Relatia Duhovnic-Ucenic, Mijloc de Descoperire si Terapie a Bolii Spirituale

Extras din referat Cum descarc?

In toate religiile lumii, in orice activitate umana chiar, exista aceasta legatura intre initiat si cel ce doreste sa se initieze. "Propriu-zis este vorba de relatia de la inceputul umanitatii: educatia (nu dresajul, care se refera la animal), aceasta asa s-a efectuat: transmiterea, comunicarea, de la parinti la fii, firesti sau duhovnicesti, ca si de la maestru la ucenic" 47. De aici rezulta un fapt capital: persoana umana se realizeaza numai in relatie cu alte persoane.
Totusi trebuie facute precizarile de rigoare: daca relatia maestru-ucenic o intalnim pretutindeni datorita originii ei, fiind bazata pe relatia imprimata in faptura: tata-fiu, relatia duhovniceasca este noua, intervenind o disjunctie intre invatator si invatatura, invatatura ramanand tezaurul absolut, iar invatatorul un vas purtator al ei.
De aici s-ar putea concluziona ca doar Biserica este infailibila, nicidecum vreo persoana umana. Mergand mai departe cu rationamentul vedem ca datorita acestui fapt, relatia duhovnic-ucenic nu este o relatie univoca, duhovnicul invatand de multe ori de la ucenic. 
Patericul detine destule exemple in acest sens iar noi redam unul: tot acesta a spus ca era un batran avand un ucenic bun si din imputinarea sufletului, l-a scos afara pe usa cu cojocul lui. Iar fratele a rabdat afara sezand, si deschizand batranul usa, l-a aflat pe acesta sezand. Si i-a facut metanie zicand: o, parinte smerenia indelungii tale rabdari a biruit imputinarea sufletului meu. Vino inauntru ca de acum tu esti batran si parinte, iar eu tanar si ucenic. (Ramleanul, 2).
O alta precizare de rigoare este aceea ca relatia dintre duhovnic si ucenic este o relatie bazata pe dragoste inteleasa ca actul prin care duhovnicul se goleste de sine si intra in starea ucenicului; isi pune sufletul pentru acesta. Duhovnicul autentic si deplin trebuie sa fie un martor viu, un receptor si al invataturii si al experientei spirituale, fiindca harul implica viata si invatatura.Preotul duhovnic nu se substituie Mantuitorului si harului ci ,doar este numai purtatorul acestora,existand totusi, autoritate de slujire instituita de Sfanta Biserica.
Intre duhovnic si penitent se creeaza astfel o legatura personala deosebita, deoarece in acea etapa a spovedaniei intre ei se stabileste un dialog profund si intelept ;credinciosul reactioneaza la cele ce-i spune preotul, discuta cu el pentru a lamuri anumite aspecte legate de viata spirituala.Preotul duhovnic trebuie sa joace rolul de tata care, cu intelepciunea, blandetea si iubirea care-i vin de la Duhul Sfant, incurajeaza, indeamna, mangaie, fereste de rau si sfatuieste pe credincios. 
Prin cuvintele sale insotite de rugaciune pline de harisme legate de slujirea sa, primite prin Taina Hirotoniei, duhovnicul pregateste, asemeni Sfantului loan Botezatorul, venirea Domnului Iisus Hristos in sufletul crestinului.In acest sens, rugaciunile rostite de preot intr-un timp si intr-un spatiu ecleziale, reveleaza cuvantul si harul vindecator al lui Dumnezeu sub inspiratia Sfantului Duh, ceea ce le confera o putere si o lucrare cu totul speciale, mai ales atunci cand crestinul doreste acest lucru.Aceste indemnuri practice, il invata, de exemplu, cum sa lupte contra unei ispite pacatoase, cum sa biruiasca patima de care sufera, cum sa dobandeasca o anumita vir!tute, cum sa depaseasca o incercare ,o situatie limita, pe care o intampina de obicei intr-o imprejurare sau alta.
Acelasi sens terapeutic il are si epitimia, canonul de pocainta pe care du!hovnicul i-l poate da crestinului. 
Paul Evdokimov scrie in aceasta privinta: Epitimia nu este o pedeapsa; momentul juridic al <<satisfacerii>> lipseste cu desavarsire din Taina Marturisirii. Ea este o doctorie, iar parintele duhovnic cauta raportul organic intre cel bolnav si mijlocul de vindecare.
Scopul epitimiei este sa-l puna pe penitent in niste conditii noi, in care sa nu mai fie ispi!tit de pacat. Sfantul loan Gura de Aur spune: <<Sa nu intrebam daca rana a fost deseori legata, ci daca oblojeala i-a fost de folos. Numai starea bolnavu!lui ne arata daca a venit timpul sa-i scoatem fesele>>. Asadar, nu se urmareste ispasirea unor fapte, ci secarea izvorului lor.
In clipa iertarii si dezlegarii pacatelor, prin rugaciunea preotului sunt ier!tate de catre Hristos greselile cele de voie si fara de voie, stiute si nestiute, cele din noapte si cele din zi, cele facute cu lucrul, cu cuvantul si cu gandul , crestinul fiind impacat si unit cu Biserica lui Hristos.


Fisiere in arhiva (1):

  • Relatia Duhovnic-Ucenic, Mijloc de Descoperire si Terapie a Bolii Spirituale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!