Porunca si Libertate

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
In lumea antica, prin libertate se intelegea in special ceea ce noi numim astazi libertatea de alegere care se manifesta mai intai in relatiile sociale si publice.Dar, foarte repede se pune problema necesitatii si se creaza viziunea omului aflat in sclavia fortelor universului, a zeilor. La aceasta problema, stoicii vor gasi rezolvarea in supunerea fata de zei, ca fiind singura cale de a impaca libertatea cu necesitatea: Parere Deo es libertas. Ceva mai tarziu sensul notiunii evolueaza, se transforma si se interiorizeaza, astfel ca el capata sensul de: ,,libertate interioara si intangibila in care individul dispune de sine insusi (autarkeia)." Pare paradoxal cum a evoluat conceptul de libertate in lumea antica, cunoscuta fiind viziunea lor fata lista despre individ si necesitatea absoluta a legilor cosmice, de la o ,,perspectiva rigida si mecanicista asupra libertatii umane la o perspectiva deschisa." 
Vedem, de exemplu conceptia lui Filon care pune libertatea omului in legatura cu libertatea lui Dumnezeu, astfel ca el devine unul din marii campioni al libertatii.Libertatea pune problema daca alegerile noastre sunt determinate si daca astfel viata morala nu-si pierde cumva sensul. Kant credea ca: "postulatul libertatii trebuie sa fie pus ca o conditie de posibilitate a obligatiei morale." De aceea, nu trebuie sa confundam obligatia morala cu necesitatea, caci aceasta din urma fiind ceea ce nu poate fi exclude atat libertatea, cat si obligatia. 
Filozofia kantiana a libertatii sustine ca imperativul moral nu are sens decat daca noi avem libertate, adica decat atunci cand avem capacitatea de a alege intre bine si rau.Spinoza va relua vechea dilema antica: libertate sau necesitate oferind solutia consimtirii la necesitate pentru a accede la libertate.
Rationalismul modern pune problema altfel: sunt liber doar in momentul in care sunt eu insumi, doar atunci cand nu actionez oricum si fara motiv, ci doar cand dau curs necesitatilor mele profunde. Astfel ca: ,,actul liber, este actul cel mai gandit, cel mai profund motivat" si astfel se ajunge la ideea ca folosirea si cunoasterea necesitatii constituie mijlocul de eliberare al omului.
Suntem liberi pentru ca suntem ceea ce suntem, existenta noastra precede esenta si astfel putem spune ca, intr-un fel, suntem condamnati la libertate.
Libertatea dupa invatatura crestina
In ceea ce priveste conceptia crestina, putem spune ca aici libertatea umana apare in relatia concreta dintre om si Dumnezeu, doar in Dumnezeu omul este liber. Asa ca ea are un caracter profund spiritualizat, interiorizat. Ideea biblica de libertate inseamna: ,,starea fericita de a fi fost eliberat de sclavie pentru o viata de bucurie si satisfctie care nu era posibila anterior." Conceptia patristica despre libertate este legata de gnoseologie, caci la ei: ,,nu exista virtute fara libertate...si este cu neputinta a ajunge la adevar fara practica virtutilor." Altfel spus, destinul eshatologic al omului este legat de libertate care, la randul ei este un atribut al chipului lui Dumnezeu din om.
Libertatea este legata in crestinism de marile concepte de bine si de adevar. De aceea, Paul Evdochimov, cunoscut teolog ortodox dar perfect incadrat in paradigma culturala apuseana, va spune: ,,Libertatea tine de spirit, de persoana. Cand aceasta se inalta, la capatul ei nu mai doreste decat binele si adevarul". In conditiile tuturor acestor idei filozofice si teologice, astazi, intr-o lume zisa post-crestina, putem si trebuie sa afirmam ca: ,,Dumnezeu singur este libertatea omului". Doar in, cu si prin Fiul lui Dumnezeu intrupat, Iisus Hristos, putem afirma ca libertatea noastra poate fi deplina. Prin El, Marele Eliberator, omul poate fi liber fata de constrangerile universului, propriile limitari si moarte. Caci, dupa Hristos libertatea se numeste inviere.In acest ultim secol devastator al ideologiilor si nebuniilor umane, a devenit mai clar ca oricand ca persoana si libertatea, ca si apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, sunt marile(re) descoperiri si valori ale umanitatii.
Distinctia intre libertate si porunca
Pentru a descifra drepturile vointei umane, trebuie sa facem o scurta recapitulare a statutului ontologic al vointei.Vointa omului a fost libera intru inceput. De ce a fost omul creat cu vointa libera? De ce libertatea este atributul indispensabil al omului? 
Sfantul Maxim Marturisitorul explica acest fapt al libertatii desavarsite a omului prin faptul ca omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu care este Fiinta perfect libera. Apoi, mai adauga ca, Dumnezeu nu ar fi constatat ca toate sunt bune foarte daca omului i-ar fi lipsit libertatea; in acest fel explica Sf. Maxim aparitia raului in lume: prin deturnarea libertatii vointei de la orientarea ei initiala (catre chipul lui Dumnezeu, catre mergerea intru asemanarea cu Dumnezeu); si astfel, omul si-a lasat vointa atrasa mai mult de frumusetea creatiei decat de frumusetea Creatorului. Caci, asa cum marturiseste Scriptura: << femeia, socotind ca rodul pomului este bun de mancat si placut la vedere si vrednic de dorit, pentru ca da stiinta, a luat din el si a mancat si a dat barbatului sau si a mancat si el >>. Drept urmare, vointa omului s-a orientat catre elementele creatiei ignorand pe Creator. Departarea omului de Creator, act care s-a facut prin vointa libera, este semnalata de Scriptura prin raspunsul dat de Adam cand acesta este chemat de Dumnezeu: "Am vazut ca sunt gol si m-am ascuns" . Deducem simplu ca actul ascunderii in creatie a fost in fapt un act al liberei vointe.
Avem in Sfanta Scriptura numeroase exemple cu privire la dreptul omului de a-si exersa vointa in sensurile in care acesta voieste. Mantuitorul Iisus Hristos face adesea apel la vointa oamenilor si niciodata nu obstructioneaza dreptul omului la decizie personala. Despre dreptul vointei de a actiona liber si fara ingradire Sfantul Apostol Pavel spune: << caci nu savarsesc ceea ce voiesc ci fac ceea ce urasc >> ... << caci nu fac binele pe care il voiesc, ci raul pe care nu-l voiesc, pe acela il savarsesc ... iar daca fac ceea ce nu voiesc nu eu fac aceasta, ci pacatul care locuieste in mine >> 
Deci, putem spune ca vointa este atat de libera incat chiar omul insusi poate actiona impotriva ei. Un al doilea aspect care rezulta negresit din spusa Sfantului Apostol Pavel este acela care releva faptul ca vointa poate fi oreintata spre Dumnezeu si spre legea divina chiar daca omul este in stare de pacat; ca urmare a acestui fapt dreptul vointei de a-i alege obiectul ramane neatins.


Fisiere in arhiva (1):

  • Porunca si Libertate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!