Rolul Sfintelor Icoane

Extras din referat Cum descarc?

Biserica a propovaduit lumii crestinismul atat prin cuvant, cat si prin imagine Caci deopotriva, prin cuvant si prin imagine, Liturghia ne sfinteste simturile." Expresie a chipului si asemanarii divine restabilite in om, icoana este in cadrul cultului, un element dinamic si constructiv De aceea, conform hotararii Sinodului al VII-lea Ecumenic, Biserica porunceste ca icoanele sa fie puse, asemenea sfintei cruci, ca un izvor de viata, in toate bisericile lui Dumnezeu; pe vasele si pe vesmintele sfinte, pe ziduri, pe lemn, in case si in toate locurile publice. Asta pentru ca icoana este vazuta ca unul din mijloacelecare pot si trebuie sa permita realizarea vocatiei noastre - de a dobandiasemanarea cu Prototipul divin, implinind in toata viata noastra ceea ce ne-a fost revelat si transmis prin Dumnezeu-Omul.
Deci, 	ce este icoana?
Icoana, lingvistic vorbind, este un termen de origine greaca, eikon care se traduce imagine sau portret. Ca obiect de cult, icoana este o asemanare, un model, o intiparitura a cuiva, care arata in ea pe cel ce este infatisat. In general icoana nu seamana intru totul cu originalul, adica cu cel reprezentat. Altceva este icoana si altceva originalul. Spre exemplu: icoana omului (portretul), cu toate ca intipareste figura corpului, totusi nu are facultatile sufletesti, caci nici nu traieste, nici nu cugeta, nici nu vorbeste, nici nu simte, nici nu se misca Astfel, respingem clar orice asemanare dintre cultul ortodox al icoanelor si idolatria vechi testamentara. Caci ,,cinstirea icoanei trece la prorotipul ei" 
In rugaciunea principala din Randuiala pentru binecuvantarea si sfintirea icoanei Domnului nostru Iisus Hristos, din Moliftelnic, se precizeaza aceeasi idee: ,,am pus aceasta icoana inaintea maririi Tale, nu indumnezeind-o, ci stiind ca cinstea icoanei se suie la cel zugravit pe dansa" 
De ce avem nevoie de icoane? Care sunt rolurile lor? 
Icoana a fost facuta spre folos, binefacere si mantuire. Dupa cum vedem, in ea nu este reprezentat trupul pieritor sortit descompunerii, ci trupul transfigurat, iluminat de har, duhovnicesc, trupul slavei veacului ce va sa vina(v. I Cor. 15, 34-46). Astfel, ea transmite frumusetea si slava dumnezeiasca cu mijloace materiale, vizibile cu ochii trupesti.
Asadar, fara a insista prea mult, icoana are si un rol estetic - incanta ochiul si sufletul deopotriva, odihnind si sfintind omul prin puterea ei harica.
Sfantul Ioan Gura de Aur accentua in "Omilii si cuvantari despre educatia copiilor" Cuvantul III despre atentia pe care parintii trebuie sa o acorde parintii in educarea simturilor copiilor :,,Azi copiii sunt adapati, si inca neincetat, zi si noapte, cu alte imagini si auziri pline de patimi. Privitul filmelor, reclamelor, jocurilor etc. de fapt ne robesc, desi par ca ne ofera gustul libertatii si al independentei Copilul sa fie crescut in virtute de la primele zile, pentru ca aceasta sa-si arate rodul foarte de timpuriu Harul Duhului (simbolizat la propriu si la figurat) in icoane de nimbul din jurul capetelor sfintilor este o prezenta permanenta a nevoitorului adevarat. Harul se face al lui, dinlauntru, nu ceva exterior Copilul crescut astfel din scutece are mult mai mari sanse decat altul sa ajunga la masura sfinteniei."
Icoana apare astfel ca o cale de impartasire prin care realizam un act pascal. Ea ne pune in comuniune cu Dumnezeu Cel viu, in comuniune cu sfintii, ne conduce de la vizibilul lui Hristos la invizibilul divinitatii Sale, de la vizibilul sfantului la invizibilul Duhul Sfant. 
Despre rolul instructiv educativ al icoanelor au vorbit deseori Sfintii Parinti. Ele constituie un auxiliar pretios al Sfintelor Scripturi, al predicii si al catehezei. Prin intermediul lor, copiii (credinciosii in general) vad si invata viata si faptele Mantuitorului, virtutile martirilor si ale sfintilor bineplacuti lui Dumnezeu. Sfantul Grigorie cel Mare preciza" ceea ce este Scriptura pentru cei ce stiu sa citeasca, aceea este pictura pentru cei neinvatati" Invatatura data de icoana este mai directa si imediata decat cuvantul vorbit sau scris deoarece ea arata, demonstreaza ceea ce cuvantul descrie.
Icoana si Evanghelie sunt in stransa legatura, se sprijina si se clarifica reciproc, colaborand la raspandirea invataturii crestine. Icoana este o Evanghelie in culori, asa dupa cum Evanghelia este o icoana verbala a lui Hristos 
Icoanele sunt si memoriale, permanent aducatoare aminte a binefacerilor lui Dumnezeu, a adevarurilor de credinta si ale istoriei sfinte Mentinand vie amintirea a celor ce s-au facut, icoana, pictura bisericeasca in general, este un mijloc si prilej de meditare a realitatilor celor nevazute. Astfel se pronunta si Sf. Ioan Damaschin: ,, cum prin cuvintele pe care le rostim auzim cu urechile corpului si intelegem cele duhovnicesti, tot asa si prin contemplarea cu ochii trupului ajungem la contemplarea duhovniceasca" 
Din rolul catehetic (instructiv) al icoanelor decurge in chip firesc si rolul lor educativ religios. Caci ele sunt un mijloc de trezire, de intretinere si intarire a vietii religioase crestine, un stimulent pentru cultivarea virtutilor morale si a sentimentelor superioare de iubire, devotament si jertfa pentru Biserica lui Hristos. Vederea lor indeamna la fapte bune, la imitarea virtutii si evitarea viciului. Caci ,, ceea ce cuvantul povestirii prezinta auzului, aceea si pictura prin imitare, arata fara cuvinte"


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Sfintelor Icoane.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, Editura I.B.M. al B.O.R., Bucuresti, 1988;
2. Damaschin, Sfantul Ioan, Cele trei tratate contra iconoclastilor, Ed. I.B.M. al B.O.R., Bucuresti, 1998;
3. Balan, arhimandrit Ioanichie, Sfintele icoane facatoare de minuni din Romania, ed. M-rea Sihastria, 2004;
4. Uspensky, Leonid, Teologia icoanei, Ed." Anastasia", Bucuresti, 1994;
5. Braniste, Preot Prof. Dr. Ene, Liturgica generala, ed. I.B.M. al B.O.R., bucuresti,1993;
6. Sfantul Teodor Studitul, Iisus Hristos Prototip al icoanei Sale, Editura Deisis, Alba Iulia 1994;
7. Sfantul Ioan Gura de Aur, Omilii si cuvantari despre educatia copiilor. Cuvantul III;
8. Ramureanu, Pr. Prof. Dr. Ioan , Istoria Bisericeasca Universala. Manual pentru Seminariile Teologice, Editura I.B.M. al B.O.R., Bucuresti, 1992


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!