Procesul Ascetico-Mistic

Extras din referat Cum descarc?

Preliminarii 
Teologia mistica are la baza tendinta omului de a-L cunoaste pe Dumnezeu si de a trai lucrurile divine altfel decat prin intermediul ratiunii si al prefigurarii simbolurilor adica printr-o gnoza directa si imediata. Acest fel de cunoastere depaseste conditia naturala umana si tinde spre sferele supranaturalului, pentru o mai buna relationare cu Fiinta divina. Cunoasterea lui Dumnezeu de catre om, implica doua componente fundamentale: asceza si mistica. Asceza consta in eforturile proprii fiintei umane pentru dobandirea harului dumnezeiesc. Mistica reprezinta intermediul prin care Sfanta Treime se apropie de om, desigur prin harul divin, astfel incat omul sa ajunga si sa ramana vesnic in comuniune cu Dumnezeu. Deci teologia mistica este disciplina teologica care se ocupa cu studierea mijloacelor umane si dumnezeiesti prin care este posibila cunoasterea imediata a lui Dumnezeu, denumita cunoastere mistica . 
Aceasta cunoastere mistica depinde de ridicarea omului la starea de desavarsire spirituala, care astfel il face compatibil cu primirea harului divin. Desavarsirea capatata prin efortul ascetic trebuie sa mearga pana la asemanarea harica a omului cu Sfanta Treime, pana la indumnezeirea omului sau participarea la viata dumnezeiasca. Aceasta indumnezeire se realizeaza prin participarea omului credincios la puterile dumnezeiesti, prin revarsarea in el a nemarginirii divine . Fara harul divin nu este posibila cunoasterea mistica, iar harul nu se da decat celor ce se pregatesc si se invrednicesc a-L primi, prin exercitiul ascetic. Credinta crestina este singura care intelege deplin aceasta legatura dintre asceza si har. Ea afirma clar ca asceza nu exista pentru ea insasi adica nu constituie un scop, dupa cum nu exista mistica fara asceza care trebuie s-o pregateasca. Asceza este o eliminare treptata a otravii care duce firea la descompunere, la stricaciune adica o eliminare a bolii ce duce firea spre moarte si deci fortificarea firii . Deci asceza este calea care duce spre cunoasterea mistica a lui Dumnezeu, dar desigur ca doar cu aportul harului dumnezeiesc. Ea nu este apanajul unei clase si nici al unei caste. Ea nu este rezervata numai monahilor, deci celor ce-si aleg un fel de viata, separat de trairea in lume, ci este la dispozitia tuturor celor care, luminati prin baia botezului, deci capabili de cunoasterea supranaturala a revelatiei, staruiesc in comuniunea gratiei sfintitoare a Sfintelor Taine, beneficiind de acea desavarsire duhovniceasca deosebita, care sa-i ridice si sa-i mentina la treapta cunoasterii extraordinare, care este cunoasterea mistica .
Procesul ascetico-mistic 
1. Purificarea 
Trairea mistica isi are baza in participarea si integrarea crestinului in Sfanta Liturghie, care este trairea mistico-simbolica a Mantuitorului Iisus Hristos, prin incorporarea in trupul sau mistic - Biserica si a darurilor sfintitoare, care sunt Sfintele Taine. Prima etapa si prima taina prin care experiam divinul in chip mistic este Botezul. De la botez incepe, in sens larg indumnezeirea, intinzandu-se de-a lungul intregului urcus spiritual al omului, in care sunt active si puterile lui, adica de-a lungul purificarii de patimi, al dobandirii virtutilor si al iluminarii . Botezul este taina renasterii omului prin apa si prin duh, adica moarte pentru pacat si viata in Iisus Hristos, lepadarea de diavol si comuniunea cu Mantuitorul. Duhul Sfant face sa rodeasca apa botezului, tot asa cum facuse roditoare apele primordiale la Facere, o inzestreaza cu puterea de a da nastere celor duhovnicesti . Sfantul Botez este o renastere, o restaurare ontologica prin iertarea pacatelor si eliberarea de tirania mortii. Mantuitorul arata clar ca Botezul este o renastere: De nu se va naste cineva de sus, nu va putea sa vada imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 3) iar in alt loc: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 5). De asemenea Sfantul Chiril al Ierusalimului confirma aceasta renastere prin Botez, zicand: Pentru ca natura omului este dubla, el fiind alcatuit din suflet si trup, dubla este curatirea: una netrupeasca pentru suflet, iar alta trupeasca pentru trup. Apa curateste trupul, iar Duhul pecetluieste sufletul ca sa ne apropiem de Dumnezeu, fiindu-ne stropita inima de Duhul si fiindu-ne spalat trupul cu apa curata . Dar putem afirma cu certitudine ca Botezul este o recreatie adica o innoire fundamentala a fiintei, deoarece ofera posibilitatea inaintarii spre viata cea vesnica. Curatit de pacatele sale prin afundarea in moartea Mantuitorului Iisus Hristos si ridicarea sa prin Invierea Lui, neofitul se impartaseste prin marturisirea Sfintei Treimi si pecetea harului Duhului Sfant, de Lumina cea dumnezeiasca si de Imparatia Cerurilor. Botezul restaureaza nepatimirea, fiind invierea mica a sufletului, care potenteaza a treia nastere, care se va petrece la Parusia Mantuitorului Iisus Hristos, prin intermediul Botezului celui de foc . Prin Botez omul dobandeste adevarata libertate, deoarece are capacitatea de a respinge pacatul. Dar omul trebuie sa conlucreze cu harul divin, pentru a spori viata cea duhovniceasca, pentru ca harul nu lucreaza fara acordul lui. Din momentul Botezului, crestinul trebuie sa se pregateasca, pastrandu-si curatia pentru intalnirea cu Mirele ceresc. Aceasta pregatire o infatiseaza foarte elocvent Sfantul Grigorie de Nazianz, cand afirma: Intreaga viata ascetica nu consta in definitiv decat in pastrarea cu gelozie a harului curatiei . Asceza este o prelungire a tainei Botezului, un fel de perpetua moarte fata de pacat prin mortificarea patimilor, pentru ramanerea in curatie, si astfel devine si o permanenta repetare si actualizare a Botezului, pentru desavarsirea vietii in Hristos. Mortificarea ascetica nu este lupta contra materiei sau impotriva firii noastre, ca la manihei, ci este lupta pentru purificarea firii, pentru readucerea si pastrarea ei in demnitatea si curatia primordiala, anterioara caderii, adica in starea paradisiaca a fericirii adevarate . Mijloacele de realizare a ascezei crestine sunt: cumpatarea, vietuirea feciorelnica si ascultarea de voia dumnezeiasca. Exercitiul purificarii este descris cel mai elocvent de catre Sfantul Ioan Scararul , in opera sa intitulata Scara Paradisului. Renuntarea la simturi - la lumea exterioara - pana si la vaz si la auz, pentru a vedea si auzi numai pe Creator, pentru ca in El si prin El sa primim si sa vedem apoi totul, ca ceva natural, fac parte din acest proces al pregatirii si exercitarii ascetice . Prin aceasta se ajunge la mortificarea simturilor, adica ele devin pasive sau insensibile si sunt inlocuite cu activitatea spiritului. Apoi este necesar ca si functiile intelectuale sa fie purificate pentru a fi accesibile vietii si trairii mistice. Inteligenta, memoria si vointa trebuie golite de tot ceea ce este lumesc, pentru a fi umplute de Dumnezeu. Purificare inteligentei se face mai ales prin prin calea negativa, dupa care Dumnezeu nu este nimic din ceea ce inteligenta ne spune ca este. In locul datelor inteligentei naturale trebuie puse datele si puterea credintei. Purificarea memoriei se face prin eliminarea definitiva a tuturor amintirilor lumesti, si inlocuirea lor cu tot ceea ce este legat de Dumnezeu. Purficarea vointei se intocmeste prin debarasarea de orice sentiment, afectine sau pasiune, de tot ceea ce nu provine de la Hristos. Iar acestea sunt inlocuite de dragoste pentru Sfanta Treime. Astfel purificat, omul paseste pe calea iluminarii, in care efortului si exercitiului ascetic i se adauga darul mistic al harului dumnezeiesc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Procesul Ascetico-Mistic.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!