Extras din referat
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania s-a infiintat in baza Legii 21/1924 ca organizatie neguvernamentala, apolitica si nonprofit, cu scopul de a apara drepturile si interesele legitime ale consumatorilor. In prezent, asociatia are 4000 de membri in Bucuresti si in cele 12 filiale din tara, reprezentand printr-un protocol de colaborare si alte 18 asociatii independente de consumatori atat la nivel national, cat si la nivel international.
APC Romania este membru al Consumers International din 1991,cu sediul la Londra, al Centrului Balcanic al Consumatorilor cu sediul la Salonic(Grecia), membru fondator al Comitetului Roman de Distributie, membru cu drepturi depline in Asociatia Romana de Standardizare (ASRO) si in in Asociatia Retelei Nationale de Acreditare din Romania (RENAR), avand rol de obsevator in cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE).
Consumatorul reprezinta atat individul, cat si familia acestuia, cu nevoile, preferintele si puterea sa de cumparare, dar si institutii ce cumpara servicii si produse pentru satisfacerea nevoilor proprii. In final, consumatorul este cel care decide ce anume sa produca pentru a se vinde pe piata.
Asociatia, prin statutul de functionare si regulamentul de functionare, nu are drept de control, ci doar de a avertiza si de a semnala prezenta pe piata a unor produse si servicii necorespunzatoare sau periculoase pentru sanatatea consumatorilor, precum si de a informa organele de specialitate ale administratiei publice abilitate sa actioneze pentru retragerea sau interzicerea acestora pe piata.
Conform Ordonantei nr. 21/21 august 1992 privind protectia consumatorilor, modificata si completata de Ordonanta nr. 58/30 ianuarie 2000, asociatiile de consumatori pot sa fie consultate de catre organismele administratiei publice la elaborarea dispozitiilor si procedurilor cu caracter general referitoare la cunoasterea cerintelor consumatorilor privind sortimentele, calitatea si cantitatea produselor si serviciilor, formarea unei atitudini corecte a agentilor economici si prevenirea practicilor comerciale si a publicitatii inselatoare de natura sa afecteze drepturile si interesele legitime ale consumatorilor. Insa consumatorii au la indemana diferite forme de a actiona/reactiona fata de produsele si serviciile de pe piata romaneasca : informarea corecta, boicotarea unor produse, reclamatiile si sesizarile la organisme neguvernamentale si guvernamentale, sau direct la la comerciant si producator, precum si accesul in justitie.
Inca de la infiintarea asociatiei a existat un departament de preluare si rezolvare a reclamatiilor primite de la consumatori, numai ca persoane fizice. Insa, in anul 2000, prin ordonanta de urgenta 88, in cadrul unui parteneriat romano-german s-a infiintat primul centru pilot de informare si consultanta pentru consumatorii din Bucuresti. Rolul centrului de informare si consultanta este de a oferi informatie gratuita cetateanului consumator cu privire la produsele si serviciile existente pe piata si cunoasterea reglementarilor care le protejeaza drepturile, consiliere in realizarea unui alegeri corecte, realizarea de studii de piata pe diferite produse de folosinta indelungata.
Asociatia pentru Protectia Consumatorului din România a împlinit anul acesta 15 ani de activitate, ea fiind înfiintata în 1990. La acea data era prima organizatie neguvernamentala cu preocupari în domeniul protectiei consumatorului. Structura guvernamentala a aparut abia în 1992 cu denumirea de Oficiul pentru Protectia Consumatorului, iar din 2001, Autoritatea pentru Protectia Consumatorului. A.P.C. România se ocupa de educarea, informarea, consultanta si reprezentarea în instanta a consumatorului persoana fizica, având unii dintre cei mai buni experti în fiecare domeniu în parte.
Stiti câte asociatii pentru protectia consumatorului exista la ora actuala în România?
În momentul acesta exista aproximativ 137 de asociatii de protectia consumatorului în toata tara, însa nu toate sunt active. Iar în anul 2004, A.P.C. România a semnat un protocol de colaborare cu o mare parte dintre acestea pentru ca, în fond, toti luptam pentru interesul consumatorului
Preview document
Conținut arhivă zip
- Asociatiile pentru Protectia Consumatorilor.doc