George Bacovia

Extras din referat Cum descarc?

Simbolismul este un curent literar aparut in Franta la sfarsitul secolului al XIX-lea si prelungindu-si ecourile pana in preajma primului razboi mondial. Curentul simbolist s-a manifestat prin excelenta in poezie; modelul liricii simboliste a influentat, intr-o anumita masura, si teatrul sau proza epocii. El apare ca o reactie atat impotriva poeziei romantice, cat si impotriva celei parnasiene. Simbolismul a fost considerat de cei mai multi cercetatori drept inceputul poeziei moderne.
Poezia simbolista este dominata de ambiguitate, elementul central fiind simbolul; se urmareste stabilirea unor corespondente intre eul liric si lumea exterioara. 
Simbolismul romanesc s-a manifestat in literatura romana aproape sincronic cu simbolismul european, avandu-l ca teoretician pe Alexandru Macedonski, conducator al revistei ,,Literatorul" si ca poeti reprezentativi pe: Dimitrie Anghel, Stefan Petica, Ion Minulescu si George Bacovia.
Bacovia debuteaza in 1899, in Literatorul, cu poezia Si toate, semnata V. George. Primul sau volum, Plumb, apare in 1916. Volumele urmatoare sunt: Scantei galbene (1926), Cu voi (1930), Comedii in fond (1936), Stante burgheze (1946). 
Poetul creeaza un decor macabru, dezolant, in care apar cadavre, bolnavi, nebuni, moartea, agonia, cavoul, casa-sicriu etc. Provincia reprezinta emblema spatiala a poeziei bacoviene. Perspectiva se constituie dintr-un numar redus de repere spatiale: piata, strada, parcul, periferia, cimitirul. Itinerariile personajului sunt putine si limitate, ceea ce nu exclude dezorientarea.
Figurile de stil isi aleg termenii din campuri reprezentative pentru temele si motivele simboliste; spre exemplu, epitetul cromatic ajunge deseori sa aiba valoare de simbol: alb, negru, gri, argintiu - simboluri ale singuratatii fizice si morale, ale apasarii sufletesti; violetul si galbenul devin simboluri ale unei boli universale ce pare ca a cuprins intreaga materie. 
Refrenul are o larga si diversificata utilizare in poezia lui Bacovia. Propriu poeziei sale este refrenul reluat in forma (aproape) neschimbata si care contine figura de stil centrala (metafora sau epitet) a intregului text. 
Plumb
de George Bacovia
Dormeau adanc sicriele de plumb,
Si flori de plumb si funerar vestmant-
Stam singur in cavou si era vant 
Si scartaiau coroanele de plumb.
Dormea intors amorul meu de plumb
Pe flori de plumb, si-am inceput sa-l strig-
Stam singur langa mort si era frig 
Si-i atarnau aripile de plumb.
Poezia simbolista ,,Plumb" deschide volumul cu acelasi titlu, aparut in 1916.
Tema poeziei o constituie conditia poetului intr-o societate lipsita de aspiratii si artificiala.
Textul este structurat in doua catrene corespunzand celor doua planuri ale realitatii: realitatea exterioara (cimitirul, cavoul -  simboluri ale unei lumi care-l determina la izolare) si realitatea interioara (sentimentul iubirii, a carui evocare se face cu disperare, fiind si el conditionat de mediul inconjurator).
Titlul poeziei -  Plumb -  sugereaza, atat prin culoarea cenusie, cat si prin greutatea sa mare, apasarea, angoasa, greutatea sufocanta, universul monoton, inchiderea definitiva a spatiului existential, fara solutii de iesire. Semnificatia titlului este adancita si prin utilizarea unor termeni apartinand aceluiasi camp lexical -  cel al mortii: sicriu, cavou, funerar, coroana, mort.
Cuvantul-cheie plumb este folosit obsesiv ca determinant sugerand faptul ca materia nu intra in putrefactie (caracteristica generala in poezia lui Bacovia, in care universul apare descompus, oamenii insisi sunt descompusi), ci in impietrire. Presiunea fiind prea mare, poetul se petrifica (plumbul are o greutate specifica mare si o culoare cenusie-albastruie). Sensul metaforei-simbol plumb se dezvaluie in momentul in care poetul invoca amorul de plumb, indicand apasarea sufleteasca, sentimentul inabusit, impresia de univers inchis.
Strofa a doua debuteaza sub semnul tragicului existential, generat de disparitia/ moartea afectivitatii: Dormea intors amorul meu de plumb. Cuvantul intors constituie misterul poeziei. Este vorba de intoarcerea, cum va spune Lucian Blaga, cu fata spre apus, care inseamna moarte. Poetul isi striga zadarnic amorul incercand sa se salveze dintr-un univers al carui prizonier este. Aripele acestuia sunt de plumb, ele presupunand acel zbor in jos, caderea surda si grea, moartea.
La nivel morfologic, se remarca prezenta verbelor, in marea lor majoritate statice. Timpul imperfect desemneaza trecutul nedeterminat, permanenta unei stari de angoasa: dormeau, stam, era, scartaiau, dormea, atarnau. Cele doua verbe la timpul perfect compus (am inceput) si la modul conjunctiv (sa strig) sugereaza disperarea poetului atunci cand constientizeaza ca universul inconjurator este cuprins de atmosfera sumbra a mortii. Adverbul adanc asezat langa verbul dormeau sugereaza somnul vesnic, moartea.
La nivel sintactic, textul este structurat pe o serie de propozitii principale, independente, coordonate prin juxtapunere sau copulativ. Se remarca topica inversa, cu subiectul postpus: Dormeau adanc sicriele de plumb; dormea intors amorul. Repetarea conjunctiei copulative si realizeaza suprapunerea de imagini pentru a reda aceeasi stare.
La nivel stilistic, se remarca prezenta simbolului central plumb, asociat metaforelor: flori de plumb, coroanele de plumb, aripile de plumb.
Muzicalitatea interioara se realizeaza prin paralelismul sintactic al strofelor.
In ceea ce priveste prozodia, Plumb are o constructie riguroasa: doua catrene, rima imbratisata, masura de 10 silabe, ritmul iambic alternand cu cel amfibrahic.
Din punctul meu de vedere, poezia ,,Plumb" se incadreaza in estetica simbolista prin atmosfera creata, prin muzicalitate, prin folosirea sugestiei, a simbolurilor si a corespondentelor, prin zugravirea starilor sufletesti de angoasa. Poezia evidentiaza eul liric solitar, inspaimantat de lumea in care traieste si in care nu se poate integra. Se prezinta o lume ca un adevarat cimitir, o lume in care elementele care, in general, sugereaza viata (,,flori", ,,amor") apar impietrite. Prin intermediul corespondentelor, lumea materiala este asimilata trairilor sufletesti, realitatea devenind o proiectie a starilor sale de spirit.


Fisiere in arhiva (1):

  • George Bacovia.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!