Comportamentul de Grup si Intergrup. Grupurile si Munca in Echipa

Extras din referat Cum descarc?

Oamenii isi consuma viata lor sociala relationand in cadrul grupurilor, al multimilor sau maselor, al colectivitatilor ori societatilor globale din care fac parte. Viata sociala este un rezultat al interactiunilor dintre indivizi, iar cercetarea sociologica a acesteia trebuie sa porneasca de la asemenea realitati evidente. Daca privim societatea ca un sistem, observam ca aceasta este compusa, cel mai adesea, dintr-un ansamblu de grupuri sau colectivitati de oameni, a caror activitate si organizare formeaza insasi esenta vietii sociale. Familia, grupurile de prieteni, cele profesionale ori de munca (administrative, industriale, agricole etc.), cele instructiv-educative (scolare, de invatamant, militare etc.), colectivitatile teritoriale (cartier, sat, oras), organizatiile politice (partidele), stiintifice (asociatii etc.), confesionale (cultele religioase), sportive, clasele si categoriile sociale, generatiile de varsta (tineri, maturi, batrani), multimile s.a.m.d. sunt exemple care demonstreaza modalitatile diferite de structurare a continutului unei societati umane. 
Diversi autori considera ca exista o tendinta fireasca a oamenilor de a se grupa, de a trai si actiona in colectivitate, tendinta izvorata din insasi conditia si natura lor eminamente sociala. Asocierea lor poate fi atat spontana ori naturala (constituirea unei familii, de pilda), cat si deliberata sau artificiala, dirijata (in functie de nevoile si interesele unei societati - de munca, locuinta, educatie, aparare, circulatie etc.). 
Exista mai multe posibilitati de a defini ceea ce se intelege printr-un grup. Caracteristica esentiala este aceea ca membrii se vad pe ei insisi ca facand parte dintr-un grup. O definitie populara este urmatoarea: un numar de oameni care interactioneaza unii cu altii, sunt constienti psihologic unii de altii si se percep ca fiind un grup. Un grup poate fi definit ca o colectie de doi sau mai multi oameni care muncesc impreuna regulat pentru a atinge obiective comune. Intr-un grup adevarat, membrii sunt dependenti unii de altii pentru atingerea obiectivelor si interactioneaza unii cu altii pentru a indeplini obiectivele intr-o anumita perioada de timp. 
O multime de oameni constituie un grup daca au cele mai multe din caracteristicile urmatoare: 
- ? apartenenta 
- ? constiinta de grup 
- ? un scop comun 
- ? interdependenta 
- ? interactiune 
- ? abilitatea de a actiona intr-o maniera unitara zatiei.
Datorita faptului ca viata sociala ,,traieste" printr-o diversitate, aproape nelimitata, de grupuri si ca acelasi om poate sa apartina concomitent mai multor grupuri diferite (in calitate de membru al unei familii, al unui colectiv de munca, de locatar al unui cartier, de cetatean al unui oras etc.), analizele sociologice pe tema teoriei grupurilor recurg la criterii de clasificare a grupurilor sociale, menite a oferi o imagine mai limpede prin descifrarea ,,tesaturii" acestora. Sociologul polonez Jan Szczepanski a retinut, din multiplele sisteme de clasificare existente in literatura de specialitate, urmatoarele categorii de grupuri, care apar mai frecvent citate:
a) Grupurile mici - sunt compuse exclusiv din membri, fara a avea subgrupuri distincte, si care nu intra ca parti componente in grupuri mai mari, dar pot face parte din colectivitati mai mari de alte tipuri;
b) Grupurile mari - cum ar fi poporul, statul, o biserica independenta etc., care nu intra in componenta unor grupuri mai mari, ci doar a unor colectivitati stabilite conventional: sisteme de state, sisteme de civilizatie - care nu sunt grupuri propriu-zise.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comportamentul de Grup si Intergrup. Grupurile si Munca in Echipa.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!