Consilierea copiilor în școală

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2394
Mărime: 17.48KB (arhivat)
Publicat de: Oprea A.
Puncte necesare: 6
Asistență Socială, anul III

Extras din referat

Din Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului, documentul internațional în care „drepturile copilului” sunt menționate și promovate în mod unitar, iar protecția copilului se impune de la sine, reiese că: „Orice copil trebuie să crească într-un mediu familial, într-o atmosferă de fericire, dragoste și înțelegere; orice copil, din cauza lipsei sale de maturitate fizică și intelectuală, are nevoie de protecție specială și îngrijiri speciale; orice copil are dreptul la educație – cel puțin primară – gratuită și obligatorie: educația trebuie să fie orientată în sensul dezvoltării personalității și talentelor copilului, pregătindu-l pentru o viață activă ca adult. În toate acțiunile privind copilul va avea prioritate interesul superior al acestuia” .

Importanța acordată copilului de-a lungul timpului a cunoscut o continuă evoluție: de pildă, în Antichitate, atitudinea față de copii era diferită de la o societate la alta (la romani și la greci copilul era recunoscut doar dacă era sănătos sau dorit, pentru popoarele orientale, dar și pentru germani și incași, copilul era considerat o binecuvântare, o bucurie, creșterea și îngrijirea lui, chiar bolnav fiind, constituind o datorie); în Evul Mediu, până la apariția Iluminismului când copilul devine centrul unei atenții speciale, copilul era considerat un adult în miniatură care trebuia să participe, alături de părinți, la toate muncile; În epoca modernă, se vorbește despre o societate centrată pe copil, care, cu greu însă poate pătrunde în spatele ușilor închise ale familiei, pentru a lua atitudine față de numeroasele abuzuri, de ignorarea nevoilor și față de încălcări ale drepturilor copilului. La începutul secolului al XIX-lea, odată cu apariția științelor socioumane precum psihologia și psihopedagogia, copilul a devenit subiect direct al drepturilor umane: începe să se manifeste grija pentru aspectele legate de dezvoltarea umană, în special, de educația copilului și odată cu acestea a apărut și preocuparea pentru dezvoltarea și protecția lui. Mai exact, această preocupare devine oficială în 1924 când, Liga Națiunilor a adoptat Declarația de la Geneva și, în 1959, când Organizația Națiunilor Unite a adoptat Declarația drepturilor copilului, iar mai târziu, în 1989 prin adoptarea Convenției ONU cu privire la Drepturile Copilului.

Conform prevederilor Convenției ONU, copilul trebuie tratat cu respect, iar statul este obligat să îi asigure cele mai bune condiții de dezvoltare, să respecte drepturile copilului și normele de protecție ale acestuia. Drepturile copilului conținute în Convenție trebuie să fie aplicate tuturor copiilor, fără discriminare. Astfel, fiecare copil are dreptul la viață, la educație și la o dezvoltare armonioasă.

Din Convenția ONU reiese că, se numește copil „orice persoană sub 18 ani, cu excepția cazului în care, prin lege, majoratul este atins la o vârstă mai mică” .

România a fost printre primele state care au ratificat Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului, în anul imediat următor adoptării sale în cadrul Națiunilor Unite, prin Legea nr. 18 din 28 septembrie 1990. După semnarea Convenției, România și-a propus îmbunătățirea situației copiilor, asigurarea faptului că normele de protecție a copilului și drepturile copilului sunt respectate; asigurarea celor mai bune condiții pentru ca ei să crească sănătoși, să aibă o educație de bună calitate și să participe activ la viața comunității.

Interesul superior al copilului reprezintă unul din principiile fundamentale ale Convenției, cât și al Legii 272/2004 privind protecția copilului și activitatea de a promova drepturile copilului: drepturi de protecție, drepturi de dezvoltare și drepturi de participare.

Pentru ca statul și societatea civilă să poată veghea asupra respectării prevederilor legale privind drepturile copilului, s-au înființat o serie de instituții atât la nivel central (în cadrul Ministerului Muncii Familiei și Protecției Sociale: Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Comitetul național director pentru prevenirea şi combaterea exploatării copiilor prin muncă; Oficiul Român pentru Adopții), cât și la nivel județean (Consiliului județean prin Comisia pentru Protecția Copilului și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului; Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială ) și local ( Primăria și Consiliul local prin: Serviciul public local de asistență socială și Autoritatea tutelară; Instituții de asistență socială aflate în subordinea consiliului județean sau a celui local sau susținute de organizații neguvernamentale și unități de cult; Organizații ale societății civile: organizații neguvernamentale, unități de cult etc).

Bibliografie

1. Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite din 20 noiembrie 1989, Convenția Națiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului,

2. Neamțu Cristina, Aspecte ale asistenței sociale în școală, în George Neamțu, Tratat de asistență socială, ediție electronică.

3. Sorescu Emilia, Asistența socială a familiei și copilului. Note de curs, Universitatea din Craiova, 2015.

4. Dumitrașcu Hanibal, Consilierea în Asistența Socială, București, Editura Polirom, 2012.

5. http://salvaticopiii.ro/upload/p000600010000_Conventie_ONU_drepturile_copilului_2010.pdf, pp. 5-20.

Preview document

Consilierea copiilor în școală - Pagina 1
Consilierea copiilor în școală - Pagina 2
Consilierea copiilor în școală - Pagina 3
Consilierea copiilor în școală - Pagina 4
Consilierea copiilor în școală - Pagina 5
Consilierea copiilor în școală - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Consilierea copiilor in scoala.doc

Alții au mai descărcat și

Sisteme de acțiune socială - beneficiari - copiii

Copiii au dreptul la protectie si asistenta in realizarea si exercitarea deplina a drepturilor lor, in conditiile legii nr.272/2004 privind...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Specificul Consilierii în Învățământul Primar

Introducere În lucrarea de faţă propun o abordare a problematicii consilierii elevilor în învăţământul primar din perspectiva impusă de contextul...

Coordonatele psihopedagogice contemporane ale relației familie - școală

Argument: motivatia alegerii temei. Într-un context în care discursul public si chiar si arealul cercetării stiintifice pare să fie invadat,...

Rolul programelor de consiliere în asigurarea parteneriatului școală-familie

Daca lumea devine din ce in ce mai complexa dar si mai problematica si contradictorie, educatia este chemata sa raspunda din ce in ce mai adecvat...

Prevenirea conflictelor școală-familie prin consilierea părinților

INTRODUCERE Eliberată de constrângerile politice, educaţia îşi descoperă în mod necesar şi dimensiunea sa de consiliere în interacţiune cu cea de...

Plan de Consiliere pentru Familiile cu Copiii cu CES

“A trata familiile nu este o chestiune ce depinde doar de teorie si tehnica, ci este un act de iubire.” (Nichols & Schwartz) Denumirea...

Orientarea Școlară și Profesională la Persoanele cu Handicap

INTRODUCERE E. Planchard defineşte educaţia drept o acţiune sistematică exercitată de adulţi asupra copiilor şi adolescenţilor cu scopul de a-i...

Rolul familiei în integrarea socială a copiilor și cerințele educaționale speciale

1. Familia, structura si functiile familiei In societatile moderne, familia reprezinta “nucleul instrumental fundamental al structurii sociale mai...

Tulburarea afectivității cu deficit de atenție

ARGUMENT În ultimii ani s-a vorbit şi s-a scris mult despre copiii hiperactivi, cărora li se asociază deficitul de atenţie. De asemenea, este...

Ai nevoie de altceva?