Semnul Crucii pe Pamant

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere . 3
Capitolul I - Crucea . 4
Capitolul II - Metaniile . 9
II.1Mataniile. 11
II.1.1 Mataniile ortodoxe. 11
II.2 Semnul crucii pe pamant. 12
II.3 Painea - reper simbolic . 12
II.4 Semnul crucii pe frunte (binecuvantarea) . 14
Concluzii . 15
Bibliografie . 16


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Anumite credinte primitive si folclorice se intemeiaza pe experiente concrete. Departe de a fi rodul imaginatiei, ele exprima intr-un fel imprecis si incoerent unele fapte ce apartin ca atare experientei umane. De acord cu Oliver Leroy si cu altii, Mircea Eliade face urmatoarele afirmatii: ,,Credintele acelor popoare care fac obiectul etnografiei, precum si folclorul popoarelor civilizate se bazeaza, ambele, pe fapte si nu pe fantezii. In urma verificarii experimentale a unora din aceste credinte, suntem indreptatiti a presupune ca si celelalte credinte populare se intemeiaza pe fapte concrete". Acesta profesiune de credinta echivaleaza cu o acceptare inechivoca a validitatii experientelor iesite din comun. Printre invatatii care au imbratisat o anumita pozitie fata de ,,irational", Eliade este, fara indoiala, unul care a facut acest lucru in mod cat se poate de explicit.
Principala consecinta a acestei atitudini este ca, asemeni mai multor reprezentanti ai antropologiei noului val, Eliade nu atribuie o valoare pur simbolica multor ,,fapte" ce tin de experienta religioasa. Totusi aceste fapte inceteaza, la un moment dat, sa mai fie considerate ca atare, in acelasi fel cum simbolurile, trecand printr-un proces similar de ,,degradare", inceteaza a mai fi intelese ca atare. Se poate intampla ca un simbol sa nu fie, la origine, simbol, ci experienta neobisnuita. In acelasi fel cum un inel de aur se poate intampla sa nu fie la origine o bijuterie pretioasa, ci un simbol .
Le fel se intampla si in cazul gestului crucii. Crucea a devenit un reflex in fata reprezentarilor religioase si nu numai. Ne facem semnul crucii cand trecem pe langa o biserica, sau un lacas de cult; cand intalnim o troita la o rascruce de drumuri; cand iesim din casa spre un examen greu; cand pornim la drum lung; uneori, cand fulgera; cand in mijlocul unei discutii aducem multumire divinitatii pentru ca a ,,ajutat" in rezolvarea unei situatii. Gestul vine atat de firesc, si il facem cu o asemenea usurinta incat nu ne mai oferim timpul necesar meditarii asupra semnificatiei lui.
Am fost invatati de mici cum anume se face. Stim ca impreunarea celor trei degete reprezinta Sfanta Treime. Mergem apoi la slujba Liturghiei, si aproape mecanic, dupa exemplul preotului sau a enoriasilor prezenti, repetam gestul de o multime de ori, ,,pentru ca asa trebuie".
Si totusi, ce reprezinta Crucea? De ce facem acest gest aproape zilnic, si la ce ajuta? In lucrarea de fata am incercat sa raspund acestor intrebari si sa inteleg semnificatia simbolului crucii. Evident, o acoperire in intregime a acestui subiect nu am reusit, dar informatiile culese au ajutat la formarea unei imagini de ansamblu asupra celui mai cunoscut gest ritualic.
Capitolul I - Crucea
Crucea este unul din simbolurile atestate inca din antichitatea cea mai indepartata: in Egipt, in China sau in Creta, la Cnoss, unde s-a descoperit o cruce de marmura datand din veacul al XV-lea inainte de Hristos. Crunea este al teilea din cele patru simboluri fundamentale, alaturi de centru, cerc si patrat. Ea stabileste o relatie intre celelalte trei: intersectia celor doua drepte ale sale coincide cu centrul, pe care ea il deschide astfel spre exterior; pe de alta parte, crucea se inscrie in cerc, impartindu-l in patru; in sfarsit, din ea se obtin patratul si triunghiu, daca i se unesc varfurile prin patru drepte. Cea mai complexa simbolistica deriva din aceste simple observatii; ele au dat nastere unui limbaj universal si de o neintrecuta bogatie. Ca si patratul, crucea simbolizeaza pamantul, fiind insa expresia aspectelor intermediare, dinamice si subtile ale acestua. Simbolistica numarului patru se leaga in mare masura de cea a crucii, mai cu seama prin aceea ca ea desemneaza un anumit ansamblu de relatii in interiorul numarului patru si al patratului. Crucea este cel mai totalizant dintre simboluri . 
Simbolul reprezinta in fapt sinteza concretului cu imaginarul, dar si cu bastractul. Este o dublare a rationalului cu ceea ce este dincolo de rational, dar nu irational; pentru ca acel dincolo de rational nu inseamna neadevar, minciuna, inexistent, ci este un adevar mult mai evident decat cel de natura pur logica, sinonimul sau total putand fi considerat conceptul de valoare pura.
Ca orice fenomen de cultura, nici simbolismul nu putea scapa de consecintele evolutiei. De aceea nu se poate pune semnul egalitatii intre mentalitatea primitiva si cea traditionala .
,,Logica simbolului" este ilustrata de simbolismul magico-religios si confirmata in productia spontana a activitatii subconstiente si trans-constiente a omului. simbolul este un limbaj sau face parte dintr-un limbaj care prezinta anumite caracteristici distinctive: simultaneitate a semnificatiilor care urmaresc solidarizarea omului cu societatea si, prin aceasta, cu Cosmosul. Aceasta este functia unificatoare a simbolului .
Simbolul apare ca o forma de interpretare a realitatii. Interpretarile pot fi deosebite de la un individ la altul, modul de aparitie a simbolurilor sta, deci, sub semnul individualitatii care ia atitudine fata de interactiunile elementelor ce-l inconjoara; existenta in timp si in spatiu a simbolurilor presupune insa comunicarea, care se dovedeste a fi o forma de interpretare a experientei omului in relatia sa cu simbolul .
Aratand spre cele patru puncte cardinale, crucea este mai intai baza tuturor simbolurilor de orientare, la diferitele niveluri de existenta ale omului. Orientarea totala a omului pretinde o tripla concordanta: orientarea subiectului animal in raport cu el insusi; orientarea spatiala in raport cu punctele cardinale terestre; in sfarsit, orientarea temporala, in raport cu punctele cardinale ceresti. Orientarea spatiala se articuleaza pe axa est-vest, marcata de rasaritul si asfintitul soarelui. Orientarea temporala se articuleaza pe axa de rotatie a lumii, sud-nord si totodata jos-sus. Din incrucisarea acestor doua axe majore rezulta crucea de orientare totala. Concordanta, in om, pe de o parte a celor doua orientari, aminala si spatiala, si pe de alta parte, a celor trei orientari, animala, spatiala si temporala, il pune pe acesta in rezonanta cu lumea terestra imanenta si respectiv, cu lumea supratemporala transcendenta, prin si in lumea inconjuratoare terestra. Nici ca ar putea fi mai bine condensate semnificatiile multiple si ordonate ale crucii; o atare sinteza se verifica in toate ariile culturale si se dezvolta, in fiecare din ele, in numeroase variatiuni si semnificatii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Semnul Crucii pe Pamant.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!