preocuparea pentru îmbogăţirea cunoştinţelor, grija pentru patrimoniul organizaţiei, calităţile personale, comportarea la locul de muncă, în familie şi civică, respectarea legilor, păstrarea secretului profesional.

Evaluarea performanţelor personalului este o necesitate pentru toate organizaţiile, deoarece în condiţiile concurenţei existente nu ne putem permite un personal cu o pregătire inadecvată, cu rezultate slabe la locul de muncă care pot afecta rezultatele întregii organizaţii, şi totodată este nevoie de o evaluare a performanţelor cât mai corectă şi cât mai veridică pentru a putea şti cu exactitate calitatea resurselor umane de care dispunem.

Managementul performanţelor permite stabilirea punctelor forte şi slabe, identificarea soluţiilor de creştere a rezultatelor în perspectivă. În acelaşi timp, oferă angajaţilor posibilitatea de a comunica asupra problemelor de muncă şi a aspiraţiilor ce îi animă. În acest fel, evoluţia performanţei devine un proces continuu.

Informaţiile provenite în urma evaluării performanţelor profesionale servesc la fixarea obiectivă a salariilor, o repartiţie adecvată pe post şi la organizarea instruirii şi perfecţionării profesionale. Aprecierile profesionale stau la baza deciziilor de personal: promovări, recompense, penalizări, etc.

Sunt importante următoarele aspecte referitoare la evaluarea performanţelor profesionale:

-este imperativ necesar o evaluare a performanţelor obiectiv realizată, unitară, în sensul că pentru personalul de aceeaşi specialitate sau care ocupă posturi identice, este necesar să se aibă în vedere aceleaşi criterii utilizate în acelaşi mod.

-este necesar ca rezultatele evaluării performanţelor să constituie input-uri pentru celelalte activităţi din domeniul resurselor umane.

-este necesar ca rezultatele evaluării performanţelor să se comunice de către evaluator evaluatului, însoţit de recomandările necesare asigurându-se astfel valorificarea acestora.

Este foarte important ca toate unităţile să cunoască cu cât mai mare exactitate performanţele personalului existent pentru a putea lua decizii cât mai corecte în ceea ce priveşte îmbunătăţirea activităţii prestate.

Din punct de vedere a salariaţilor, cunoaşterea performanţelor profesionale şi a propriilor potenţialităţi înseamnă o înţelegere reală a modului în care îşi îndeplinesc sarcinile de muncă, ce randament au, ce aşteaptă de la ei compania în care îşi desfăşoară activitatea şi cum răspund solicitărilor acesteia. Posibilitatea cunoaşterii valorii profesionale dă celui evaluat încredere în propriile forţe şi creează posibilitatea autoanalizei în faţa semnelor de întrebare ridicate.

Societatea contemporană se convinge din ce în ce mai mult că progresul în general, depinde în cea mai mare măsură de eficientizarea utilizării resurselor creative ale membrilor săi, în toate domeniile, că resursele inepuizabile ale inteligenţei, imaginaţiei şi spiritului uman au devenit mult mai importante decât resursele naturale – limitate şi epuizabile.

Evaluarea este o componentă vitală în recrutarea şi angajarea personalului, acolo unde este folosită pentru validarea procedurilor de selecţie. Deciziile privind transferul, concedierea, pensionarea se bazează pe rezultatele evaluării, iar în administrarea recompenselor evaluarea performanţei formează baza pentru sistemele de plată a primelor sau salariilor de merit.

Performanţa reprezintă o cerinţă fundamentală, în condiţiile unei concurenţe ce devine tot mai acerbă. Evaluarea performanţelor constituie o parte deosebit de importantă a sistemului de management, în general şi a sistemului managementului de resurselor umane, în special .

Evaluarea performanţelor constă în activităţile de comensurare şi comparare a rezultatelor obţinute, a potenţialului fizico-intelectual, profesional şi managerial cu obiectivele şi cerinţele postului ocupat. Altfel spus, evaluarea performanţelor constă în măsurarea gradului în care angajaţii unei instituţii îşi îndeplinesc atribuţiile de serviciu.

Evaluarea performanţei constituie, totodată, o componentă de bază a relaţiei de angajare . Aşa cum trebuie să ne aşteptăm la faptul că în general angajatul va aprecia nivelul la care este recompensat, tot aşa trebuie acceptat faptul că şi cel care angajează va evalua cât de adecvată şi reală este performanţa. De asemenea, conform relaţiei de angajare, membrii unei organizaţii răspund pentru performanţele lor şi se aşteaptă ca acestea să fie evaluate.

De aceea literatura de specialitate se referă nu numai la procesul propriu-zis de evaluare, nu numai la evaluatori şi evaluaţi, ci şi la strategiile de evaluare, la raportul dintre procesul evaluării performanţelor şi particularităţile tipologice ale organizaţiilor, la metodele şi tehnicile specifice sau la sistemele de evaluare a performanţei, la dinamica dezvoltării acestora, precum şi la calitatea evaluatorilor care se dovedeşte din ce în ce mai ridicată.

Deşi sistemul de apreciere a personalului sau de evaluare a performanţelor au existat şi în trecut, preocupările sistematice în acest domeniu sunt relativ recente, pentru ca în ultimul timp evaluarea performanţelor să dobândească o importanţă deosebită devenind treptat parte componentă a managementului performanţei.

Preview document

Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 1
Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 2
Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 3
Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 4
Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 5
Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 6
Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 7
Evaluarea Performanțelor Profesionale - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Evaluarea Performantelor Profesionale.doc

Alții au mai descărcat și

Război informațional

Razboiul mediatic este nou aparut în marele cadru al razboaielor informationale ( razboiul informational, razboiul psihologic, razboiul electronic,...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Evaluarea Performanțelor Profesionale în Instituțiile Publice

INTRODUCERE Evaluarea funcţionarilor publici a apărut ca necesitate în îmbunătăţirea sistemului de management intern în cadrul autorităţii...

Evaluarea performanțelor profesionale ale angajaților în cadrul SNP Petrom Galați

INTRODUCERE Lucrarea îşi propune să abordeze un anumit domeniu al managementului resurselor umane şi anume activitatea de evaluare a...

Managementul Resurselor Umane și Evaluarea Performanțelor Profesionale

INTRODUCERE Într-o perioadă economică dificilă, în care firmele apelează tot mai mult la programe de restructurare în scopul de a-şi economisi...

Evaluarea Performanțelor Profesionale

CAPITOLUL I NECESITATEA ŞI ROLUL RESURSELOR UMANE ÎN CADRUL ORGANIZAŢIEI 1.1. CONCEPTUL DE RESURSE UMANE „Omul este măsura tuturor lucrurilor”,...

Evaluarea Performanțelor Profesionale la Grădinița cu Program Prelungit

INTRODUCERE În arhitectura generală a sistemelor de management la nivelul agenţilor economici, factorul uman ocupă un loc cu totul aparte....

Evaluarea Performanțelor Profesionale

CAP. I. EVALUAREA PERFORMANTELOR PROFESIONALE ASPECTE TEORETICO-METODOLOGICE 1.1. Rolul si particularitatile resurselor umane în cadrul...

Evaluarea Performanțelor Profesionale ale Personalului

Capitolul I PROBLEMATICA EVALUĂRII PERFORMANŢELOR Moto: „Unica valoare vitală pe care o are o întreprindere este experienţa, abilităţile,...

Evaluarea Performanțelor Profesionale

Cursul 1-Evaluarea performanţelor Evaluarea şi revizuirea performanţelor profesionale demonstrează determinarea formală, periodică, a modului în...

Ai nevoie de altceva?