Viata si Activitatea Bisericeasca in Transilvania in Secolele XV-XVI

Extras din referat Cum descarc?

I. Situatia politica si confesionala a Transilvaniei in secolul al XV-lea.
Pentru a intelege cat mai bine desfasurarea vietii bisericesti a ro!manilor transilvaneni in acest secol, este nevoie sa prezentam, in mare, insasi situatia politica a Transilvaniei, precum si situatia celorlalte con!fesiuni existente aici.
Dupa ocuparea treptata a Transilvaniei de catre regalul feudal ma!ghiar, a inceput o larga actiune de organizare a Bisericii Catolice, de altfel si o actiune de prigonire a Bisericii Ortodoxe roma!nesti, patronata de papi si de regii Ungariei.
Regii Ungariei, de cele mai multe ori instigati de papi, au luat felurite masuri de asuprire a Bisericii Ortodoxe. Ordinul franciscan, prin vicariatul Bosniei, in timpul lui Ludovic I al Ungariei, "avea cel mai important rol in smulgerea populatiei ortodoxe de la credinta sa" . Exista zvonul consemnat in epoca ca numai intr-un an (circa 1380) ar fi fost convertiti fortat in Ungaria vreo 400.000 de "schismatici"(ortodocsi) . Este evident un numar exagerat care,chiar redus de zece ori, pare prea mare.
Ca opera de convertire printre romani mergea foarte greu o stim dintr-o scrisoare a papei Grigore XI, din 1374, in care se spune ca ,,multimea natiunii romanilor" care ,,traiau la hotarele regatului Ungariei, spre tatari" nu acepta catolicismul, deoarece ,,nu sunt multumiti cu slujba preotilor unguri si cer un ierarh superior cunoscator al limbii romane" .
Stefan Papacostea afirma ca: "pe buna dreptate, s-a apreciat ca aparitia limbii ca argument al opozitiei romanilor fata de efortul de convertire era un puternic indiciu al intrarii in scena a natiunii si in istoria romanilor" . Romanii au sesizat ca trecerea la catoicism prin intermediul Ungariei era mai ales un act politic care ducea la pierderea propriei identitati si s-au aratat reticenti la convertire. De altfel, intreg regatul Ungariei, in ciuda uriaselor eforturi ale Angevinilor, a ramas intr-o situatie precara in privinta progreselor catolicismului. Antonio Bonfini, umanist italian la curtea regelui Matia Corvinul, facand elogiul lui Ludovic I, il lauda peste masura pe acesta pentru zelul lui ,,misionar" .
In ciuda atitudinii papalitatii, care s-a nuantat cu vremea, evoluand de la ideea de convertire spre cea de unire (adica acceptarea de catre ortodocsi doar a unor puncte care sa marcheze apropierea de Roma), actiunile prozelite au continuat in Transilvania, cu intermitente, dar fara rezultate spectaculare. Sigismund de Luxemburg, la 1428, reia, cel putin teoretic - pentru districtele Sebes (Caransebes), Mehadia si Hateg - masurile preconizate de Ludovic I (numai catolicii pot detine mosii; stapanii de pamant nu puteau avea in satele lor alti preoti decat catolici; era interzisa casatoria intre ortodocsi si catolici; cei care treceau la ortodoxie isi pierdeau bunurile; copiii catolicilor nu puteau fi botezati de preoti ortodocsi etc.) , dar fara prea mare convingere, deoarece amenintarea otomana presupunea unirea fortelor crestine, iar granita sudica a Ungariei era aparata in primul rand de ortodocsi .
II. Mitropolia Transilvaniei in secolul al XV-lea
In ciuda atator masuri represive, Biserica Ortodoxa si-a continuat activitatea in randul credinciosilor ei, avand biserici, manastiri, preoti, protopopi, egumeni si ierarhi . Primul ierarh ortodox cunoscut cu numele in teritoriile intracarpatice a fost arhiepiscopul Ghelasie de la Ramet la 1376 in urma descoperirii, din decembrie 1978 de la Manastirea Ramet, a unei inscriptii. 
Din a doua jumatate a secolului al XIV-lea, nu cunoastem nici un nume pana in anul 1456. In acest an, Biserica ortodoxa romaneasca din Transilvania era pastorita de Ioan, stabilit mai demult in orasul Hunedoara, venit din Caffa Crimeii (azi Feodosia, intre Kerci si Yalta). Potrivit unor cercetari mai noi, el ar fi origi!nar dintr-o familie romaneasca din Caffa, caci documentele arata ca in serviciul factoriei genoveze de acolo se gaseau multi romani . A plecat din Caffa, unde poate ca a fost preot, fie pentru ca orasul era stapanit de genovezii catolici, fie datorita pericolului tatar sau otoman.


Fisiere in arhiva (1):

  • Viata si Activitatea Bisericeasca in Transilvania in Secolele XV-XVI.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Academia Romana, Istoria Romaniei, Vol.II, Bucuresti,1962;
Barbulescu,Mihai, Istoria Romaniei, Ed. Corint, Bucuresti, 2004;
Coman, Vasile, Insemnatatea culturala si religioasa a tipariturilor coresiene in "Mitropolia Moldovei si Sucevei" an. XLVI, 1970, nr. 11-12;
Lupsa, Stefan Biserica Ortodoxa Romana din Ardeal si Ungaria in veacul XV, in "Mitropolia Ardealului" an. II, 1957, nr.3-4;
Idem, Mitropolia Ardealului in veacul XVI, in "Mitropolia Ardealului" an. V, 1960, nr.7-8;
Iorga, Nicole, Sate si preoti din Ardeal, Bucuresti, 1902;
Metes, Stefan, Emigrari romanesti din Transilvania in secolele XIII-XX, editia a II-a, Bucuresti, 1977;
Pop, Ioan Aurel, Istoria Transilvaniei medievale de la etnogeneza romanilor pana la Mihai Viteazul, Ed. Presa Universitara Clujeana, Cluj Napoca, 1997;
Popa, Victor, Consideratiuni critice cu privire la Mitropolia Transilvaniei in secolul al XV-lea si al XVI-lea si a raporturilor ei cu Moldova, in "Mitropolia Banatului", an. VIII, 1958, nr. 7-9;
Papacostea, Stefan, Geneza statului in evul mediu romanesc. Studii critice, Cluj Napoca, 1988;
Pacurariu, Prof. Dr. Mircea, Istoria Bisericii Ortodoxe Romane, vol. I, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1980;
Idem, Istoria Bisericii romanesti din Transilvania, Banat, Crisana si Maramures, Cluj Napoca, 1992;
Serbanescu, Niculae, Titulatura mitropolitilor, jurisdictia, hotarele si resedinta Mitropoliei Ungrovlahiei, in "Biserica Ortodoxa Romana , an LXXVII 1959, nr. 7-10;


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!