Extras din referat
Icoana este fereastra catre cer spune Sfantul Ioan Damaschin. Se spune ca ceea ce Evanghelia înfatiseaza prin cuvânt, icoana vesteste prin imagine. Regasim în icoane toata istoria mântuirii, precum si marturia concreta a sfinteniei, la care suntem, cu totii, chemati.
Icoana nu reprezintã natura, ci persoana -explicã Sfântul Teodor Studitul
Atunci când îl înfãtisãm pe Domnul, nu-i reprezentãm nici umanitatea, nici divinitatea, ci Persoana care, potivit termenilor dogmei de la Calcedon, „uneste în sine în chip negrãit neamestecat si neîmpãrtit” - cele douã naturi
Ultima mare controversã care a opus ortodoxia si heterodoxia a fost pricinuitã de conceptia referitoare la imaginile sacre utilizate în cultul bisericesc. Desfãsuratã în secolele VIII si IX d. Ch., controversa a angajat toate personalitãtile de prim rang ale vremii, de la împãrati si nobili pânã la celebrii monahi ai mãnãstirii Studion, între care s-a remarcat Sfântul Teodor Studitul. Desigur, alãturi de el trebuie în mod obligatoriu mentionat celãlalt mare apologet al iconelor, Sfântul Ioan Damaschinul.
Pretutindeni bisericile crestine ortodoxe, paraclisele si casele credinciosilor sint impodobite cu sfinte icoane. Marturii ale credintei si evlaviei crestinilor, icoanele s-au pastrat cu sfintenie din cele mai vechi timpuri pina in zilele noastre dovedind statornicia Bisericii in credinta cea adevarata. Ele invata necontenit adevarurile de credinta ortodoxa, asa cum au fost formulate de catre Sfinta Biserica si cum au fost traite de catre multimea credinciosilor de-a lungul veacurilor. Ca un izvor nesecat si un tezaur duhovnicesc neimputinat, sfintele icoane cheama pe fiii credinciosi ai Bisericii la desavirsire.
Este adevarat ca “pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata” (Ioan 1, 18), dar asa cum explica in continuare Cuvintele Sfintei Scripturi: “Fiul cel Unul-Nascut, care este in sinul Tatalui acela L-a facut cunoscut”. Pe Dumnezeu-Tatal L-a facut cunoscut Fiul Sau prin intruparea Sa. In raspunsul dat de Mintuitorul la rugamintea lui Filip “Doamne arata-ne noua pe Tatal si ne este de ajuns”, El precizeaza: “De atita vreme sint cu voi si nu M-ai cunoscut Filipe? Cel ce M-a vazut pe Mine, a vazut pe Tatal” (Ioan 14, 9). Intruparea Domnului, asadar, ne-a dat dreptul sa-L pictam in icoane, fara ca aceasta sa insemneze ca despartim trupul Sau de dumnezeirea Sa, pentru ca icoana ortodoxa nu-L infatiseaza numai dupa frumusetea naturala, ci mai ales intr-o forma care sa conduca pe cel ce o priveste la adevarul credintei ortodoxe ca Hristos cel intrupat este Dumnezeu adevarat si om adevartat. Daca n-am infatisat pe Iisus Hristos in icoane ar insemna ca negam firea Sa cea omeneasca, viata Sa pe pamint si rastignirea.
Cele spuse despre sfintele icoane reprezentind pe Mintuitorul sint in strinsa legatura cu cele ce infatiseaza pe Maica Domnului. Daca negam calitatea Maicii Domnului de Nascatore de Dumnezeu, inseamna ca nu primim invatatura Sfintei Biserici despre intruparea Fiului lui Dumnezeu. Maica Domnului n-a nascut pe omul Hristos, cum zicea Nestorie, ci persoana Fiului si Cuvintului lui Dumnezeu. Marturisind pe Maica Domnului Nascatoare de Dumnezeu, marturisim ca Acela pe care L-a nascut este Dumnezeu adevarat si om adevarat.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Sfintele Icoane in Credinta Ortodoxa.doc