Motto: " Daca ajungi sa umpli minutul trecator Cu saizeci de clipe de vesnicii, mereu Vei fi pe-ntreg Pamantul deplin stapanitor Si mai presus de toate, un OM - copilul meu!"-R.Kipling CAPITOLUL 1 Repere teoretice Viitorul societatii, o spune oricine, il reprezinta tinerii. Fie ca faptul este constientizat de catre acestia, fie ca nu, adultilor le revine dificila si ingrata sarcina de a-i calauzi pe drumul ce duce spre maturitate, veghind in principal la modul cum se realizeaza acest proces pentru a nu periclita buna dezvoltare si crestere a celor pe care-i lasa la carma societatii. Asa cum orice actiune umana este marcata de intentionalitate si scop, tot astfel si lucrarea de fata are ca principal scop constientizarea importantei pe care timpul liber il are in formarea si desavarsirea personalitatii la tinerele generatii, ce trebuie sa cunoasca valoarea clipei de viata, care, traita intens, in succesiune cu altele, se intregesc in acea devenire umana spre care tinde orice om rational. In cadrul acestei lucrari vom incerca sa prezentam pe scurt doua dintre cele trei componente ale educatiei (educatia nonformala si informala) componente ce sunt in stransa legatura cu tema abordata de noi. Vor fi prezentate si cateva activitati specifice perioadei adolescentilor si care reprezinta parte din cele doua componente educationale, care ar trebui sa se impleteasca uniform cu cea de a treia componenta- educatia formala- cunoscuta prin sintagma de ,,educatie scolara". 1. Definirea principalelor concepte Principalele concepte implicate in dezbaterea acestei teme sunt: consum, cultura, distractie, timp liber, interes. Cultura se exprima ca volum, cantitate, calitate si varietate si consta din totalitatea produselor materiale si spirituale ale muncii omenesti, rezultate ale transformarii omului oglindite in conduita si in normele ce o alimenteaza. M. Ralea spunea: ...cultura este ceea ce a ramas dupa ce ai uitat ceea ce ai invatat". Nazuinta de a fi cult se dezvolta din copilarie si are la baza fie curiozitatea, fie imitatia, fie presiunea mediului, educatia. Nazuinta de curiozitate poate duce la cultura dar poate fi superficiala, convergenta sau divergenta. Formata sub presiunea mediului, cultura poate fi latenta (cand copilului si tanarului nu i se impun lecturi, concerte, vizionari de expozitii, invatarea de limbi straine etc) iar cei din jur duc o intensa viata culturala ceea ce influenteaza apetiturile culturale. Exista o amprenta evidenta a educatiei insusite in copilarie cand se formeaza bazele personalitatii. (Schiopu,U.,1997,p.200). Distractie este un termen care exprima ceea ce produce destindere sufleteasca, amuzament, agrement, petrecere (Dex,p.310), divertisment. Din punct de vedere psihologic, destinderea este absolut necesara pentru mentinerea echilibrului psihic, mintal al fiecaruia. Referitor la aspectul amintit Zoe Dumitrescu-Busulenga afirma ca ,,oricine are nevoie de divertisment, dar depinde unde urcam stacheta pentru a face din bucuriile noastre clipe de frumusete universal valabile" (Roman,C., 1974,p.34,65) Prin interes intelegem tendinta de a acorda atentie unor domenii de activitate. Interesul este un fenomen motivational complex care are elemente cognitive (cunostinte privind domeniul respectiv), afective (activitatea produce stari afective pozitive) si volitionale (actiunea este realizata cu perseverenta). Interesele sunt in relatie cu aptitudinile persoanei. Daca cineva are aptitudini pentru un domeniu, atunci el obtine cu usurinta succese in acel domeniu si aceasta contribuie la formarea interesului. ( Bocsa, E., 2007, p. 85) Timpul liber este acea parte a timpului extraprofesional (extrascolar) care indeplineste trei functii principale: odihna, divertisment, dezvoltare culturala a personalitatii. In timp ce odihna este principalul remediu al oboselii, ea asigurand refacerea fiziologica a fortei ( de munca), divertismentul are un rol important in recreere (plimbari, intalniri cu prietenii, mersul la teatru, cinema, gradinarit, pescuit, fotbal). A treia functie de o importanta majora o reprezinta dezvoltarea personalitatii umane, cresterea zestrei sale culturale. (Vlasceanu, L, 1993, p.646) 2. Dezvoltarea psiho-sociala Prin dezvoltare psiho-sociala intelegem procesul de formare si restructurare a proceselor, functiilor si insusirilor psiho-comportamentale care asigura adaptarea individului la mediu. Cei doi factori care determina dezvoltarea bio-psiho-sociala sunt: -un factor intern: ereditatea -un factor extern: mediul Nu vom insista asupra ereditatii, ne vom limita la a spune ca aceasta este echipamentul genetic cu care copilul se naste si care cuprinde unele informatii, predispozitii care se transforma in insusiri reale in functie de factorii de mediu. Mediul cuprinde o serie de factori socio-culturali care au influenta asupra dezvoltarii ulterioare a copilului, dintre care amintim: conditiile economice si culturale ale societatii, mediul familial si colectivitatile in care se incadreaza copilul. Colectivitatile care au o importanta deosebita asupra dezvoltarii psiho-sociale sunt scoala cu rol in transmiterea cunostintelor, formarea deprinderilor si modelarea personalitatii elevilor.(Bocsa, E., 2009, p.p.9,13) Anturajul copilului este de asemenea un colectiv pe care il frecventeaza adesea si ii dicteaza comportamentele, participand la structurarea personalitatii adolescentului. El poate fi benefic, ajutandu-1 sa-si dezvolte potentialul, dar poate fi totodata nefast, punandu-i in pericol viitorul. Extrem de influentabil, impins de dorinta de a se maturiza, de a deveni independent, de a zbura cu propriile aripi, tanarul adolescent renunta la ideea ca parintii sunt atotputernici. Ei cauta in alta parte noi valori. In timpul adolescentei, colegii si prietenii sunt cei care exercita asupra lui cea mai importanta influenta, iar aceasta influenta se manifesta la toate nivelurile: tinuta vestimentara, atitudini, gusturi muzicale si literare, petrecerea timpului liber etc. Dar adolescentul poate plati scump ,,privilegiul" de a fi acceptat intr-un grup. Este posibil, spre exemplu, ca el sa-si neglijeze studiile pentru a nu fi exclus dintr-un grup la care doreste sa adere si ai carui membri au cu totii o situatie scolara dezastruoasa. Aceasta influenta risca uneori sa mearga chiar mai departe si sa-l impinga pe adolescent spre marginea societatii.(Braconnier, A,2001, p.118)
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).