1. Alegerea temei Era informationala propune inovatii de infrastructura dar in acelasi timp dezvolta institutii traditionale, precum biblioteca, pentru stocarea memoriei umanitatii. Biblioteca mileniului trei va fi biblioteca noastra dar si a generatiilor viitoare, care vor sti ce inseamna cartea, dar mai ales vor integra folosirea calculatorului in viata de zi cu zi. Tinerii care se formeaza acum stiu si inteleg din ce in ce mai mult ca a invata, a putea sa te informezi cat mai repede si cat mai bine, inseamna progres pentru ei si pentru societate. Cerinta de informare este obiectiva. Biblioteca trebuie sa fie apta pentru a raspunde acestei cerinte, trebuie sa furnizeze fiecarui utilizator informatia de care are nevoie in forma pe care acesta o doreste. Biblioteca scolara vine si ea in intampinarea necesitatii, specific umane, acute si permanente de informatie documentara. Ea reprezinta, intr-o anumita acceptie, o colectie structurata de documente (ansambluri modulate de informatii) ce slujeste direct un anumit segment de cititori - elevii. 2. Motivarea alegerii temei In cadrul Bibliotecii de la Scoala nr. 5, Piatra Neamt suntem interesati ca beneficiarul - elevul de invatamant primar sau gimnazial, sa obtina documentarea dorita, din perspectiva intereselor sale de cercetare. El dobandeste, in felul acesta, certitudinea ghidarii si jalonarii cercetarilor sale spre tinta ce si-a propus-o prin demersul pe care il face. Ne-am propus sa realizam cercetarea de fata tocmai pentru a veni in sprijinul cititorilor nostri. Utilizatorii nostri trebuie sa beneficieze de informatii pertinente si competitive intr-un cadru compatibil cu noile exigente ale lumii informationale de azi. Incercarea de fata doreste sa adune date care, analizate, vor putea duce la o imbunatatire a activitatii din cadrul Bibliotecii scolare de la scoala nr. 5 Piatra Neamt. 3. Studierea bibliografiei 1. Rotariu, Traian ; Ilut, Petre - Ancheta sociologica si sondajul de opinie, Iasi, Polirom, 1997. 2. Ancheta si metodele ei : chestionarul, interviul de producere a datelor, interviul comprehensiv, Iasi, Polirom, 1998. 3. Stotzel, Jean ; Girard, Alain - Sondajele de opinie publica, Bucuresti, Editura Stiintifica si Enciclopedica, 1975. 4. Novak, Andrei - Elemente de tehnica a sondajului, Bucuresti,2000. 5. Biblioteca : Revista de bibliologie si stiinta informarii, Bucuresti, 1995-2001. 4. Ipoteza Pentru o buna functionare a bibliotecii trebuie sa existe o buna organizare a activitatii, ce implica, din punctul nostru de vedere si o eficienta informare a cititorului. Ne-am propus sa urmarim aceste aspecte la beneficiarul elev, deoarece el reprezinta 95% din totalul cititorilor nostri. Iar dintre elevi i-am studiat mai ales pe cei de la clasele a VIIa si a VIIIa pentru ca ei constituie categoria cu cea mai mare pondere intre beneficiarii bibliotecii noastre. 5. Instrumentele de lucru si populatia cercetarii Pentru problemele pe care ne-am propus sa le analizam am efectuat un sondaj sociologic. Aceasta pentru ca una dintre particularitatile sondajului sociologic este posibilitatea ca acesta se poate elabora si realiza si in institutii mai mici in randul carora se situeaza si biblioteca noastra. Avand in vedere modalitatea relativ simpla de lucru cu sondajul sociologic, acesta poate fi realizat, conform opiniei sociologilor, nu numai de specialisti, ci si de catre bibliotecari, in cazul nostru. Sondajul sociologic s-a realizat, in analiza de fata, utilizand metoda anchetei cu ajutorul chestionarului. Ancheta, ca metoda stiintifica, presupune "un schimb de informatii, mai exact o comunicare intre cercetator si anumite elemente (indivizi umani) ale realitatii sociale investigate". Ancheta se poate realiza in doua moduri: - pe cale orala (ancheta directa) - in scris (ancheta indirecta) In lucrarea de fata am utilizat ancheta in scris, prin completarea unui chestionar, care are ca obiectiv producerea unei cunoasteri stiintifice. Chestionarul rigid sau standardizat ramane instrumentul cel mai curent in cadrul unei anchete, el este de un ajutor eficace atat anchetatorului cat si anchetatului, in rolurile lor respective, astfel functia lui centrala este dubla. In primul rand, el pune toate persoanele interogate in aceeasi situatie psihologica, ceea ce constituie un fapt capital. In al doilea rand, printr-un sistem de notatii simple, el asigura comparabilitatea raspunsurilor.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.