Datul de Grindă

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 6512
Mărime: 368.05KB (arhivat)
Publicat de: Flora Marta Burlacu
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Cornita Constantin

Cuprins

  1. Introducere . 3
  2. Capitolul I – Moaşa . 4
  3. I.1 Atribuţiile moaşei faţă de mamă . 6
  4. I.2 Atribuţiile moaşei faţă de copil . 6
  5. I.3 Datul de grindă, de Sfântul Vasile . 7
  6. Capitolul II - Ursitoarele . 9
  7. Capitolul III – Naşii . 9
  8. III.1 Superstiţii legate de botez . 10
  9. Capitolul IV – În alte tradiţii. . 11
  10. IV.1 Obicei chinezesc . 11
  11. Concluzii . 12
  12. Anexe . 13
  13. Bibliografie . 14

Extras din referat

Introducere

„A trecut o lună de când am intrat în noul an, dar eu am rămas cu gândul la Crăciun, la sărbători. Mai exact la seara Ajunului, a colindatului, sau mai degrabă a colindeţii, aşa cum îi spuneam noi când eram copii. Îmi amintesc cât de emoţionaţi eram cu toţii, eu, sora mea, cei doi veri ai mei, la gândul că vom porni, din poartă-n poartă, să colindăm, iar la sfârşit, spre dimineaţă, să înşiruim toţi covrigii, să-i numărăm, să vedem cine are cei mai mulţi şi cine cei mai puţini. Bineînţeles că noi, fetele, aveam cei mai puţini, căci noi colindam la câteva case de pe uliţa noastră (de-abia ne luau şi la alea), pe când bunicul şi verii mei veneau de câteva ori în timpul nopţii să-şi deşarte traistele pline de covrigi, mere sau nuci, uneori chiar şi portocale (pe vremea aceea se găseau mai greu). Ca să compenseze tristeţea noastră, mamaia ne da covrigi pe furiş, covrigi făcuţi de ea, astfel mai reuşeam şi noi să recuperăm din „pierderi“ şi să umplem traistele pe care tot ea ni le făcea special pentru seara de colindeţe, traiste cu tot felul de dulciuri pe care ni le împărţea şi în care mai găseam în fiecare an câte 50 sau 100 de lei, după buget, vorba lui Caragiale.

Bucuria colindatului nu o egala însă pe cea a datului în grindă. Înainte să plecăm la colindat, mamaia ne strângea pe toţi la un loc şi ne împărţea câte un colac gros, pufos, pe care ni-l aşeza apoi pe cap. Partea cea mai frumoasă venea acum: tataie ne prindea cu amândouă mâinile şi ne ridica până sus la grindă, la tavan, iar mamaia ţinea cu o mână colacul să nu cadă de pe cap. Era bucuria cea mai mare, ţipam de fiecare dată când ajungeam cu capul aproape de tavan, extaziaţi de senzaţia de înalţime, de rapiditatea cu care ne urcau şi ne coborau de la tavan. Printre chiotele noastre de veselie, de-abia se mai auzeau cuvintele rostite de tataie:

„Atâta mare să se facă grâul

Atâta mare să se facă porumbul!“

Astfel, îmbujoraţi, plecam la colindat. Să ne dea de-a grinda era marea noastră bucurie în seara de Ajun, o bucurie a vârstei inocenţei, a copilăriei, căci după ce-am împlinit şase, şapte ani nu ne-au mai dat în grinda. Nu ştiu de ce. Poate nu ne mai puteau ridica la tavan din cauza kilogramelor?”

Capitolul I – Moaşa

În viaţa tradiţională a satului, moşitul era o funcţie, o cinste obştească, nu o profesie în sensul de azi şi, ca atare, nu se remunera cu bani. În ierarhia satului, moaşa îşi avea locul ei bine stabilit şi pentru împlinirea ritului ea era dăruită, iar între ea şi femeile şi copiii moşiţi se stabilea o legătură socială care incumba anumite obligaţii prezentate în continuare .

La naştere, femeia beneficiază de o dublă asistenţă: mă refer numai la forma tradiţională a ciclului acestor obiceiuri, obţinute printr-o reconstituire. Există deci o asistenţă „profesională”, asigurată de femei bătrâne cunoscătoare a vechilor practici de medicină populară şi farmacopee, asistenţă solicitată în cazuri speciale, de naştere grea, şi destinată să preîntâmpine riscurile. Dacă această asistenţă este accidentală, se poate constata o alta, obligatorie, asigurată de către „moaşă”. Este vorba de o asistenţă de altă natură decât profesională. Pentru a determina însă esenţa ei, să înregistrăm mai întâi actele pe care moaşa le efectuează în momentul naşterii. Ea primeşte copilul la venirea lui pe lume, îl ridică de lângă mamă. Taie cordonul ombilical, conform unui ritual precis, face copilului prima baie, îl înfaşă, respectând la fiecare act prescripţiile tradiţionale. În unele sate din Munţii Mehedinţi, când taie cordonul ombilical şi îl leagă, moaşa săvârşeşte şi un ceremonial de „botezare” a pruncului, dându-i un nume. Ea se ocupă apoi de femeia lehuză şi de îndeplinirea altor rituri legate de momentul naşterii.

Moaşa este, prin urmare, actantul principal, căruia îi revine efectuare tuturor riturilor implicate în această etapă a obiceiurilor din ciclul naşterii. Ce anume îi conferă moaşei dreptul şi obligaţia de a preceda la „oficierea” atâtor ceremonialuri? O anume calitate a sa, care nu este, aşa cum am vazut deja, profesională. Explicaţia o dă un element ce ţine de raportul structura socială – viaţa ceremonială; calitatea în virtutea căreia moaşa acţionează este natura social-familială. Potrivit tradiţiei, moaşa este aleasă cu obligativitate, din rudele de sânge ale tatălui copilului . Ea apare ca o mandatară a spiţei de neam patriliniară, din împuternicirea şi în numele căreia acţionează. „Cine ţine felul bătrânesc ia moaşă din neamurile tatălui copilului, de baştină, care l-a moşit pe el” . „Moaşa se punea din neamuri, dintr-a neamurile lui bărbatul. Bărbatu pune moaşă, ce, treci înaintea bărbatului? Dacă nu pui moaşa lui, te blesteamă.” .

Condiţia de rudenie cu tatăl copilului, moaşa o realiza însă indirect, prin soţul ei. Acesta era de fapt un consangvin al tatălui noului născut. Aşa se explică de ce, în obiceiurile de la naştere, moaşa nu este considerată singură, ci împreună cu bărbatul ei, ca moşi. În Mehedinţi, a putut fi reconstituită tradiţia conform căreia asistenţa rituală a naşterii era efectuată chiar de către un bărbat, neam de sânge al tatălui copilului. Moaşa era deci numai soţia moşului.

Ridicarea simbolică a copilului este primirea unui nou-născut de către neamul căruia el îi aparţine, neam prezent prin moaşă. În acest context, însuşi verbul care indică asistarea naşterii, a moşi, se încarcă cu un sens nou, altul decât cel profesional, sau, mai bine zis, recapătă vechiul său sens: acţiune de încadrare a noului născut în comunitatea de neam, în ciclul ei de generaţii, în tradiţiile în care l-au menţinut şi care îl vor perpetua.

Preview document

Datul de Grindă - Pagina 1
Datul de Grindă - Pagina 2
Datul de Grindă - Pagina 3
Datul de Grindă - Pagina 4
Datul de Grindă - Pagina 5
Datul de Grindă - Pagina 6
Datul de Grindă - Pagina 7
Datul de Grindă - Pagina 8
Datul de Grindă - Pagina 9
Datul de Grindă - Pagina 10
Datul de Grindă - Pagina 11
Datul de Grindă - Pagina 12
Datul de Grindă - Pagina 13
Datul de Grindă - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Datul de Grinda.doc

Alții au mai descărcat și

Tradiții și obiceiuri din Valea Almajului

Valea almajului mai este si numita depresiunea almajului, este situata in sud-vestul romaniei in judetul Caras-Severin. In aceasta depresiune...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Potențialul Turistic al Deltei Dunării

Evaluarea industriei turistice românesti indica faptul ca turismul poate deveni una din industriile de export puternice ale României, care va...

Conservare-restaurare icoană pe lemn

I. Biserica „Înălţarea Sfintei Cruci” din Satul Nou Scurt istoric: Satul Nou a luat fiinţa în 1898 în urma Reformei privind secularizarea...

Poduri din Beton Armat

TEMA DE PROIECTARE Să se proiecteze un pod de şosea pe un drum ce trece peste o autostradă. Infrastructura podului este alcătuită din 2 culei...

Autotractor 6x4 (auto2)

Etajarea schimbătorului de viteze Predeterminarea și definitivarea raportului de transmitere al transmisiei principale(i0): Predeterminarea...

Fundații

TEMA PROIECT Pentru amenajarea unei dane comerciale este necesara proiectarea urmatoarelor lucrari: 1. verificarea stabilitatii taluzului...

Proiectarea Generală și Funcțională a Unui Schimbător de Viteze în Trepte pentru un Automobil

Să se efectueze proiectarea generală și funcțională a unui schimbător de viteze în trepte pentru un automobil cu următoarele caracteristici: •...

Proiectarea grinzilor de acoperiș din beton precomprimat cu armatură preîntinsă

Sa se proiecteze grinzile de acoperis din beton precomprimat cu armatura preintinsa , care reprezinta elementul principal de rezistenta a...

Întocmirea proiectului structurii de rezistență pentru o clădire industrială cu două niveluri, parter și etaj

Tema proiectului Se cere intocmirea proiectului structurii de rezistenta pentru o cladire industriala cu doua niveluri, parter si etaj....

Ai nevoie de altceva?