Sfintele icoane în credința ortodoxă

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2998
Mărime: 12.41KB (arhivat)
Publicat de: Filip Dincă
Puncte necesare: 6
UNIVERSITATEA EFTIMIE MURGU RESITA FACULTATEA DE TEOLOGIE DIDACTICA

Extras din referat

Icoana este fereastra catre cer spune Sfantul Ioan Damaschin. Se spune ca ceea ce Evanghelia înfatiseaza prin cuvânt, icoana vesteste prin imagine. Regasim în icoane toata istoria mântuirii, precum si marturia concreta a sfinteniei, la care suntem, cu totii, chemati.

Icoana nu reprezintã natura, ci persoana -explicã Sfântul Teodor Studitul

Atunci când îl înfãtisãm pe Domnul, nu-i reprezentãm nici umanitatea, nici divinitatea, ci Persoana care, potivit termenilor dogmei de la Calcedon, „uneste în sine în chip negrãit neamestecat si neîmpãrtit” - cele douã naturi

Ultima mare controversã care a opus ortodoxia si heterodoxia a fost pricinuitã de conceptia referitoare la imaginile sacre utilizate în cultul bisericesc. Desfãsuratã în secolele VIII si IX d. Ch., controversa a angajat toate personalitãtile de prim rang ale vremii, de la împãrati si nobili pânã la celebrii monahi ai mãnãstirii Studion, între care s-a remarcat Sfântul Teodor Studitul. Desigur, alãturi de el trebuie în mod obligatoriu mentionat celãlalt mare apologet al iconelor, Sfântul Ioan Damaschinul.

Pretutindeni bisericile crestine ortodoxe, paraclisele si casele credinciosilor sint impodobite cu sfinte icoane. Marturii ale credintei si evlaviei crestinilor, icoanele s-au pastrat cu sfintenie din cele mai vechi timpuri pina in zilele noastre dovedind statornicia Bisericii in credinta cea adevarata. Ele invata necontenit adevarurile de credinta ortodoxa, asa cum au fost formulate de catre Sfinta Biserica si cum au fost traite de catre multimea credinciosilor de-a lungul veacurilor. Ca un izvor nesecat si un tezaur duhovnicesc neimputinat, sfintele icoane cheama pe fiii credinciosi ai Bisericii la desavirsire.

Este adevarat ca “pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata” (Ioan 1, 18), dar asa cum explica in continuare Cuvintele Sfintei Scripturi: “Fiul cel Unul-Nascut, care este in sinul Tatalui acela L-a facut cunoscut”. Pe Dumnezeu-Tatal L-a facut cunoscut Fiul Sau prin intruparea Sa. In raspunsul dat de Mintuitorul la rugamintea lui Filip “Doamne arata-ne noua pe Tatal si ne este de ajuns”, El precizeaza: “De atita vreme sint cu voi si nu M-ai cunoscut Filipe? Cel ce M-a vazut pe Mine, a vazut pe Tatal” (Ioan 14, 9). Intruparea Domnului, asadar, ne-a dat dreptul sa-L pictam in icoane, fara ca aceasta sa insemneze ca despartim trupul Sau de dumnezeirea Sa, pentru ca icoana ortodoxa nu-L infatiseaza numai dupa frumusetea naturala, ci mai ales intr-o forma care sa conduca pe cel ce o priveste la adevarul credintei ortodoxe ca Hristos cel intrupat este Dumnezeu adevarat si om adevartat. Daca n-am infatisat pe Iisus Hristos in icoane ar insemna ca negam firea Sa cea omeneasca, viata Sa pe pamint si rastignirea.

Cele spuse despre sfintele icoane reprezentind pe Mintuitorul sint in strinsa legatura cu cele ce infatiseaza pe Maica Domnului. Daca negam calitatea Maicii Domnului de Nascatore de Dumnezeu, inseamna ca nu primim invatatura Sfintei Biserici despre intruparea Fiului lui Dumnezeu. Maica Domnului n-a nascut pe omul Hristos, cum zicea Nestorie, ci persoana Fiului si Cuvintului lui Dumnezeu. Marturisind pe Maica Domnului Nascatoare de Dumnezeu, marturisim ca Acela pe care L-a nascut este Dumnezeu adevarat si om adevarat.

Preview document

Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 1
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 2
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 3
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 4
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 5
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 6
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 7
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 8
Sfintele icoane în credința ortodoxă - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Sfintele Icoane in Credinta Ortodoxa.doc

Alții au mai descărcat și

Maica Domnului în Învățătura Sfântului Ioan Damaschin

Introducere Legat de Maica Domnului Serghei Bulgakov afirma în anul 1925 : „Creştinismul numai cu Hristos, fără Maica Domnului, e în fiinţa sa o...

Icoana - Chemare Spre Rugăciune

P r e f a ţ ă „Zic vouă: dacă aceştia vor tăcea , pietrele vor striga (Luca 19 : 45)” Pentru mulţi astăzi icoana este şi rămâne din păcate un...

Istoria Icoanei și a Iconoclasmului

PARTEA I CHIPUL CEL VEŞNIC Sfântul Pavel spune despre Hristos: „El este chipul Dumnezeului celui nevăzut” (Col 1,15), şi Hristos însuşi spune lui...

Teologia Icoanelor

Capitolul 1. Sfântul Ioan Damaschin Cuviosul şi de Dumnezeu purtătorul părintele nostru Ioan Damaschin (cca. 675 - 4 decembrie, 749), numit şi...

Sfintele Icoane în Credința și Evlavia Ortodoxă

Pretutindeni bisericile crestine ortodoxe, paraclisele si casele credinciosilor sunt împodobite cu sfinte icoane. Marturii ale credintei si...

Biblia și Imaginea

Motive biblice si istorice pentru limitarea rolului imaginii Dupa cum se stie, si dupa cum s-a argumentat de-a lungul mileniilor de iudaism si...

Rolul Icoanei în Biserică

1. Icoana ca mărturisire de credință Icoana este o imagine liturgică, având un loc de prim ordin în viaţa fiecărui credincios. Biserica vede în...

Icoana, lumină dumnezeiască

PRIMELE ICOANE Insusi Domnul nostru Iisus Hristos si-a lasat chipul imprimat pe panza de trei ori: - Prima data, a daruit chipul sau regelui...

Te-ar putea interesa și

Iconoclasmul Bizantin și Urmările Acestuia în Arta Sacră

Introducere Pornind, de la atacul icoanelor în şcoli, mi-am pus întrebarea: Dacă nu, aceşti oameni care vor să înlăture prezenţa icoanelor, pot...

Funcția Didactică a Sărbătorilor

Preliminarii Privind calendarul bisericesc vedem că sunt unele zile însemnate cu roşu, pentru a atrage atenţia spre a le deosebi de celelalte zile...

Pocăința - Cruce și înviere în Triod și Penticostar

Când vorbim în Ortodoxie despre Spiritualitate, vorbim despre ea ca despre o Spiritualitate vie, care angajează întreaga fiinţă a omului. De aceea...

Rânduieli Liturgice Specifice Perioadei Triodului

INTRODUCERE Învatamintele Triodului Rânduiala Postului Mare asa cum a fost fixata în Triod, înca din sec. IX, urmareste sa pregateasca sufletele...

Venerarea Sfinților în Ortodoxie

INTRODUCERE În centrul lumii create, ca şi o coroană a ei este pus omul zidit de Dumnezeu după chipul său cel veşnic viu. Omul face legătura între...

Istoria Icoanei și a Iconoclasmului

PARTEA I CHIPUL CEL VEŞNIC Sfântul Pavel spune despre Hristos: „El este chipul Dumnezeului celui nevăzut” (Col 1,15), şi Hristos însuşi spune lui...

Arta bizantină - iconoclasm și iconografie

Lumea antică pătrundea în Biserică lent şi cu mari dificultăţi. Arta constituia acum, o moştenire, din care Biserica prelua constant anumite...

Teologia Icoanelor

Capitolul 1. Sfântul Ioan Damaschin Cuviosul şi de Dumnezeu purtătorul părintele nostru Ioan Damaschin (cca. 675 - 4 decembrie, 749), numit şi...

Ai nevoie de altceva?