Formarea Notiunilor Gramaticale

Extras din referat Cum descarc?

Mijloc de expresie si de comunicare, limba este insusita de copil inca din primii ani de viata, scoala asigurand continuarea invatarii inceputa in familie.
In plan general, invatarea limbii materne-care serveste de vehicul gandirii si comunicarii la toate disciplinele-favorizeaza dezvoltarea structurilor mentale ale elevului si-i permite sa descopere, sa aprecieze si sa accepte o serie de valori morale si eststice.
Invatarea limbii este in acelasi timp libertate si constrangere Libertate pentru ca ea permite fiecaruia sa se exprime, sa se afirme, sa inteleaga lumea si pe ceilalti oameni, si este constrangere fiindca pentru a comunica, ea obliga pe emitator si pe receptor sa respecte reguli si norme. De aici organizarea studiului limbii in jurul a doua tipuri fundamentale de activitate didactica: exersarea comunicarii si studiul sistematic al compartimentelor limbii, intr-o viziune globala de interdependenta si de echilibru.
Premisele lingvistice si psihopedagogice ale formarii notiunilor gramaticale
Invatarea sistematica a limbii materne trebuie sa se bazeze pe creare unor stari motivationale intrinseci,sustinuta prin punerea elevului in situatii de comunicare, astfel incat el sa observe ca orice achizitie ii confera capacitati noi de utilizare a limbii, permitandu-i sa-si insuseasca mai usor cunostinte, priceperi si deprinderi.
Modul real de exprimare trebuie sa fie punctul de plecare pentru crearea situatiilor de invatare sistematica a limbii. Fara a cenzura elevul in numele unor norme rigide, trebuie totusi sa i se demonstreze ca daca limba pe care o foloseste este destul de potrivita pentru un numar oarecare de situatii, exista insa cazuri pentru care nu este sufficient pregatit. El va fi condus sa cunoasca modele diferite de limba literara si neliterara.
In sprijinul acestui demers este necesar si studiul sistematic al functionarii limbii, care poate cuprinde trei etape:
- etapa de observare, de descoperire si de exersare empirica a mecanismului limbii;
- etapa de invatare a notiunilor si de formulare a definitiilor si regulilor;
- etapa de consolidare si de aplicare a cunostintelor, priceperilor si deprinderilor in exprimarea orala si scrisa.
Cercetarile intreprinse de teoria limbii, de psihologia limbajului si de psiholingvistica asupra procesului prin care copilul isi insuseste limba materna au dezvaluit ca la intrarea in scoala capacitatea lingvistica a copilului este formata nu numai din posibilitatile de folosire a limbii, dar si dintr-o intuire a relatiilor care se stabilesc intre nevoile comunicarii si selectia mijloacelor de expresie folosite.
Pentru scoala, aceleasi relatii sugeraza ca exista posibilitatea de a aborda cunostintele de limba, orientand in mod deliberat procesul de invatare in sensul parcurs de prcesul natural de achizitie, relevand specificul organizarii lui de la inreg la parte, de la ansamblul structurii, la unitati si la formele corespunzatoare.
Etape in formarea notiunilor gramaticale
Corespunzator unor etape de varsta care isi au particularitatile proprii, etapele formarii notiunilor gramaticale se sructureaza astfel:
A. Etapa elementelor pregatitoare de limba sau etapa familiarizarii copiilor cu notiunile de limba,este perioada corespunzatoaregrupei mari din gradinita si claselor I si a II-a din scoala. Acum se intuiesc notiunile de propozitie, cuvant, silaba, sunet si se opereaza cu ele fara a le defini; sunt introduse intuitiv norme ortografice, ortoepice si de punctuatie fundamentale, se exerseaza modele de limba si se creaza o serie de automatisme lingvistice.
B. Etapa primelor notiuni propriu-zise de limba sau etapa studierii primelor notiuni, este perioada corespunzatoare claselor a III-a si a IV-a. Pe baza experientei lingvistice a copiilor si a notiunilor empirice pe care le stapanesc, se introduce notiuni stiintifice de subiect, predicat, substantiv, adjectiv, pronume, numeral, verb, apoi de atribut si complement, cuvinte de legatura, propozitie simpla si propozitie dezvoltata, definitia propozitiei.
C. Etapa de studiere organizata a sistemului limbii, corespunzatoare claselor V-XII.


Fisiere in arhiva (1):

  • Formarea Notiunilor Gramaticale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!