Persoana Duhului Sfant in Vechiul Testament

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
<<In Dumnezeu este un Tata care naste din veci un Fiu pe care-l iubeste si de care este iubit si purcede un Duh Sfant, spre a Se odihni cu iubire luminatoare a Lui peste Fiul, facand sa se simta bucuria Tatalui si a Fiului de Tata>>.1
Dogma fundamentala a crestinismului este invatatura despre Sfanta Treime , dogma prin care el se diferenteaza de toate celelalte religii. Desi dogma Sfintei Treimi este caracteristica numai crestinismului, ea a fost preinchipuita si in unele religii pagane. Dar intre aceasta preinchipuire si Sfanta Treime este o mare deosebire. Daca in crestinism avem o divinitate, o fiinta divina si trei Persoane, in alte religii este vorba fie despre trei dumnezei care isi are fiecare fiinta sa aparte, fie despre trei manifestari ale aceleiasi puteri divine (hinduism, pasism, daoism, la vechii egipteni, babiloneni).
Invatatura despre Sfanta Treime a fost indicata in linii generale in Vechiul Testament, dar descoperirea ei avea sa fie realizata de Insusi Fiul lui Dumnezeu. Avand in vedere faptul ca Vechiul Testament este <<calauza spre Hristos>> (Galateni 3, 24), umbra si preinchipuire a Noului Testament, aceasta invatatura nu este expusa in paginile acestuia intr-un mod limpede. Acest lucru are insa si o explicatie plauzibila. Este cunoscut faptul ca poporul ales era inconjurat de numeroase popoare politeiste, iar inclinatia acestuia de a cadea in politeism si idolatrie era foarte mare. Daca li s-ar fi revelat ca in Divinitate sunt trei persoane, israelitii le-ar fi luat trei dumnezei. Tocmai de aceea, Dumnezeu in intelepciunea Sa nu a dorit ca poporul Sau ales sa posede o cunostiinta cu totul lamurita despre Sfanta Treime pentru ca acesta sa nu gaseasca un pretext sa se inchine la mai multe zeitati.
Astfel dogma Sfintei Treimi este cunoscuta doar in parte in Vechiul Testament, iar misterul Sfintei Treimi este redat prin anumite expresii umbrite si enigmatice, pe care, fara lumina ce o arunca asupra lor Noul Testament, nu le-am fi putut intelege ca referindu-se la Sfanta Treime. Sfintii Parinti vad in paginile Vechiului Testament aluzii la dogma Sfintei Treimi.
1 Dumitru Staniloae, Iisus Hristos-lumina lumii si indumnezeitorul omului, Bucuresti, 1993, p. 180.
Notiunea de duh in Vechiul Testament
In cartile Vechiului Testament cuvantul <<duh>> nu desemneaza doar pe cea de-a treia Persoana a Sfintei Treimi. Duhul sau spiritul (in ebraica rua) este suflarea , in primul rand, a vantului. In vant e un mister: cand, cu o violenta irezistibila, darama casele, cedrii, corabile in larg (Ezechiel 13, 13; 27, 26), cand se strecoara susurand (I Regi 19, 22), cand usuca cu suflarea-i torida pamantul sterp (Iesire 14, 21cf. Is 30, 27-33), cand revarsa asupra lui apa roditoare ce face sa incoltaeasca viata (I Regi 18, 45). Un alt aspect este ca duhul este privit ca si rasuflare, asemenea vantului peste pamantul masiv si inert, si rasuflarea, fragila si nesigura, este forta ce sustine si insufleteste trupul si masa lui. Omul nu este stapan peste aceasta rasuflare, desi nu se poate lipsi de ea si moare atunci cand ea se stinge. Ca si vantul, dar intr-un mod mult mai nemijlocit, rasuflarea, cea a omului in special, vine da la Dumnezeu (Facere 2, 7; 6, 3; Iob 33, 4) si la El se intoarce cand omul moare (Iob 34, 14; Ecleziastm12, 7; Cartea Intelepciunii 15, 11).
Referitor la spiritul omului vedem ca atata timp cat ramane in om, aceasta suflarea divina ii apartine realmente, face din trupul lui inert o fiinta care actioneaza, un suflet viu (Facere 2, 7). Pe de alta parte, tot ce atinge acest suflet, toate impresile si emotile omului se exprima prin rasuflarea lui: teama (Facere 41, 8), mania (Judecatori 8, 3), bucuria (Facere 45, 27), mandria, totul ii modifica respiratia. Cuvantul rua este deci insasi expresia constiintei omului, a spiritului. A-ti incredinta in mainile lui Dumnezeu spiritual (Psalmul 31, 6 = Luca 23, 46) inseamna, in acelasi timp, a-ti da ultima suflare si a-i incredinta lui Dumnezeu singura bogatie, insasi fiinta ta .2Astfel, in acest sens, in Catehezele sale Sfantul Chiril al Alexandriei, spune ca:<< Si ingerul se numeste duh; sufletul nostru se numeste duh; insusi vantul care sufla se nu numeste duh; si demonul vrasmas se numeste duh>> 3, recurgand la texte vechi testamentare. De altfel, Sfantu Atanasie cel Mare foloseste cuvantul duh fara articol sau fara vreunul din adaosurile Sfant, al Tatalui, al Meu, in Epistola I catre Serapion, fara a fi vorba
2 Xavier Leon-Dufour si Jean Duplacy, Augustin George, Pierre Grelot, Jacques Guillet, Marc-Francois Lacan, Vocabular de Teologie Biblica, trad. Francisca Baltaceanu, Monica Brosteanu, Bucuresti, 2001, p. 707
3 Sfantul Chiril al Alexandriei, Cateheze, traducere de Pr. Dr. Fecioru, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1945, p. 444-445
de Duhul Sfant, sau prezinta texte scripturistice in cadru carora cuvantul duh are sensul de: duhul omului si suflare de vant.4


Fisiere in arhiva (1):

  • Persoana Duhului Sfant in Vechiul Testament.pdf

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!