Virtuțile Teologice

Referat
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 16 în total
Cuvinte : 4738
Mărime: 23.03KB (arhivat)
Publicat de: Costy J.
Puncte necesare: 9
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: George Ion

Cuprins

  1. INTRODUCERE
  2. CAP. 1. Despre virtute în general.
  3. 1. Noţiunea de virtute în general.
  4. 2. Virtutea creştină şi semnele ei caracteristice.
  5. 3. Izvoarele virtuţii creştine.
  6. CAP. 2. Virtuţile teologice.
  7. 1. Virtutea CREDINŢEI.
  8. 2. Virtutea NĂDEJDII creştine.
  9. 3. Cea mai importantă dintre virtuţi: IUBIREA
  10. CAP. 3. Virtuţile teologice, fundamente ale vieţii umane şi mijloace de comuniune ale omului cu Dumnezeu
  11. 1. Actualitatea virtuţilor în viaţa creştină
  12. 2. Comuniunea cu Hristos prin botez şi virtute
  13. CONCLUZII

Extras din referat

INTRODUCERE

Relaţia omului cu Dumnezeu este specificul Moralei creştine şi prezintă o importanţă centrală pentru întreaga vieţuire, deoarece de această relaţie depind atitudinile morale precum şi ţinta spre care se îndreaptă eforturile omului pe drumul asemănării cu Dumnezeu. Pentru om, Dumnezeu este o existenţă personală presantă în sensul că valoarea şi sensul vieţii îşi au temeiul şi ţinta în Dumnezeu. Pentru om, Dumnezeu nu este o idee, ci existenţă personală, iar relaţia omului cu Dumnezeu este o relaţie existenţială.

În relaţie cu Dumnezeu omul se găseşte şi atunci când este în relaţie cu creaţia, pentru că Dumnezeu e Creatorul şi Proniatorul a tot ce există.

Dumnezeu, ca Binele absolut, este ţinta supremă spre care trebuie să se îndrepte viaţa morală a creştinului: „Fericiţi cei curaţi cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu.” (Matei 5, 48). Vederea lui Dumnezeu, posesiunea Binelui absolut este ţinta ultimă a vieţuirii creştine. Acestei ţinte finale omul este obligat să subordoneze întreaga viaţă şi toate preocupările lui.

Relaţia cu Dumnezeu este o relaţie fundamentală şi de importanţă centrală pentru mântuire şi vieţuirea cotidiană. Creştinul nu vrea să se simtă niciodată de unul singur, ci în atracţia ţintei supreme – Dumnezeu. Tensiunea după ţinta supremă comandă actele şi atitudinile morale ale creştinului şi dă sens tuturor eforturilor omului.

CAP. 1. Despre virtute în general.

1. Noţiunea de virtute în general.

Etimologic, cuvântul „virtute” vine de la latinescul „virtus”, acesta fiind la rândul lui termenul latin pentru ceea ce grecii numeau „areţi” cuvânt derivat de la zeul războiului aris. În latineşte acest cuvânt s-a tradus cu „virtus” de la „vir” care înseamnă bărbat, la început însemnând curajul fizic, apoi forţa de rezistenţă împotriva patimilor şi ispitelor şi practicarea obişnuită a binelui.

În înţeles abstract, termenul de virtute e folosit pentru prima dată de Platon. Virtutea a arătat iniţial mai mult înfăţişarea exterioară a aptitudinilor şi a superiorităţii individuale care făcea impresie „spre a obţine cineva laudă şi cinste, întrucât de înfăţişarea exterioară. Numai mai târziu a biruit aspectul spiritual al virtutei, aceasta însemnând posedarea unor însuşiri personale de natură spiritual-morală, ca bunătate, fidelitate, ospitalitate etc.

În creştinism modelul desăvârşit al virtuţii este Domnul nostru Iisus Hristos. Asemănarea în virtute cu Hristos se face prin participarea cu credinţa şi faptele bune la opera Sa mântuitoare, pe calea virtuţii.

2. Virtutea creştină şi semnele ei caracteristice.

În sens creştin, virtutea este facultatea voinţei şi a libertăţii de a transforma credinţa într-un stil de viaţă, într-o disciplină morală, prin actualizarea harului botezului. Spre deosebire de ordinea sensibilă care e supusă mişcării şi legilor fizice, ordinea spirituală depinde de om şi se bazează pe libertatea acestuia de a coopera cu harul dumnezeiesc. Pe scara vieţii spirituale, dobândirea virtuţilor este prima treaptă şi este condiţionată de eliberarea de patimi. Energia virtuţii este puterea de înnoire ascunsă în taina botezului. (I Corinteni XV:58). Progresul în virtute este analogic şi concomitent cu progresul în cunoaşterea lui Dumnezeu Care de la botez stă ascuns în suflet, îşi dezvăluie prezenţa şi puterea Sa pe măsura creşterii în simţirea harului până la apariţia sa sub formă

Preview document

Virtuțile Teologice - Pagina 1
Virtuțile Teologice - Pagina 2
Virtuțile Teologice - Pagina 3
Virtuțile Teologice - Pagina 4
Virtuțile Teologice - Pagina 5
Virtuțile Teologice - Pagina 6
Virtuțile Teologice - Pagina 7
Virtuțile Teologice - Pagina 8
Virtuțile Teologice - Pagina 9
Virtuțile Teologice - Pagina 10
Virtuțile Teologice - Pagina 11
Virtuțile Teologice - Pagina 12
Virtuțile Teologice - Pagina 13
Virtuțile Teologice - Pagina 14
Virtuțile Teologice - Pagina 15
Virtuțile Teologice - Pagina 16

Conținut arhivă zip

  • Virtutile Teologice.doc

Alții au mai descărcat și

Macarie Egipteanul

INTRODUCERE 1. Intenţii În spiritualitatea Răsăritului Creştin, de o cinste şi de o autoritate de prim rang s-au bucurat şi însă se mai bucură...

Comuniunea în Ortodoxie

INTRODUCERE Înainte de tratarea capitolelor, despre diferitele forme ale comuniunii vom spune câteva cuvinte despre comuniune în general. Noţiunea...

Cultul Maicii Domnului în Vechiul și Noul Testament

„Biserica a considerat-o întotdeauna pe Fecioara Maria Născătoare de Dumnezeu, căci numai astfel se poate mărturisi că Cel ce S-a născut din ea nu...

Iubire și recunoștință

Argument Este foarte dificil, ca având o serie de teme, să alegi una care să te reprezinte, să fie în total acord cu aspiraţiile şi preocupările...

Sfântul Serafim de Sarov

INTRODUCERE Dumnezeu nu este obiectul vreunei ştiinţe, iar teologia se deosebeşte fundamental de gândirea filosofilor. Teologul nu îl caută pe...

Virtuțile teologice în scrierile Sfantului Apostol Pavel

Introducere: Personalitatea Sfântului Apostol Pavel, întemeietorul creştinismului misionar Învăţătura şi faptele Mântuitorului Hristos au fost...

Concepția Ortodoxă Despre Duhul Sfânt

Preliminarii Credinţa în Dumnezeu – Sfânta Treime constituie învăţătura fundamentală şi specifică a Bisericii Creştine. Sfânta Treime este cea...

Virtuțile Cardinale

I. VIRTUŢILE CREŞTINE ÎN GENERAL Viaţa duhovnicească a creştinului este o permanentă încordare şi luptă de eliberare deplină de păcat şi de...

Te-ar putea interesa și

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Spiritualitatea hotărârilor Sinodului VII Ecumenic

INTRODUCERE Se observă în perioada postmodernă o serioasă reîntoarcere a preocupărilor spirituale, dacă în veacul al XIX-lean şi în bună parte din...

Aspectul Duhovnicesc al Cunoașterii Teologice

I.INTRODUCERE Sfârşitul secolului V a fost o perioadă de formare pentru teologia mistică, ca de altfel şi pentru alte domenii ale teologiei. Nu că...

Cunoaștere și Comuniune cu Dumnezeu în Taina Sfântului Maslu

1.Sfintele Taine, trepte ale desăvârşirii în comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, împlinirea creaţiei omului. Pentru Biserica Ortodoxă...

Virtute și păcat la Sfântul Apostol Pavel

INTRODUCERE Personalitatea Sf. Apostol Pavel domină întreaga dezvoltare a istoriei creştinismului primar, întrucât activitatea sa misionară a...

Iubire și recunoștință

Argument Este foarte dificil, ca având o serie de teme, să alegi una care să te reprezinte, să fie în total acord cu aspiraţiile şi preocupările...

Virtuțile teologice în scrierile Sfantului Apostol Pavel

Introducere: Personalitatea Sfântului Apostol Pavel, întemeietorul creştinismului misionar Învăţătura şi faptele Mântuitorului Hristos au fost...

Virtuțile Cardinale

I. VIRTUŢILE CREŞTINE ÎN GENERAL Viaţa duhovnicească a creştinului este o permanentă încordare şi luptă de eliberare deplină de păcat şi de...

Ai nevoie de altceva?