Avantajele si Dezavantajele Chestionarului Sociolologic

Cuprins referat Cum descarc?

I. Introducere : A) Ancheta Sociologica
B) Scurt istoric al chestionarului
II. A) Definitia Chestionarului
B) Clasificarea chestionarelor 
C) Elaborarea chestionarului sociologic
III. Avantajele si Dezavantajele Chestionarului Sociologic
IV. Concluzii
V. Bibliografie


Extras din referat Cum descarc?

( I ) Introducere
a) Ancheta Sociologica.
Aancheta sociologica reprezinta o tehnica de cercetare specifica sociologiei si se realizeaza cu precadere cu ajutorul chestionarului sociologic si al interviului. Aceasta are ca scop cunoasterea realitatii faptice din diverse domenii ale socialului precum si a opiniilor si atitudinilor membrilor diferitelor grupuri sociale. Pe baza cunoasterii acestor 2 elemente, ancheta sociologica poate previziona asupra comportamentului de viitor al respectivelor grupuri.
b) Scurt istoric al chestionarului
De-a lungul istoriei chestionarul sa dovedit a fi una din tehnicile cele mai frecvent utilizate in stiintele socioumane. Theodore Caplow (1970), analizand principalele surse de date din articolele publicate in Revue Francaise de Sociologie (1965-1967) si in The American Sociological Review (1966-1967), sublinia faptul ca anchetele prin interviu si chestionar reprezentau mai mult de jumatate din totalul studiilor publicate. 
Si in sociologia romaneasca predomina anchetele pe baza de chestionar. Un studiu pe zece ani (1972-1982) asupra revistei de sociologie releva faptul ca jumatate din cercetarile realizate, ale caror rezultate fusesera publicate, se bazau pe aplicarea chestionarelor. Fara a dispune de analize riguroase, chiar o privire sumara asupra productiei sociologice de pana la 1989 si, mai ales, dupa aceasta data, ne indreptateste sa afirmam ca, in sociologia romaneasca, de la relansarea ei in 1965 si pana in prezent, chestionarul a reprezentat principala tehnica de investigare.
Datele sunt cat se poate de concludente si o analiza mai amanuntita, distingand intre chestionare cu intrebari deschise, inchise si ierarhizate, a aratat ca cel mai des utilizate sunt chestionarele cu intrebari inchise (precodificate). 
Chestionarele de tip oficial, concepute ca instrumente de colectionare a informatiilor, s-au inmultit considerabil. Foarte adesea, primul contact cu institutiile de stat se realizeaza pe baza unui chestionar. Inscrierea la un concurs de admitere in invatamant, angajarea intr-un loc de munca, la notariat, la circa financiara etc. impun completarea unor chestionare sau realizarea unor interviuri. Informatiile astfel obtinute, in afara interesului pentru administratie, prezinta valoare documentara si pentru cercetatorul vietii sociale. 
Necesitatile cercetarii sociale au impus perfectionarea recoltarii raspunsurilor prin chestionar. Chiar daca, initial, aceasta tehnica a fost utilizata de catre etnografi, rafinarea tehnica a chestionarului reprezinta rodul colaborarii dintre sociologi si psihologi. La noi, traditia chestionarelor etnografice urca pana la Bogan P. Hasdeu, care, in 1878, lanseaza un chestionar cu 400 de intrebari referitoare la obiceiurile juridice ale poporului, la viata sociala din trecut, casa etc., iar in 1886 redacteaza un al doilea chestionar vizand probleme lingvistice si mitologice (206 de intrebari). Remarcand valoarea lor de pionierat, Luminita Iacob (1995) identifica in aceste chestionare intrebari actuale si azi pentru problematica etnopsihologica, despre relatiile comunitare (,,Care este parerea satenilor despre oraseni?"), privitoare la atitudinea fata de straini sau minoritari (,,Ce se intelege pe acolo sub cuvantul strain?"; ,,Cum sunt priviti de catre popor armenii? Cum sunt priviti evreii? / si cum tiganii?"), referitoare la sistemul rolstatusurilor sociale (,,Care dintre sateni sunt priviti ca mai de frunte in sat? Ce fel de insusiri trebuie sa aiba pentru a fi priviti astfel? Si prin ce se arata cinstea sau ascultarea ce le dau ceilalti?"), precum si la orientarile axiologice (,,Care vini si greseli se socotesc ca cele mai grele dupa parerea poporului?"; ,,Ce parere are poporul despre betie? Si ce parere despre umblarea fara capatai?"). Raspunsurile la aceste chestionare difuzate cu ajutorul revizorilor scolari si al protopopilor au fost utilizate de Bogdan-Petriceicu Hasdeu in lucrarile Obiceiele juridice ale Poporului Roman (1878) si Etymologicum Magnum Romaniae (1886). In 1895, Nicolae Densusianu expediaza intelectualitatii satelor un chestionar cu privire la traditiile istorice din tinuturile locuite de romani. La fel procedeaza Alexandru Odobescu. In 1898, Spiru Haret numeste o comisie sub presedintia lui Gh. Tocilescu pentru elaborarea unui chestionar folcloristic.
Chestionarul a fost publicat intaia oara in anul 1898. Este revazut in 1904, iar in 1930 se republica de catre Constantin Radulescu Codin.
(II) A) Definitia chestionarului
Chestionarul este unul dintre cele mai frecvent folosite instrumente de realizare a anchetelor sociologice. El este un ansamblu de intrebari scrise, ordonate logic si psihologic, care impun celor anchetati consemnarea, in scris, a raspunsurilor.
B) Clasificarea chestionarelor 
a) In functie de continutul lor, exista intrebari care vizeaza calitatea informatiilor si cantitatea lor.
- din punct de vedere al calitatii informatiilor exista:
o chestionarele de date factuale (sau administrative) care contin intrebari ce urmaresc recoltarea de date cu privire la: sex, varsta, loc de nastere, stare civila,domiciliu, profesie.
o chestionarele de opinie care contin intrebari menite sa aduca informatii cu privire la parerile,atitudinile, motivatiile, comportamentele celor investigati, aspecte ce nu pot fi observate direct.
- din punct de vedere al cantitatii informatiilor exista:
o chestionarele speciale care sunt alcatuite din intrebari ce vizeaza obtinerea de informatii cu privire la un singur aspect al unei anumite realitati sociale;
o chestionarele "omnibus" care cuprind intrebari cu privire la mai multe aspecte al unor realitati sociale, ceea ce creaza posibilitatea cunoasterii complexitatii respectivelor realitati, a interactiunilor si conditionarilor fenomenelor cercetate.
b) In functie de forma intrebarilor exista:
o chestionarele cu intrebari inchise sau precodificate, care sugereaza cateva posibilitati de raspuns (2-4 posibilitati) dintre care subiectul trebuie sa aleaga numai o varianta;
o chestionarele cu intrebari deschise, care lasa subiectilor libertatea exprimarii opiniei in forma in care il reprezinta cel mai fidel;
c) In functie de modul de aplicare chestionarele pot fi:
o chestionare autoadministrate, in care raspunsurile sunt formulate de catre subiecti fara ajutorul operatorului de ancheta;
o Chestionarele administrate de catre operatorii de ancheta;
o Chestionarele prin telefon ;


Fisiere in arhiva (1):

  • Avantajele si Dezavantajele Chestionarului Sociolologic.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!