Liviu Rebreanu - Creator al romanului romanesc modern

Extras din referat Cum descarc?

In cadrul evolutiei romanului romanesc, se poate vorbi de "momentul Rebreanu". Prozatorul continua si adanceste cercetarea societatii romanesti, in traditia lui N. Filimon, D. Zamfirescu, I. Slavici si M. Sadoveanu, printr-o vasta documentare si compozitie, printr-un studiu atent de analiza psihologica. El are contingenta in fiecare, dar se diferentiaza de ei in chip radical. De Slavici si de Sadoveanu il apropie orientarea predilecta catre lumea satului, de Duiliu Zamfirescu surprinderea scenelor de masa.
Ne aflam in fata unui scriitor obiectiv, care uimeste prin puterea de a prezenta viata in complexitatea ei sociala si psihologica. Rebreanu constiinta mai framantata, ramane la romanul fresca sociala, palpitand de dramatism. In aceasta directie a vastelor constructii epice, cu caracter obiectiv, si in orientarea romanului psihologic pe fagas realist sta principala contributie a lui Rebreanu, care face din el creatorul romanului modern in literatura romana. Pe aceasta baza se situeaza si locul lui eminent intre romancierii europeni ai problematicii taranesti si ai cazurilor de constiinta.
Formula de roman pe care o adopta Liviu Rebreanu este moderna: ea rezulta in primul rand, din schimbarea perspectivei de investigatie romaneasca. Diferita e doar metoda, caci romanul, si in cazul lui Rebreanu, ramane in actualitatea vietii. Rebreanu insa o interpreteaza obiectiv, ca problema, fara intentii moralizatoare sau sentimentalism. In aceasta perspectiva larga capata motivatie drama casniciei din romanul Ion, rascoala din romanul cu acelasi nume, incercarea de evadare din romanul Padurea spanzuratilor, ori crima din romanul Ciuleandra.
Primul in ordine cronologica este romanul Ion, aparut in 1920, care schimba cursul istoriei romanului romanesc, scotandu-l din criza indelungii sale asezari.
Ion este un roman al structurilor sociale taranesti: intelectualitatea satului, in disputa pentru autoritate, este reprezentata de preotul Belciug, si impovarata familie a invatatorului Herdelea; taranimea instarita, prin Vasile Baciu si George, cea saraca, prin familia Glanetasului. Romanul, conceput astfel, extinde viziunea epica in toate straturile societatii romanesti, prin diversitatea cotidianului, prin acumulare de intamplari indreptate spre firescul vietii. In acest firesc, al vietii, se constituie o intreaga lume, o multitudine de personaje, puternic individualizate. Determinarea lor este sociala; conduita insa, particulara, diferentiaza structuri social-umane, potrivit cu rosturile intime ale fiecarui personaj. Procesul creator al romanului a fost indelung si consta in sudarea intr-o viziune unitara a trei experiente de viata traita (sarutatul pamantului intalnita si la eroul Buteau din romanul La terre al lui E. Zola; patania fetei bogate de la tara Rodovica - Rusinea; convorbirea cu un fecior de la tara deznadajduit ca n-are pamant). Eroul principal este Ion care-si sacrifica iubirea pentru a intra prin casatorie in posesia pamantului dar acesta nu-i aduce fericire. Cele doua volume Glasul pamantului si Glasul iubirii reunesc intr-o structura arhitectonica specifica lui L. Rebreanu vasta fresca a societatii romanesti de la inceputul secolului al XX-lea.
Romanul lui Liviu Rebreanu este modern si sub aspectul sondajului psihologic.
Destinul fiecarui personaj devine astfel o problema de psihologie umana, determinata nu numai de factori sociali, ci si de impulsuri ale fiintei ce rabufnesc in imprejurari, uneori patimase fie in romanul Ion, fie in romanul Rascoala (Melinte Heruvim, Leonte Orbisor, Serafim Mogos, baba Ioana, Trifon Guju, Marin Stan) alteori, rascolind constiinte, in deruta ca in romanul Padurea spanzuratilor (Svoboda, Apostol Bologa).
Obiectiv, in desfasurarea lui epica, de fresca sociala, romanul lui Rebreanu este si analitic prin motivarea psihologica a faptului uman. Prin Rebreanu romanul romanesc se indreapta astfel catre proza de analiza psihologica remarcabila in romanele ulterioare ale lui Camil Petrescu, Cezar Petrescu, H. Papadat Bengescu.
Primul roman constituit in acest sens este Padurea spanzuratilor publicat in 1922. Ideea fundamentala a romanului, ilustrata prin destinul tragic al lui Apostol Bologa, sustinut artistic de destinul asemanator al lui Svoboda si al celorlalti spanzurati, este condamnarea razboiului imperialist. Rebreanu vede limpede caracterul lui odios si-l realizeaza artistic fara emfaza, lasandu-l sa se desprinda cu forta elementara din realitatile zugravite.
Prin modalitatile de analiza psihologica si urmarirea pasionata a felului cum, o constructie abstracta, rationalista, de tipul ideii datoriei fata de statul habsburgic, se destrama in ciocnirea cu sentimentul moral crescut din temeiurile cele mai adanci ale fiintei omenesti, din raporturile ei efective, romanul apropie pe Rebreanu de Dostoevski.


Fisiere in arhiva (1):

  • Liviu Rebreanu - Creator al romanului romanesc modern.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!