Cuprins
- 1. Pelerinaje la mănăstirile din ţară
- 2. Colaborarea cu Asociaţia Alcoolicilor Anonimi
Extras din referat
1 Pelerinaje la mănăstirile din ţară
Pelerinajele la mănăstirile din ţara ca şi vizitele şi excursiile la biserici, oferă elevilor posibilitatea dobândirii sau aprofundării cunoştinţelor religioase. Mergând în acele locuri pline de încărcătură religioasă şi istorica, elevii pot afla direct modul in care a fost si este traita credinta ortodoxa .
Vizitele si excursiile la biserici si mănăstiri se realizează cu elevii dintr-o clasă , din clase paralele sau cu nivel de şcolaritate apropiat.
Majoritatea pelerinajelor le-am organizat la începutul vacanţei de vară , pe o perioada de trei zile. Elevii din diferite clase gimnaziale ,chiar si fosti elevi si-au manifestat dorinta de a participa la pelerinajele organizate.Astfel, pentru a ocupa cele 40 de locuri din autocar, am luat decizia de a selecta dintre doritori pe cei mai buni.
Vizitele si excursiile la biserici si mănăstiri pot fi de mai multe tipuri :
1. „Vizite şi excursii introductive.
Sunt organizate cu scopul de a-i pregăti pe elevi pentru intelegerea cunoştinţelor ce urmează sa fie predate. Elevii vor fi orientaţi sa urmărească aspectele legate de viata personalităţilor religioase,sa asculte sfaturile preoţilor duhovnici,sa retina explicaţiile ghidului,sa achiziţioneze material intuitiv,(icoane,vederi,casete ) care poate fi folosite in lecţiile de religie. Profesorul va urmari modul in care elevii exersează deprinderile formate in timpul orelor cu privire la actele de cult extern.”81
De multe ori unii elevi din cauza neatenţiei sau a faptului că sunt prea distraţi si a lipsei de evlavie nu îşi fac corect semnul Sfintei Cruci, au o atitudine oarecum necuviincioasa in Sfintele Biserici sau in incinta mănăstirilor. Pentru astfel de elevi trebuie găsite cele mai eficiente metode. O astfel de metodă a trebuit să folosesc atunci cand aflându-ne la Mănăstirea Cocos din Dobrogea în prima seară a pelerinajului, unii elevi au încălcat regulile pe care le stabilisem si pentru care ei şi-au dat acordul. A doua zi dimineaţă le-am spus că dacă în zece minute nu vin toţi la Sfanta Liturghie şi nu fac ceea ce fac si eu nu o să-i mai las să facă baie in mare.
La sfârşitul dumnezeieştii Liturghii, câteva persoane mi-au adus numai cuvinte de laudă spunându-ne că n-au prea văzut ataţia copii la un loc atât de cuminţi, educaţi şi credincioşi. Bineînţeles că aceste cuvinte nu m-au făcut să mă mândresc în sensul bun al cuvântului,deoarece ştiam că acel comportament al lor demn de urmat nu şi l-ar fi manifestat dacă nu ar fi fost urmat de o recompensa mult dorită de ei.
81 Sebastian Șebu , Op. cit. , p. 207
Totuşi faptul că au fost prezenţi şi cu sufletul nu numai cu trupul la Sfânta Liturghie a dovedit-o faptul că de puţine ori mi s-au pus atâtea intrebari referitoare la slujbă, la predica preotului, la învăţăturile sale, la Sfintele Moaşte cât şi la interiorul şi exteriorul bisericii. Dacă la început mi-a părut rău că a trebuit să recurg la acel mic „şantaj” pentru a-i determina să aibă o atitudine cuviincioasă,văzând rezultatele care nu au fost doar de suprafaţă, am simţit o mare bucurie. O altă mângâiere sufletească a venit din partea lor atunci când i-am văzut cumpărând diferite icoane,carti,C.D.-uri,etc. Nu cumpărau doar pentru ei ci şi pentru cei dragi de acasă. Chiar îmi spuneau sau îi auzeam zicând:” icoana aceasta e cu Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena aşa că i-o voi face cadou mamei mele”, sau :”Brelocul acesta îl iau pentru tata să îl aibă la masină”. Cei care aveau fraţi mai mici le luau cărţi cu istorioare religioase pentru a le citi din ele.
La Mănăstirea Tismana măicuţa stareţă nu le-a luat bani copiilor pentru cazare, dar le-a sugerat să cumpere de la pangar ceea ce îşi doreau.Nu de putine ori, in afară de cazare ni s-a oferit pe lângă hrană sufletească si hrană trupească.
2. Vizite şi excursii organizate în vederea comunicării de cunoştinţe .
„Aceste vizite şi excursii se realizează în vederea însuşirii unor cunoştinţe referitoare la locaşul de cult, la viaţa unor sfinţi, a unor personalităţi bisericesti ( de exemplu lecţia despre Mitropolitul Andrei Şaguna poate fi predată într-o excursie organizată la Sibiu şi Răşinari cu vizitarea Mitropoliei, a Facultăţii de Teologie, a bibliotecii Astra, a mormântului Mitropolitului ). Datorită faptului că vizitele oferă o mare varietate de informaţii, profesorul trebuie să valorifice din plin acest lucru şi să puncteze esenţialul.” 82
3. Vizitele şi excursiile de consolidare şi fixare a cunoştinţelor.
„Se organizează la sfârşitul unui capitol sau a unei teme. Prezintă avantajul că elevii urmăresc şi încearcă să afle mai multe amănunte.” 83
Spuneam mai sus că majoritatea pelerinajelor le organizez pe o perioadă de trei zile. Pentru ca drumul să nu fie plictisitor şi obositor, în autocar organizăm atât eu cât şi ceilalţi profesori însoţitori diferite jocuri didactice pe care le alternăm cu cântări religioase.
„În reuşita jocului, elevul se antrenează cu toate disponibilităţile fizice, intelectuale şi afective pe care le are. Definitoriu pentru copil, jocul didactic îi dezvoltă capacitatea de a se adapta la situaţii noi care apar şi de a acţiona independent pe parcursul jocului. Jocul didactic urmăreşte realizarea unor obiective religios-morale, prin antrenarea elevilor într-o activitate în care se exersează un conţinut conform cu obiectivele propuse. Atractivitatea şi eficienta jocului didactic depinde de ingeniozitatea profesorului în alegerea şi organizarea acestuia, ţinând cont de particularităţile elevilor.” 84
Preview document
Conținut arhivă zip
- Pelerinaje.doc