Conceptul de opinie publică în științele socio-umane și în conversația comună - rolul opiniei publice în conturarea identității sociale a individului

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2564
Mărime: 16.23KB (arhivat)
Publicat de: Iacob Cojocariu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Rusu Daniela

Extras din referat

Proiectul trateaza la modul general problematica definirii conceptului de ”opinie publica”. Prima parte cuprinde o serie de definitii date de mai multi specialisti, delimtari conceptuale, dimensiuni ale conceptului, elemente, conditii orecum si functii ale opiniei publice.

Cea de-a doua parte urmareste cateva studii de caz si anume : ”Eroii romani in opinia colectiva”, ”Opinia publica despre criminalitate”, ”Opinia publica despre aplicarea sanctiunilor legale si despre institutiile abilitate sa aplice legea”, ”Opinia publica despre politie si justitie”.

I . DEFINIREA CONCEPTULUI

a) Intelesuri si definiri ale conceptului de ”opinie publica”

Termenii de „opinie” si „opinie publica” au intelesuri multiple.”Opinia” reprezinta evaluarea verbala pro si contra, cu o anumita intensitate, a unei probleme, situatii sau persoane.

„Opinia publica” este ansamblul opiniilor individuale emergente in discutiile publice referitoare la problemele sociale actuale.

Termenul de „opinie publica” a fost preluat din limba engleza. Etimologic, provine din limba latina opinio care inseamna a formula o parere; cuvantul publicus, semnifica popor. Pornind de la etimologie, intelegem deci prin „opinie publica” parerea poporului, gandirea lui.

Kimball Young considera ca opinia publica reprezinta o „apreciere de grup mai mult sau mai putin rationala”.Se accepta asadar ca opinia publica este un fenomen psihologic colectiv, o judecata, un enunt evaluativ.

Kimball vorbeste si despre alta latura a „opiniei publice”,cea emotionala, aratand ca opiniile apar intr-o situatie de criza, cand primeaza emotionalitatea, nu factorii intelectuali.

Leonard W.Doob apreciaza ca opinia publica „ se refera la atitudinile oamenilor fata de o problema daca sunt membri ai aceluiasi grup social .”

Wilhelm Baner considera ca opinia publica se manifesta sub doua forme : ca opinie publica statica (traditii,cutume,obiceiuri) si ca opinie publica dinamica, avand un caracter rational. Relatia dintre cele doua forme ale opiniei publice este comparabila cu relatia dintre traditie si moda.

Sociologul Morris Ginsberg defineste opinia publica drept „masa de idei si de judecati active intr-o comunitate, care sunt mai mult sau mai putin clar formulate, au o anumita stabilitate si sunt simtite de oameni, care le intretin sau le accepta ca fiind sociale, in sensul ca ele sunt rezultatul mai mult sau mai putin constiente ca actioneaza in comun.”

B.Hennessy defineste opinia publica drept „ un complex de preferinte exprimate de un numar semnificativ de persoane cu privire la o problema de importanta generala”.

b) Elemente, dimensiuni ale conceptului

Pentru a intelege mai bine ce este opinia publica, e nevoie sa vedem care sunt principalele ei elemente.

1.Aprecierea unei probleme ca fiind de o importanta generala, presupune ca sunt indeplinite cel putin doua conditii: mai intai ca este vorba de o chestiune disputata, controversata. In al doilea rand ,nu orice problema (chiar disputata) face obiectul opiniei publice, ci numai aceea care are o relevanta, o importanta sociala.De exemplu cat de buna e mancarea la un anumit fast food poate reprezenta un subiect de discutie (si controversa) printre colegi si apropiati, dar nu este o tema de opinie publica.

2.Pentru ca ceva sa constituie obiectul opiniei publice,trebuie sa fie concret, actual si sa vizeze interesele unui numar semnificativ de persoane.

3.Populatia preocupata de o anumita problema formeaza publicul.Opiniile sunt strans legate de interese, iar acestea se grupeaza predominant dupa criterii socio-economice si demografice. De aceea, publicurile se identifica, in mare masura, cu gruparea naturala a populatei in clase si straturi sociale (muncitori,intelectuali etc), profesii,varsta, sex.

4.Opinia publica este un complex de pareri.Aceasta inseamna ca,pe de o parte ,membrii unui public au opinii de intensitate si directii diferite ,iar pe de alta parte ,publicul are, cu privire la o problema ,nu numai opinii exprimabile in raspunsuri de forma „da” sau „nu”, ci pareri complexe, puncte de vedere care nu sunt neaparat mutual exclusive.

5.Termenul „opinie publica” arata nu numai ca este vorba de opiniile unui public ci si ca opiniile sunt exprimate public.Exprimarea poate fi verbala(orala sau in scris), iconica (afise,obiecte simbolice) sau pe planul actiunilor deschise (in special demonstratii).

J.Stoetzel si A.Girard arata ca notiunea de opinie publica oscileaza intre doua conceptii: cea a unanimitatii, a intelegerii depline intre oameni,a stabilitatii si certitudinii si cealalta, a versabilitatii, a discursului, a fragilitatii si fluctuatiei opiniilor.

Exista insa autori care vad in opinia publica o sinteza a celor doua niveluri (conceptii), cel al valorilor comune impartasite de membrii colectivitatii si cel al reactiilor opinionale fata de situatii si evenimente mai mult sau mai putin efemere.

R.Mc.Iver considera ca opinia publica se reprezinta ca un sistem cu trei dimensiuni principale:

distributia opiniilor (despre care se obtin informatii din sondaje), structura comunicationala (relatia mass-media –public), fundalul de consens, adica valorile, normele, atitudinile comune si stabile ale grupurilor umane.

Preview document

Conceptul de opinie publică în științele socio-umane și în conversația comună - rolul opiniei publice în conturarea identității sociale a individului - Pagina 1
Conceptul de opinie publică în științele socio-umane și în conversația comună - rolul opiniei publice în conturarea identității sociale a individului - Pagina 2
Conceptul de opinie publică în științele socio-umane și în conversația comună - rolul opiniei publice în conturarea identității sociale a individului - Pagina 3
Conceptul de opinie publică în științele socio-umane și în conversația comună - rolul opiniei publice în conturarea identității sociale a individului - Pagina 4
Conceptul de opinie publică în științele socio-umane și în conversația comună - rolul opiniei publice în conturarea identității sociale a individului - Pagina 5
Conceptul de opinie publică în științele socio-umane și în conversația comună - rolul opiniei publice în conturarea identității sociale a individului - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Conceptul de Opinie Publica in Stiintele Socio-Umane si in Conversatia Comuna - Rolul Opiniei Publice in Conturarea Identitatii Sociale a Individului.doc

Alții au mai descărcat și

Situația actuală a tinerilor absolvenți pe piața forței de muncă

Problema încadrării tinerilor în cîmpul muncii a devenit una actuală din motivul că, în ultimii ani s-a înregistrat о rată esenţială a şomajului în...

Factorii motivației muncii

Notiunea de motivatie Oamenii se duc zilnic la serviciu si-si indeplinesc munca lor. Ei trebuie sa aiba un motiv ce reprezinta decat o cauza...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Ai nevoie de altceva?