România între orient și occident

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Limba Română
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 3253
Mărime: 20.32KB (arhivat)
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Întoarcerea in secolul 19

,,Secolul 19 este o altă planetă. Îţi trebuie un anume spirit de aventură ca să te întorci acolo, asumându-ţi riscul de a trăi, zi de zi, exact ca oamenii vremii, de a te obişnui cu felul lor energic de a fi, cu regulile lor de conversaţie, cu numeroasele lor obiecte de îmbracaminte obligatoriu de purtat în acelaşi timp pe unul şi acelaşi trup, cu caii şi cu servitorii lor, cu inima lor moale şi cu tăria lor de caracter,cu oala lor de noapte şi cu balurile lor, cu teribilele lor pistoale şi cu neajutorarea îngrozitoare în faţa bolii, cu miasmele, cu parfumurile şi cu sărurile lor, cu puricii si ploşniţele dezgustătoare din hanurile lor, cu privatele din curte, cu scrisorile lor enorme şi cu felul atât de direct în care ţi se adresează chiar ţie, cititorule, în romanele lor.’’ (Ioana Pârvulescu-În intimitatea secolului 19)

Apartenenţa României la Orient sau Occident poate fi discutată pe mai multe planuri:geografic, politic, istoric, religios şi cultural.

Originea latinăRomânii încearcă să se intereseze de originea lor latină, mai târziu, deoarece, pe când Occidentul înflorea Renaşterea, ei(românii) se aflau integraţi în cultura slavonă a Răsăritului.

Reperele lor culturale erau greceşti şi slavone, determinate de apartenenţa lor la Biserica Ortodoxă. De fapt ortodoxismul şi catolocismul împărţiseră Europa în două, indiferent de limbă şi etnii. Românii deşi vorbeau o limbă romanică, aparţineau, prin ortodoxie, spaţiului slav, ei chiar scriau şi aveausă scrie până în secolul al X în caractere chirilice.

În secolul al XVIII-lea românii îşi descoperă latinitatea şi astfel se produce o primă deschidere spre Occident.

Orientarea latinistă se face şi prin intermediul “Şcolii Ardelene”, curent apărut pe un fond istoric în care Transilvania era anexată Imperiului Habsburgic şi o parte din români treceam la greco- catolicism (catolicism de rit oriental).

În secolul al XIX-lea, prin ideologia naţională, occidentalismul devine un simbol mai puternic decât bizanţul. Formarea statelor româneşti tardivă, duce la un decolaj considerabil faţă de occident.

Secolul al XVIII-lea a marcat apogeul integrării în lumea balcanică (prin suzeranitatea turcă). Greaca devine limba de cultură, precum fusese slavon (pe vremuri).

Prin căderea Constantinopolului, Rusia devine o continuare a acestuia şi astfel influenţată prin lupta pentru putere şi ţările române.

De la a 2-a jumătate a secolului al XIX-lea, românii se orientară spre apus. Raporturile cu Occidentul au existat încă din Evul Mediu, legăturile cu Ungaria şi Polonia, deschideau o fereastră spre lumea catolică şi expresia latină a Occidentului.

Secolul al XVIII-lea înseamnă o accentuarea orientalismului.

Factorii care au dus la orientarea spre Occident au fost ideologia naţională şi modernizarea Afirmarea naţională, concept occidental, este un prim pas spre detaşarea de masa ortodoxă şi slavonă în care se aflau inglobaţi.

Momentul crucial este 1830. Pe un fond al revoluţiilor, care definesc valorile şi simbolurile care marchează puternic viaţa oamenilor, moda vestimentară, se schimbă spre a imita cât mai bine pe cea a Occidentului. Îmbrăcămintea „europeană” a fost avangarda modelului occidental în societatea românească. Gravurile din 1840 prezintă confruntarea dintre cele 2 lumi în privinţa îmbrăcămintei. Tinerii apar imbrăcaţi în stil european, pe când boierii mai vârstnici păstrează îmbrăcămintea orientală. Acestei pendulări îi corespunde şi cea din domeniul scrisului, până în 1820 literele latine împestriţau alfabetul chirilic, până în 1860, când alfabetul latin a fost introdus în mod oficial.

INFLUENTA FRANTEI

Franţa, ne-a influenţat mai ales prin limbă, românii familiarizându-se cu aceasta încă din timpul ocupaţiei ruseşti din 1828-1834. Încetul cu încetul, a început o reinnoire a limbii, iar unele cuvinte slave au dispărut din vocabular, insă odată cu introducerea alfabetului latin, s-a produs o instabilitate fonetică, dar care a ajutat limba să dobândească un echilibru.

Genurile literare şi artistice, au fost adoptate din Occident, de la francezi, care au revoluţionat literatura, trecându-se de la scrierile religioase şi cronici, la elegii romantice, nuvele şi drame istorice.

În arhitectură, stilul oriental se estompează, luându-i locul cel de inspiraţie franceză. Bucureştiul devine astfel „micul Paris”. Apoi sunt adoptate instituţiile politice, legile, administraţia, justiţia, şcoala, armata. Se infiinţaseră universităţile(la Iaşi, Bucureşti- 1860; 1879- Academia Romană). Constituţia din 1866 este imitată după cea belgiană din 1833.

Preview document

România între orient și occident - Pagina 1
România între orient și occident - Pagina 2
România între orient și occident - Pagina 3
România între orient și occident - Pagina 4
România între orient și occident - Pagina 5
România între orient și occident - Pagina 6
România între orient și occident - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Romania intre Orient si Occident.docx

Alții au mai descărcat și

Tema iubirii în literatura universală

Iubirea este o tema inepuizabila, de o vechime imemorabila, pentru ca originile ei se leaga de originile culturii umane. In literaturile lumii...

Te-ar putea interesa și

Biserica Ortodoxă într-o lume pluralistă. Dialogul său cu societatea

INTRODUCERE Dialogul dintre Biserică și Stat constituie o temă mereu actuală, pentru că în fiecare epocă se pun probleme noi vieții în general,...

Politica externă a marilor puteri în bazinul Mării Negre și sud-estul Europei - realități și controverse

INTRODUCERE Actualitatea lucrării. Având în vedere, că Republica Moldova este un stat tînăr, cuprins în prezent de procesele complexe de tranziţie...

Studiu de caz - literatură aservită ideologiei comuniste

I. Definirea conceptului de comunism 1.Comunismul in general Dupa consumarea parteneriatului strategic necesar invingerii Germaniei si trecerea...

Interpretări Noi în Privința Evenimentelor de la 1054

Introducere “Ortodoxia a început să se deschidă, prin teologia ei mai nouă, unor experienţe şi explicitări al misterului creştin necesare...

Studiu Comparativ Privind Sistemele Administrative din Germania și Suedia

1. Titlul lucrării şi justificarea alegerii În ceea ce urmează o să vă prezint sistemele administrative din Germania şi Suedia. Provenind din...

Proiectarea unei Pensiuni Agroturistice

1.Descrierea unității agroturistice Pensiunea,,Adrian’’ este o unitate de primire turistică,cotată după criteriile de performanță la...

Istoria orașului Constanța

Asezata cam la mijlocul tarmului de vest al Marii Negre, Constanta, anticul Tomis, si-a afirmat menirea de port maritim si puls viu de viata...

Biserica Mănăstirii Golia

Argument Mi-am ales să vorbesc despre această temă, deoarece Biserica Mănăstirii Golia este un impresionant monument architectural, unic în toata...

Ai nevoie de altceva?