Cuprins
- 1. Prințul Siddhārta
- 2. Marea plecare
- 3. ‚,Trezirea’’. Propovăduirea Legii
- 4. Schisma lui Devadatta. Buddha intră în parinirvāṇa
Extras din referat
1. Prințul Siddhārta
Buddhismul este singura religie al cărei întemeietor nu se declară nici profetul unui Dumnezeu, nici trimisul său și care, în plus, respinge ideea unui Dumnezeu Ființă Supremă. Dar acest întemeietor se proclamă pe sine ‚,Trezitul’’, (buddha), și, pornind de aici, călăuză și maestru spiritual. Acest prestigiu de ‚,Salvator’’ face din mesajul său o religie și transformă, destul de curând, personajul istoric Siddhārta într-o ființă divină. Căci, în pofida anumitor interpretări europene care au văzut în Buddha un personaj mitic, nu există vreun temei serios de a-i nega istoricitatea .
Primele urme scrise, care se referă nu atât la el, cât la învățătura lui, apar la mai puțin de două secole și jumătate de la moartea lui. Nu este vorba de texte, ci de stele regale, stelele regelui Asoka, ce a domnit peste o mare parte a subcontinentului indian între aproximativ 269 și 232 î. Hr. După convertirea la legea budistă, a ordonat să se graveze – pe stele, în grote, pe coloane și blocuri de granit – cugetări care exprimau adeziunea lui la învățăturile lui Buddha. În afară de aceste edicte gravate din porunca împăratului, primele scrieri budiste care ne-au parvenit datează din secolul I î. Hr. Aceste texte, scrise la aproximativ patru secole după moartea lui Buddha, sunt foarte probabil rodul unei lungi transmiteri orale, căci vorbim de vremea când memorizarea era la fel de uzuală pe cât este scrierea astăzi . Textele amintite conţin multe predici şi învăţături filosofice transmise de Buddha, însă pornind de la ele au fost elaborate „vieţile lui Buddha”, un alt gen literar separat, apărut din secolul al II-lea sau al III-lea, în care viaţa Maestrului a fost deseori transfigurată şi a primit dimensiunile mitologice specifice Marilor Mântuitori.
Majoritatea cercetătorilor sunt de acord în a admite că viitorul Buddha s-a născut în aprilie-mai 558 î. Hr. (sau, după o altă tradiţie, în jurul anului 567 î. Hr.), la Kapilavastu, astăzi oraşul Lumbini din regiunea depresionară Terai din Nepal, în sânul neamului Sakya. S-a spus că tatăl său ar fi fost un mic rege, Suddhodana,, însă există voci care susţin că o atare tradiţie ar trebui respinsă, întrucât este cunoscut faptul că Sakya era unul din numeroasele neamuri răspândite de-a lungul limitei de nord a bazinului gangeatic care aveau diferite sisteme de guvernare, dar regi în sensul strict nu aveau .
Astfel, se zice că viitorul Buddha îşi alesese singur părinţii în timp ce era un zeu în cerul zeilor Tusita. Conceperea a fost imaculată, Bodhisattva (,,fiinţa menită Treziri”) pătrunzând în şoldul drept al mamei sale sub forma unui elefant. Naşterea sa are loc într-o grădină: mama sa se prinde de creanga unui copac și copilul iese din coapsa dreaptă. Abia născut Bodhisattva face șapte pași spre nord și scoate un răget de leu, exclamând: ,,sunt cel mai înalt din lume, sunt cel mai bun din lume, sunt cel mai bătrân din lume; aceasta este ultima mea naștere, nu voi mai avea o altă existență’’. Copilul a primit de la tatăl sau numele de Siddharta, ,,cel ce și-a atins scopul’’. Câteva zile mai târziu, opt brahmani și astrologi sunt convocați să-l examineze pe noul-născut. Ei găsesc pe trupul lui cele 32 de semne ale ,,Marelui Om’’, care în tradiția indiană indică un destin extraordinar.
1. Calcă cu toată talpa odată
2. Tălpile îi sunt imprimate cu roți
3. Are călcâie ascuțite
4. Are degetele de la mâini și de la picioare lungi
5. Are mâini și picioare fine și fragile
6. Are membrane interdigitale la mâini și picioare
7. Are picioare arcuite
8. Picioarele sale sunt ca cele ale unei antilope
9. Când stă în picioare, mâinile îi ajung până la genunchi
10. Organul său masculin este acoperit cu o teacă
11. Tenul lui are o strălucire aurie
12. Pielea lui e atât de fină încât nici praful nu se poate depune pe ea
13. Fiecare fir de păr de pe pielea lui crește dintr-un singur por
14. Părul de pe pielea lui este negru-albăstrui, creț și îndreptat spre dreapta
15. Membrele sale sunt drepte ca cele ale unui zeu
16. Există șapte suprafețe covexe pe suprafața corpului său - patru îndărătul membrelor, două îndărătul umerilor și una în spatele trunchiului
17. Toracele său este ca acela al unui leu
18. Ridul dintre umerii săi este absent
19. Corpul său e perfect proporționat - anvergura brațelor este egală cu înălțimea
20. Gâtul și umerii săi sunt echilibrat proporționați
21. Gustul său este extrem de sensibil
22. Maxilarele sale sunt ca cele ale unui leu
23. Are 40 de dinți
24. Dinții lui sunt la fel
25. Nu are spații între dinți
26. Dinții lui sunt albi și strălucitori
27. Are o limbă lungă
28. Are o voce divină
29. Are ochii de un albastru intens
30. Are genele lungi
31. Are păr alb moale crescând între sprâncene
32. Capul său are forma unui turban.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Viata lui Buddha.docx