Fenomenologie sau Proustianism in Operele lui Camil Petrescu si Hortensia Papadat-Bengescu

Extras din referat Cum descarc?

Epoca interbelica se distinge in cadrul culturii romane moderne ca un moment de apogeu, de maxima inflorire a fenomenului artistic in general, si a literaturii, in special. Literatura romana se aliniaza standardelor "culturii majore", occidentale, apeland la mijloace stilistice noi, ce codificau experiente umane si sociale inedite, diferite de cele ale universului traditional, nucleul literaturii romane de pana atunci. Inovatia era proza citadina, marcata de profunde analize psihologice si de subiectivism, inspirata atat de literatura franceza, cat si de filosofia germana. In spatiul literar romanesc se ancoreaza noile formule estetice, promovate si sustinute de criticul Eugen Lovinescu (1881-1943), la cenaclul "Sburatorul", si confirmate artistic de scrierile lui Camil Petrescu (1894-1957) si Hortensia Papadat-Bengescu (1876-1955). 
Beletristica lui Camil Petrescu este marcata de influenta lui Marcel Proust (1871 - 1922), autorul definitoriu al nostalgiei, in tot ce are acest sentiment mai universal si mai fecund, fapt dovedit atat de viziunea pe care Camil o proiecteaza asupra romanului cat si de folosirea elementelor caracteristice romanului proustian, cum ar fi: fluxul memoriei involuntare ("In constitutia prezentului, ca atare, in fluxul constiintei mele in acea curgere de ganduri, indoieli, nazuinte, afirmatii, negari absolute intra si amintirile. Amintirile fac parte din fluxul duratei, dar nu amintirile voluntare, abstrase, ci numai cele involuntare "), in stransa legatura cu pulverizarea cronologiei, sau, cum o numeste Paul Zarifopol "moartea timpului": "Timpul lui Proust este mort prin definitie; pentru dansul, problema timpului actual nici nu se pune desi in treacat el vorbeste interesant de timpul durata. De ideea acelui timp mort Proust insa nu se putea lipsi din moment ce el opera excusiv cu memoria, caci de obicei memoria nu prezinta amintirile in ordine cronologica, ci ca un reflex, in care ordinea partilor e rasturnata " . O alta influenta proustiana in opera lui Camil Petrescu o reprezinta folosirea parantezei, element esential, in directa legatura cu fluxul memoriei involuntare: "In mod simplu voi lasa sa se desfasoare fluxul amintirilor. Dar daca tocmai cand povestesc o intamplare, imi aduc aminte, pornind de la un cuvant de o alta intamplare? Nu-i nimic, fac un soi de paranteza si povestesc toata intamplarea intercalata. Dar daca imi strica fraza? N-are nici o importanta. Daca-mi lungeste alineatul? Nu-i nimic, nici daca digresiunea dureaza o pagina, doua 30 ori 150." De asemena, manifestarea preferintei pentru formula romanului proustian se materializeaza in renuntarea la ideea balzaciana a autorului-demiurg, atotstiutor, Camil fiind preocupat in special de ideea autenticitatii: "Romancierul e mai intai un om omniprezent, omniscient. Casele par pentru el fara coperisuri, distantele nu exista, departarea in vreme de asemeni nu. In timp ce pune sa-ti vorbeasca un personaj, el iti spune in acelasi alineat, unde se gasesc si celelalte personaje, ce fac, ce gandesc exact, ce nazuiesc, ce raspuns planuiesc (...) Ca sa evit asemenea grave contradictii, ca sa evit arbitrariul de a pretinde ca ghicesc ce se intampla in cugetele oamenilor, nu e decat o singura solutie: sa nu descriu decat ceea ce vad, ceea ce aud, ceea ce inregistreaza simturile mele, ceea ce gandesc eu... Asta-i singura realitate pe care o pot povesti... Dar asta-i realitatea constiintei mele, continutul meu psihologic... Din mine insumi eu nu pot iesi... Orice as face, eu nu pot sa descriu decat propriile mele senzatii, propriile mele imagini ." Se naste astfel o literartura a sinceritatii absolute, care pune pe primul plan confesiunea; de autenticitate se leaga si anticalofilia, manifestul estetic camilpetrescian; intr-un dialog trecut in nota la romanul "Patul lui Procust", autorul ii spune doamnei T.: "Arta n-are de-a face cu ortografia... Scrisul corect este painea profesorilor de limba romana. Nu e obligatoriu decat pentru cei ce nu sunt scriitori... Marii creatori sunt mai abundenti in greseli de ortografie decat bancherii. Eminescu a scris mai putin ortografic decat oricare dintre poetii care l-au urmat si l-au imitat... E indreptat cand e tiparit, de editorii lui critici. Ortografia o poate cunoaste orice elev premiant in clasa a cincea de liceu (...) Stilul frumos, doamna, e opus artei (...) Un scriitor este cel care exprima in scris cu o liminara sinceritate ceea ce a simtit, ceea ce a gandit, ceea ce i s-a intamplat in viata lui si celor pe care i-a cunoscut, sau chiar obiectelor neinsufletite. Fara ortografie, fara compozitie, fara stil si chiar fara caligrafie (...)


Fisiere in arhiva (1):

  • Fenomenologie sau Proustianism in Operele lui Camil Petrescu si Hortensia Papadat-Bengescu.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!