Sămănătorism

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Limba Română
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 39 în total
Cuvinte : 13535
Mărime: 97.01KB (arhivat)
Publicat de: Timotei Voicu
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: elena golban

Cuprins

  1. Introducere 3
  2. 1. Sămănătorismul-idealizarea vieţii rurale 4
  3. 2. Geoge Coşbuc- “poetul ce s-a identificat cu poporul său” 8
  4. 2.1Primii ani 8
  5. 2.2Debutul literar 9
  6. 2.3Gazetar la Sibiu 11
  7. 3. Activitatea literară 12
  8. 3.1Nunta Zamfirei 12
  9. 3.2Perioada bucureşteană 12
  10. 3.3Balade şi idile. Fire de tort 14
  11. 3.4Conducător de reviste 15
  12. 3.5Activitatea de traducător 18
  13. 3.6La Academia Română 20
  14. 4.Ţara pierde un mare poet ... 22
  15. 5.Universul poetic 23
  16. 5.1Tematică şi particularităţi 28
  17. 5.2Satul românesc în opera lui George Coşbuc 29
  18. 5.3Poezia marilor evenimente din viaţa satului 32
  19. 6.Aprecieri critice 36
  20. Concluzie 38
  21. Bibliografie 39

Extras din referat

Introducere

„Sămănătorismul a fost expresia motivată a unei necesităţi istorice într-o perioada de lîncedă aşteptare literară. Iar ceea ce a însemnat necesitatea istorică ni se pare acum limpedeŞ problematica naţională şi socială care domina viaţa publică şi spirituală. ”(Z. Ornea)

Curentul Sămănătorist a reprezentat o altfel de orientare artistică decît cele apărute anterior. Scopul lui era identificarea cu „marea viaţă a poporului”, a ţărănimii mai precis. Ştefan Octavian Iosif , de exemplu, îi îndemna pe „tinerii poeţi” să înalţe „flamura străbună” „a dragostei de lege şi de ţară”.

Cel mai bine a ştiut să redea viaţa satului, compasiunea pentru condiţia grea a ţăranului, au fost G.Coţbuc, O. Goga, Al.Vlahuţa.

„Satul-univers al valorilor supreme, tezaurizate în conştiinţa neamului” -o tema atît de uzată umilită în graiul nostru aspru.

Voi încerca să rectific această temă în lucrarea dată, ce conţine 5 capitole Pentru aceasta am apelat la opera literară a celui ce este supranumit „poet al ţărănimii”, „poet al satului”-George Coşbuc.

1. Sămănătorismul – “idealizarea vieţii rurale”

În cultura română ,sfîrşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea n-au atins nici pe departe prestigiul şi strălucirea perioadei anterioare, epoca marilor clasici. În mişcarea artistică se manifestă o diversitate de tendinţe şi orientări, generînd însă prea puţine opere remarcabile.

Realismul, ale cărui trăsături distinctive pot fi identificate în literatura anterioară, îşi continuă existenţa în formulele sămănătoriste şi poporaniste.

Simptomatic pentru această epocă este însă faptul că socialul şi politicul influenţează într-o măsură covîrşitoare literatura, subordonîndu-şi efectiv esteticul.Interesul pentru creaţie e lăsat într-un plan secund, arta angajată, „cu tendinţă”, fiind proclamată şi susţinută acum cu deosebită tărie. Treptat ,scriitorii „la modă” încetează a mai fi Caragiale, Macedonski, Coşbuc. Se vorbeşte tot mai mult de Delavrancea şi Vlahuţa. Puţini sunt cei preocupaţi în această epocă de valorile eterne ale artei, tot mai mulţi caută să compună o literatură eficientă din punct de vedere social, o literatură cu finalitate extraestetică.

În această perioadă se dezvoltă mai multe reviste literare: „Contemporanul”, „Vatra”, „Viaţa Românească”, „Litaratorul”.

Ideologia „Contemporanului”, studiile critice ale lui Gherea, precum şi revista „Vatra” (apărută în 1894 sub conducerea lui Caragiale, Slavici şi Coşbuc), în care se recomanda întoarcerea atenţiei spre „vatra” strămoşească, anunţau ideologia „Semănătorului” care apărea în 1901. În jurul acestei reviste, la începutul secolului XX, se constituie un nou curent ideologic şi cultural - sămănătorismul.

Termenul semănătorism provine de la revista „Semănătorul”, pe paginile căreia apăreau poeziile sămănătoriştilor: poezia lui Alexandru Vlahuţă „Semănătorul”, poezia lui George Coşbuc cu acelaşi titlu, apărută la 2 decembrie 1901. Termenul de sămănătorism este un cuvânt derivat care provine de la „a semăna” - ceea ce dă de înţeles că reprezentanţii de vază ai acestui curent „seamănă” concepţiile lor în mediul sătesc. Semănătorismul a fost o expresie motivată de o necesitate istorică, într-o perioada de lâncedă aşteptare literară.

La apariţia semănătorismului a contribuit şi interesul crescând care s-a manifestat în epocă faţă de problema ţărănească, aflată în faza unei crize acute, marcată prin repetate răscoale, care au culminat cu răscoala din 1907.

Orice nou curent cultural de avengură se naşte prin negarea ordinii precedente perimate şi prin impunerea unor forme noi. Sămănătorismul n-a fost o astfel de orientare, promotorii ei nu negau ceea ce era depăşit, ci dimpotrivă, în mod paradoxal, se pronunţau împotriva tendinţelor novatoare care se manifestau în literatura epocii. De fapt, principalul teoretician al acestui curent care a fost Nicolae Iorga, scria că direcţia revistei „nu făcea nici un act revoluţionar, ci intra în tradiţia de mai multe ori seculară a scrisului nostru sănătos şi durabil”. El a asimilat preocupări mai vechi, pe care le-a definit, sintetizat şi teoretizat, supunând criticii unele aspecte ale societăţii şi atrăgând atenţia asupra necesităţii culturalizării ţărănimii. Poziţia critică era întregită de preţuirea tradiţiilor istorice şi folclorice, a valorilor naţionale, a luptei de eliberare naţională etc. Nicolae Iorga a considerat drept un apogeu al sămănătorismului opera lui Alexandru Vlahuţă.

Preview document

Sămănătorism - Pagina 1
Sămănătorism - Pagina 2
Sămănătorism - Pagina 3
Sămănătorism - Pagina 4
Sămănătorism - Pagina 5
Sămănătorism - Pagina 6
Sămănătorism - Pagina 7
Sămănătorism - Pagina 8
Sămănătorism - Pagina 9
Sămănătorism - Pagina 10
Sămănătorism - Pagina 11
Sămănătorism - Pagina 12
Sămănătorism - Pagina 13
Sămănătorism - Pagina 14
Sămănătorism - Pagina 15
Sămănătorism - Pagina 16
Sămănătorism - Pagina 17
Sămănătorism - Pagina 18
Sămănătorism - Pagina 19
Sămănătorism - Pagina 20
Sămănătorism - Pagina 21
Sămănătorism - Pagina 22
Sămănătorism - Pagina 23
Sămănătorism - Pagina 24
Sămănătorism - Pagina 25
Sămănătorism - Pagina 26
Sămănătorism - Pagina 27
Sămănătorism - Pagina 28
Sămănătorism - Pagina 29
Sămănătorism - Pagina 30
Sămănătorism - Pagina 31
Sămănătorism - Pagina 32
Sămănătorism - Pagina 33
Sămănătorism - Pagina 34
Sămănătorism - Pagina 35
Sămănătorism - Pagina 36
Sămănătorism - Pagina 37
Sămănătorism - Pagina 38
Sămănătorism - Pagina 39

Conținut arhivă zip

  • Samanatorism.doc

Alții au mai descărcat și

Tema iubirii în literatura universală

Iubirea este o tema inepuizabila, de o vechime imemorabila, pentru ca originile ei se leaga de originile culturii umane. In literaturile lumii...

Te-ar putea interesa și

Literatură română și curente literare

Descrierea şi mai puţin valorizarea şi ierarhizarea operelor este caracterizarea dintâi a istoriei literare. Fenomenul literar este abordat...

Spre noua sensibilitate poetică

1.Ce inseamna simbolismul European? Definitie: Simbolismul este un curent literar aparut in Franta ca reactie la estetica parnasianismului in...

Interferența curentelor literare în proza lui Barbu Stefanescu Delavrancea

ARGUMENT Personalitate polivalentă, de o largă deschidere spre temele cele mai diferite ca şi spre modalităţile cele mai diverse, Barbu...

Substractul folcloric în lirica lui Octavian Goga

O.Goga a fost si el cu precadere un poiet al vremii sale, mai cu seama al celei perioade dramatice din istoria Transilvaniei, cînd oamenii din acel...

Curente Literare - Romantismul

Curent literar-artistic, aparut in prima jumatate a sec. XIX, in Anglia, ca reactie impotriva rationalismului si a clasicismului rigid. Aparitia...

Bacovia - Cel mai Important Poet Simbolist Român

BACOVIA - CEL MAI IMPORTANT POET SIMBOLIST ROMÂN Bacovia este unul dintre marii poeti originali de dupa Eminescu ; despre manierismul estetic...

Românul românesc în perioada interbelică - prezentare generală

LIVIU REBREANU SI CAMIL PETRESCU-CTITORI AI ROMANULUI ROMANESC INTERBELIC ,,N-avem preferinte pentru anumite curente sau bisericute, ci numai...

Strategii moderne în romanul interbelic

Traditionalismul si Modernismul sunt concepte si tendinte opuse ce se manifesta in domeniul cultural si literar, intr-o disputa permanenta, ca...

Ai nevoie de altceva?