Samanatorism

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere 3
1. Samanatorismul-idealizarea vietii rurale 4
2. Geoge Cosbuc- "poetul ce s-a identificat cu poporul sau" 8
2.1Primii ani 8
2.2Debutul literar 9
2.3Gazetar la Sibiu 11
3. Activitatea literara 12
3.1Nunta Zamfirei 12
3.2Perioada bucuresteana 12
3.3Balade si idile. Fire de tort 14
3.4Conducator de reviste 15
3.5Activitatea de traducator 18
3.6La Academia Romana 20
4.Tara pierde un mare poet ... 22
5.Universul poetic 23
5.1Tematica si particularitati 28
5.2Satul romanesc in opera lui George Cosbuc 29
5.3Poezia marilor evenimente din viata satului 32
6.Aprecieri critice 36
Concluzie 38
Bibliografie 39


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
,,Samanatorismul a fost expresia motivata a unei necesitati istorice intr-o perioada de linceda asteptare literara. Iar ceea ce a insemnat necesitatea istorica ni se pare acum limpedeS problematica nationala si sociala care domina viata publica si spirituala. "(Z. Ornea)
Curentul Samanatorist a reprezentat o altfel de orientare artistica decit cele aparute anterior. Scopul lui era identificarea cu ,,marea viata a poporului", a taranimii mai precis. Stefan Octavian Iosif , de exemplu, ii indemna pe ,,tinerii poeti" sa inalte ,,flamura strabuna" ,,a dragostei de lege si de tara".
Cel mai bine a stiut sa redea viata satului, compasiunea pentru conditia grea a taranului, au fost G.Cotbuc, O. Goga, Al.Vlahuta. 
,,Satul-univers al valorilor supreme, tezaurizate in constiinta neamului" -o tema atit de uzata umilita in graiul nostru aspru.
Voi incerca sa rectific aceasta tema in lucrarea data, ce contine 5 capitole Pentru aceasta am apelat la opera literara a celui ce este supranumit ,,poet al taranimii", ,,poet al satului"-George Cosbuc. 
1. Samanatorismul - "idealizarea vietii rurale"
In cultura romana ,sfirsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea n-au atins nici pe departe prestigiul si stralucirea perioadei anterioare, epoca marilor clasici. In miscarea artistica se manifesta o diversitate de tendinte si orientari, generind insa prea putine opere remarcabile.
Realismul, ale carui trasaturi distinctive pot fi identificate in literatura anterioara, isi continua existenta in formulele samanatoriste si poporaniste.
Simptomatic pentru aceasta epoca este insa faptul ca socialul si politicul influenteaza intr-o masura covirsitoare literatura, subordonindu-si efectiv esteticul.Interesul pentru creatie e lasat intr-un plan secund, arta angajata, ,,cu tendinta", fiind proclamata si sustinuta acum cu deosebita tarie. Treptat ,scriitorii ,,la moda" inceteaza a mai fi Caragiale, Macedonski, Cosbuc. Se vorbeste tot mai mult de Delavrancea si Vlahuta. Putini sunt cei preocupati in aceasta epoca de valorile eterne ale artei, tot mai multi cauta sa compuna o literatura eficienta din punct de vedere social, o literatura cu finalitate extraestetica.
In aceasta perioada se dezvolta mai multe reviste literare: ,,Contemporanul", ,,Vatra", ,,Viata Romaneasca", ,,Litaratorul".
Ideologia ,,Contemporanului", studiile critice ale lui Gherea, precum si revista ,,Vatra" (aparuta in 1894 sub conducerea lui Caragiale, Slavici si Cosbuc), in care se recomanda intoarcerea atentiei spre ,,vatra" stramoseasca, anuntau ideologia ,,Semanatorului" care aparea in 1901. In jurul acestei reviste, la inceputul secolului XX, se constituie un nou curent ideologic si cultural - samanatorismul.
Termenul semanatorism provine de la revista ,,Semanatorul", pe paginile careia apareau poeziile samanatoristilor: poezia lui Alexandru Vlahuta ,,Semanatorul", poezia lui George Cosbuc cu acelasi titlu, aparuta la 2 decembrie 1901. Termenul de samanatorism este un cuvant derivat care provine de la ,,a semana" - ceea ce da de inteles ca reprezentantii de vaza ai acestui curent ,,seamana" conceptiile lor in mediul satesc. Semanatorismul a fost o expresie motivata de o necesitate istorica, intr-o perioada de lanceda asteptare literara. 
La aparitia semanatorismului a contribuit si interesul crescand care s-a manifestat in epoca fata de problema taraneasca, aflata in faza unei crize acute, marcata prin repetate rascoale, care au culminat cu rascoala din 1907. 
Orice nou curent cultural de avengura se naste prin negarea ordinii precedente perimate si prin impunerea unor forme noi. Samanatorismul n-a fost o astfel de orientare, promotorii ei nu negau ceea ce era depasit, ci dimpotriva, in mod paradoxal, se pronuntau impotriva tendintelor novatoare care se manifestau in literatura epocii. De fapt, principalul teoretician al acestui curent care a fost Nicolae Iorga, scria ca directia revistei ,,nu facea nici un act revolutionar, ci intra in traditia de mai multe ori seculara a scrisului nostru sanatos si durabil". El a asimilat preocupari mai vechi, pe care le-a definit, sintetizat si teoretizat, supunand criticii unele aspecte ale societatii si atragand atentia asupra necesitatii culturalizarii taranimii. Pozitia critica era intregita de pretuirea traditiilor istorice si folclorice, a valorilor nationale, a luptei de eliberare nationala etc. Nicolae Iorga a considerat drept un apogeu al samanatorismului opera lui Alexandru Vlahuta.


Fisiere in arhiva (1):

  • Samanatorism.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!