Atentatul de la Oslo si Insula Utoya - Studiu de Caz

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Sistemul mass media asigura circulatia informatiilor, opiniilor, interpretarilor si abordarilor considerate a avea semnificatie sociala si reprezinta o adevarata legatura informationala intre diverse parti si segmente sociale. Este cert faptul ca mijloacele de comunicare in masa contribuie la cristalizarea si apoi, la promovarea unor orientari, sau preocupari ale opiniei publice. Exista teorii si interpretari care considera ca impactul media asupra opiniei publice este hotarator, asa cum alte interpretari apreciaza ca putem vorbi despre o influenta minima. De ce este lumea de astazi preocupata de media si de impactul lor social? Pentru ca media influenteaza opinia publica, modeleaza atitudini, prefigureaza comportamente si reactii. Cel putin pentru moment, media au castigat, se pare, disputa, devenind forta cu cel mai mare impact asupra opiniei publice. Ele au reusit chiar o performanta iesita din comun, sa se substituie opiniei publice, pretinzand ca vorbesc in numele ei. Majoritatea situeaza televiziunea pe primul loc ca mijloc de informare. Teoreticienii sunt de acord ca presa si celelalte mass-media au efecte asupra indivizilor, grupurilor, institutiilor si maselor, modeland personalitatea umana sub aspect cognitiv, afectiv si comportamental. Prin presa se intelege totalitatea modalitatilor de comunicare care pot ajunge la un numar foarte mare de oameni. Presa este o forma de exprimare a libertatii de gandire care contribuie la formarea opiniei publice. Mass-media detin un rol important in dirijarea opiniei publice, putand sa intermedieze un dialog intre civilizatii prin prezentarea nepartinitoare a valorilor si practicilor unor grupuri sociale. Este important de subliniat insa ca mass-media actioneaza sub imperiul unor constrangeri de ordin finaciar, comercial sau de cautare a senzationalului, astfel reportajele media sunt adesea distorsionate pentru a castiga audienta mult dorita. In noul context, a castigarii unei audiente de partea unui proiect, a unei optiuni, comunicarea devine fundamentala. Una dintre cele mai noi achizitii in domeniul comunicarii este aceea care muta accentul de la mesaj si valoarea acestuia, la receptare si disponibilitatea receptorului de a accepta un mesaj. Astfel, un exemplu de reportaj, de un impact puternic asupra opiniei publice il constituie un atac terorist, care prin obiectivul sau de a crea panica, frica si teroare, dar si prin caracterul sau de senzational, castiga atentia publicului. Terorismul si mass media reprezinta doi termeni ce interactioneaza reciproc in scopul atingerii obiectivelor propuse. Terorismul are nevoie de mass media pentru ideea de mediatizare si publicitate, iar pentru mass media, actele teroriste aduc audienta mult dorita. Intr-un fel sau altul, fiecare raspunde pentru nevoia celuilalt, aflandu-se astfel intr-o relatie de interdependenta.
Actiunea lui Anders Breivik - Subiect de presa
In contextul socio-politic si economic actual, notiunea de terorism este strans legata de statele musulmane, insa aceste acte pot fi executate si de persoane care nu au nimic in comun cu ideologia islamica, avand ca baza alte ideologii, ca de exemplu extremismul de dreapta (xenofobia, islamofobia). Actiunile teroriste reprezinta o baza de studiu complex datorita diversitatii sub care sunt comise. Desi au la baza aceleasi caracteristici, sunt diferite dupa modul de operare, armele folosite, planul de punere in practica, persoanele care actioneaza (provenienta sociala si etnica), perioada de timp, locul ales pentru actiune, scopurile urmarite. 
Un exemplu de actiune terorista, care a socat opinia publica internationala este cea executata de norvegianul Anders Behring Breivik. In data de 22 iulie, la ora 15: 20, Norvegia si intreaga Europa au fost zguduite de o stire deosebit de grava: in centrul orasului Oslo a fost detonata o bomba, in imediata apropiere a cladirii executivului si a Ministerului Petrolului. In urma deflagratiei si-au pierdut viata opt persoane si alte cateva zeci au fost ranite. Suflul exploziei si incendiile declansate au afectat mai multe cladiri, iar specialistii au estimat pe baza craterului format la locul exploziei, a distrugerilor provocate si a distantei pana la care a putut fi auzita explozia ca bomba folosita a fost echivalenta a 10 tone de TNT. Politia a sfatuit locuitorii din capitala norvegiana sa stea departe de centrul orasului si sa-si limiteze convorbirile la telefoanele mobile, sa stea acasa sau in camerele de hotel. Cladirea postului norvegian de televiziune TV2 a fost izolata vineri 22 iulie, din cauza unui pachet suspect depistat dupa atentatul produs cu cateva ore mai inainte in centrul Oslo. Anterior, premierul intervenise telefonic la postul respectiv si declarase ca situatia, dupa atentatul din centru, este "foarte serioasa", iar politia l-a sfatuit sa nu spuna unde se afla. Un oficial guvernamental a declarat ca mai sunt oameni blocati in zona unde a avut loc atentatul. Supravietuitorii au relatat ca au simtit un miros puternic de sulf, ceea ce a determinat politia sa investigheze ipoteza unei masini-capcana pentru care s-a folosit ca explozibil, ingrasamant pe baza de nitrat. Autoritatile au primit si un apel de amenintare potrivit caruia o bomba va exploda intr-un tren care circula spre aeroport. Unii analisti, au exprimat ideea ca acestea ar putea apartine, totusi, al-Qaida sau chiar fortelor libiene conduse de Muammar Gaddafi.


Fisiere in arhiva (1):

  • Atentatul de la Oslo si Insula Utoya - Studiu de Caz.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!