Etnia și Națiunea

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 6416
Mărime: 31.97KB (arhivat)
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Corina Sandru

Extras din referat

ETNIA ŞI NAŢIUNEA ÎN PREOCUPĂRILE ANTROPOLOGICE CONTEMPORANE

1. Relevanţa studierii etniei în lumea contemporană

De-a lungul secolului trecut, etnia, ca realitate psiho-socială, a fost pusă adesea sub semnul întrebării. Mulţi gânditori considerau că ea va rămâne o amintire a istoriei omenirii, deoarece pe calea progresului, a dezvolării tehnologice fără precedent şi a globalizării nu va mai conta ce identitate etnică avem.

De pildă, sociologul american Robert Park (1864-1944) considera că forţa identităţii etnice se va atenua odată cu afirmarea modernităţii, etnicitatea fiind o sechelă a lumii tradiţionale şi o rezistenţă la schimbare.

Will Kymlicka, profesor la Queen’s University Kingston, Canada, susţine că în cea mai mare parte a secolului trecut etnicitatea a fost privită de către teoreticienii politicului ca un fenomen secundar, marginal, care ar fi trebuit să dispară odată cu modernizarea societăţii, un subiect neinteresant pentru aşa-numiţii „teoreticieni progresişti ai politicului”. Această ignoranţă s-a perpetuat până în anii ’80. Astăzi însă problematica grupurilor etnoculturale, în speţă a drepturilor colective ale acestora, ocupă o poziţie centrală în preocupările politologilor din Occident. Kymlicka găseşte două motive ale trezirii interesului pentru acest subiect: conflictele etnice declanşate în Europa Centrală şi de Est după căderea comunismului şi problemele generate de valurile de imigranţi şi de refugiaţi în ţările occidentale.

O cercetare realizată în anul 1988 la Universitatea Maryland de către Ted Robert Gurr punea în evidenţă următoarele date: din 1945 până la sfârşitul anilor ’80, 268 de comunităţi etnoculturale din 114 ţări au fost implicate în conflicte violente. Reactualizarea datelor cercetării în anul 1995 a scos la iveală un procent de 20% din populaţia lumii care e implicată în astfel de conflicte cu miză etnică şi un număr de peste 60 de ţări unde se înregistrau mişcări pentru autonomie.

Sociologul italian Daniele Petrosino afirma, la sfârşitul secolului trecut, că ţările dezvoltate (primele care ar fi trebuit să confirme ipotezele progresului ireversibil către o lume non-etnică!) au cunoscut, începând cu anii ’60, o creştere aproape exponenţială a numărului activităţilor de natură etnică, în formă de organizaţii, mişcări sociale, proteste şi revendicări (Petrosino, 1991).

Fără a nega importanţa fenomenelor de globalizare, tot mai mulţi teoreticieni susţin că „satul mondial“ de care se vorbea cu entuziasm acum câteva decenii este irealizabil şi că ideile despre o ordine globală şi despre o lume uniformizată sunt, în ansamblu, părăsite. Societăţile contemporane recunosc în schimb că valorile tradiţionale (adeziunea la cultură, limbă, religie, etnie) au locul şi rolul lor în acestă lume complexă în care omul contemporan îşi defineşte identitatea. Se consideră, astfel, că unele persoane se identifică în mai mare măsură cu naţiunea, cu etnia sau cu grupul lor religios, pe când altele sunt mai tentate să se considere părţi ale noilor constructe globalizante: societate civilă, religie globală, organizaţii internaţionale etc. (Diaconu, 1998).

Cert este că evenimentele violente sau mişcările protestatare ori revendicative ce marchează prezentul sau trecutul apropiat (vezi fosta Iugoslavie, Kosovo, fostele republici sovietice, Irlanda de Nord, Rwanda, Somalia, ţările arabe, Quebec, Ţinutul Secuiesc etc.) dovedesc substanţialitatea legăturilor bazate pe etnie, pe limbă şi pe religie. În fiecare dintre aceste „puncte nevralgice” ale mapamondului, factorul etnic a fost sau este prevalent.

În SUA, politica „melting-pot” nu mai are azi nici o şansă de reuşită. Ceea ce se dorea până nu de mult a fi un „creuzet” unde toate etniile vor fi asimilate într-o nouă unitate culturală, renunţând în mod treptat la propriile tradiţii până la a treia generaţie de emigranţi şi integrându-se firesc în cultura societală comună, se dovedeşte astăzi a fi un spaţiu al unei puternice competiţii interetnice. Hispanicii (latinos) nu numai că rezistă asimilării, dar se consideră chiar superiori americanilor şi îşi intensifică acţiunile de revendicare a unor drepturi colective precum recunoaşterea spaniolei ca limbă oficială în statul Florida (Mihu, 2002).

Preview document

Etnia și Națiunea - Pagina 1
Etnia și Națiunea - Pagina 2
Etnia și Națiunea - Pagina 3
Etnia și Națiunea - Pagina 4
Etnia și Națiunea - Pagina 5
Etnia și Națiunea - Pagina 6
Etnia și Națiunea - Pagina 7
Etnia și Națiunea - Pagina 8
Etnia și Națiunea - Pagina 9
Etnia și Națiunea - Pagina 10
Etnia și Națiunea - Pagina 11
Etnia și Națiunea - Pagina 12
Etnia și Națiunea - Pagina 13
Etnia și Națiunea - Pagina 14
Etnia și Națiunea - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Etnia si Natiunea.doc

Alții au mai descărcat și

Război informațional

Razboiul mediatic este nou aparut în marele cadru al razboaielor informationale ( razboiul informational, razboiul psihologic, razboiul electronic,...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Discriminarea rasială în patria democrației

INTRODUCERE Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului constituie nu doar o realitate ci şi o finalitate a întregii activităţi umane,...

Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern

PREFAŢĂ Încercarea de a face, într-o formă sau alta, bilanţul – întotdeauna provizoriu – al progreselor unei discipline şi inventarul – în...

Armonizare a relațiilor inter - etnice - sfidări și oportunități

I. INTRODUCERE Recentele evenimentele politice din Republica Moldova au readus în prim plan problemele referitoare la relatiile inter-etnice,...

Statutul Juridic al Minorităților Naționale din Ucraina

REZUMAT ŞI CUVINTE CHEIE Cuvinte cheie: resortisanţi, minorităţi, străini, apatrizi, ICNUR, drept de veto, relaţii interetnice. Rezumat: Lucrarea...

Bariere în Comunicarea Interculturală

I. Ipoteză Comunicarea reprezintă una dintre activităţile umane pe care fiecare dintre noi o poate recunoaşte, însă puţini o pot defini...

Teorii ale națiunii și nationalismului. Cazul Ceceniei

De ce Cecenia? Alegerea temei acestei lucrări a fost oarecum dificilă, având în vedere numărul mare de etnii din lume, care se confruntă cu...

Naționalismul

Termenul de natiune defineste de obicei un grup de oameni care se revendica de la aceiasi stramosi, aceeasi istorie, aceeasi limba si cultura, ceea...

Problema tibetană - conflictul tibeto-chinez

Prototibetanii, pe care chinezii ii numeau Ch'iang/Qiang, aparttineau unui trunchi etnic care nu se deosebea fundamental de cel al chinezilor...

Ai nevoie de altceva?