Prabusirea Imperiului Ecumenic

Cuprins referat Cum descarc?

CUPRINS . pag. 2
INTRODUCERE . pag. 3
PRABUSIREA IMPERIULUI ECUMENIC. pag. 4
BIBLIOGRAFIE . pag 11


Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Civilizatia bizantina, continuatoarea anticelor civilizatii romana si greco-elenistica s-a dovedit a fi mai mult decat atat prin victoria crestinismului asupra politeismului pagan, eveniment care i-a marcat inceputul.
Bizantinonologia, stiinta care studiaza civilizatia bizantina, sub toate aspectele sale (politic, militar, economic, religios, cultural) a fost mereu una din preocuparile cele mai importante ale istoricilor romani si straini datorita contributiei substantiale pe care o aduce la cunoasterea istoriei universale in general cat si istoriei poporului roman in particular.
Capitala Imperiului Bizantin, Constantinopol, intemeiata pe locul fostei colonii grecesti Byzantion a devenit treptat o alternativa a Romei, atunci aceasta n-a mai putut sa-si indeplineasca menirea de centru politico-spiritual.
La inceput criteriul transmutatiei Roma-Bizant a fost de ordin geografic, adica s-a ajuns la convingerea ca numai o alta pozitie teritoriala poate sa sustina activitatea statala, centrala a Imperiului.
Pe parcurs s-a dovedit pe deplin ca Bizantul n-a fost doar capitala unui Imperiu, ci a fost mai ales centrul unei civilizatii specifice, ceea ce l-a determinat si l-a justificat pe istoricul nostru Avram Andea sa faca aprecierea urmatoare: ,,Civilizatia bizantina a jucat un rol de prima importanta in istoria universala polarizand interesul justificat al multor istorici in primul rand straini care de la renastere pana in prezent sau a plecat cu rabdare si pasiune asupra ei pentru a-i surprinde acceleratiile si a-i defini semnificatiile. Inaltat pe suportul unei sinteze intre mostenirea etatica romana, cea culturala greco-elenistica, crestinism si diverse elemente de civilizatii orientale, bizantul s-a dovedit de o exceptionala adaptabilitate si vitalitate indeplinindu-si mai bine de un miliniu rostul sau de intermediar necesar intre Orient si Occident, intre lumea veche si lumea moderna" (Andea, 1995,3).
Retinand ca e vorba de o perioada de peste o mie de ani, ceea ce inseamna o victorie istorica de o mare importanta, ne intereseaza aceasta istorie nu numai pentru pozitia sa prestigioasa in istoria universala, ci si pentru importanta care o are pentru istoria noastra nationala.
Inceputul istoriei Imperiului Bizantin pluteste in incertitudine chiar si pentru analistii sai contemporani. Imperiul Bizantin in perioada sa infloritoare a depasit nivelul celorlalte state europene. De Imperiul Romei nu se mai putea vorbi; Roma cazuse in mod umilitor in anul 476 sub dominatia minorului trib al herulilor, cat timp Imperiul Roman de Rasarit, devenit Imperiul Bizantin va cadea numai in 1453 sub dominatia otomanilor, ce devenisera cea mai puternica forta a epocii. Focarul spiritual al Ortodoxiei a indeplinit un rol important in dezvoltarea vietii religioase a Tarilor Romane. 
PRABUSIREA IMPERIULUI
ECUMENIC
Nu se va sti niciodata prea bine cum de a naufragiat acest ideal al celui mai mare din imparatii bizantini din secolul VII. Sarazinii mancatori de lacuste, jefuitorii desertului si pazitorii salariati ai frontierei de Sud, erau foarte bine cunoscuti, dar prea putin pretuiti la Constantinopol. Macar ca se trimiteau uneori pana la ei emisari, ei erau dispretuiti din cauza nestiintei lor absolute de tot ce era legat de civilizatie. Erau adesea luati in gluma acesti eroici banditi, ce nu puteau sa escaladeze nici macar zidurile de pamant galben care nu opreau nicidecum incursiunile maurilor. 
Dintre toate grijile de la inceputul domniei lui Heraclius, desigur ca cea mai marunta a fost aceea legata de ivirea printre sarazinii, odinioara supusi unui Alamundar si unui Naama, unui nou sef si ,,fals profet" in persoana unui oarecare Mohamed, pazitor de camile, care invatase de la evreii din orase si de la asprii calugari ai manastirilor din marginea extrema a Siriei, putin monoteism iudaic, putin monofizism sirian si putina morala crestina. Episcopul armean contemporan Sebeos, scrie ,,Unul din fiii lui Ismain, cu numele de Mohamed, un negustor, li s-a infatisat lor ca predicator din porunca lui Dumnezeu, cum pretindea el, si ca fiind calea adevarului, si i-a invatat sa cunoasca pe Dumnezeul lui Avraam, caci avea multa invatatura si era foarte priceput in istoria lui Moise".
Insa acest Mohamed din Abdallah, pastorul de camile epileptic, barbatul batranei Cadija, discipolul calugarului nestorian Sergius, gasise in acest simulacru naiv de religie cu ademenire puerila a unui paradis de imbuibare si de femei fermecatoare, mijlocul de a transforma stolurile usoare de arabi intr-un popor. 
Romanii s-au putut curand convinge de aceasta in urma unei triste experiente. Niste incaierari la frontiera din cauza soldei datorate sarazinilor si a relelor intentii care li se atribuiau, au declansat un razboi provocat mai ales de sentimentele ce le nutreau sirienii, cei adesea jefuiti de persi, si tot astfel si de ,,romani", fata de imparatul care poruncea agentilor nemilosi ai fiscului, fata de acel ,,maronita" din departatul Bizant, care impunea iacobitismului lor traditional si oarecum national, legaturile spirituale ale Henoticonului. Acest razboi avea sa aibe consecinte incalculabile. Abu-Bekr, succesorul lui Mohamed, era reprezentantul unei religii care prin strictul sau monoteism, prin rigorismul sau privind unitatea absoluta a divinitatii, se potrivea evreilor fara astampar, dispusi sa vada in calif pe un nou Mesia, si chiar si monofizitilor sirieni, foarte multumiti de a dobandi ceva mai mult decat uniunea acordata de Heraclius, adica libertatea deplina a cultului lor. Fiecare: evreul, iacobitul, nistorianul, difizit in chipul cel mai clar, // putea trai de acum in colo dupa voia sa daca accepta sa plateasca drept rascumparare un tribut noilor stapani.


Fisiere in arhiva (1):

  • Prabusirea Imperiului Ecumenic.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!