1. Pelerinaje la manastirile din tara 2. Colaborarea cu Asociatia Alcoolicilor Anonimi
1 Pelerinaje la manastirile din tara Pelerinajele la manastirile din tara ca si vizitele si excursiile la biserici, ofera elevilor posibilitatea dobandirii sau aprofundarii cunostintelor religioase. Mergand in acele locuri pline de incarcatura religioasa si istorica, elevii pot afla direct modul in care a fost si este traita credinta ortodoxa . Vizitele si excursiile la biserici si manastiri se realizeaza cu elevii dintr-o clasa , din clase paralele sau cu nivel de scolaritate apropiat. Majoritatea pelerinajelor le-am organizat la inceputul vacantei de vara , pe o perioada de trei zile. Elevii din diferite clase gimnaziale ,chiar si fosti elevi si-au manifestat dorinta de a participa la pelerinajele organizate.Astfel, pentru a ocupa cele 40 de locuri din autocar, am luat decizia de a selecta dintre doritori pe cei mai buni. Vizitele si excursiile la biserici si manastiri pot fi de mai multe tipuri : 1. ,,Vizite si excursii introductive. Sunt organizate cu scopul de a-i pregati pe elevi pentru intelegerea cunostintelor ce urmeaza sa fie predate. Elevii vor fi orientati sa urmareasca aspectele legate de viata personalitatilor religioase,sa asculte sfaturile preotilor duhovnici,sa retina explicatiile ghidului,sa achizitioneze material intuitiv,(icoane,vederi,casete ) care poate fi folosite in lectiile de religie. Profesorul va urmari modul in care elevii exerseaza deprinderile formate in timpul orelor cu privire la actele de cult extern."81 De multe ori unii elevi din cauza neatentiei sau a faptului ca sunt prea distrati si a lipsei de evlavie nu isi fac corect semnul Sfintei Cruci, au o atitudine oarecum necuviincioasa in Sfintele Biserici sau in incinta manastirilor. Pentru astfel de elevi trebuie gasite cele mai eficiente metode. O astfel de metoda a trebuit sa folosesc atunci cand aflandu-ne la Manastirea Cocos din Dobrogea in prima seara a pelerinajului, unii elevi au incalcat regulile pe care le stabilisem si pentru care ei si-au dat acordul. A doua zi dimineata le-am spus ca daca in zece minute nu vin toti la Sfanta Liturghie si nu fac ceea ce fac si eu nu o sa-i mai las sa faca baie in mare. La sfarsitul dumnezeiestii Liturghii, cateva persoane mi-au adus numai cuvinte de lauda spunandu-ne ca n-au prea vazut atatia copii la un loc atat de cuminti, educati si credinciosi. Bineinteles ca aceste cuvinte nu m-au facut sa ma mandresc in sensul bun al cuvantului,deoarece stiam ca acel comportament al lor demn de urmat nu si l-ar fi manifestat daca nu ar fi fost urmat de o recompensa mult dorita de ei. 81 Sebastian Sebu , Op. cit. , p. 207 Totusi faptul ca au fost prezenti si cu sufletul nu numai cu trupul la Sfanta Liturghie a dovedit-o faptul ca de putine ori mi s-au pus atatea intrebari referitoare la slujba, la predica preotului, la invataturile sale, la Sfintele Moaste cat si la interiorul si exteriorul bisericii. Daca la inceput mi-a parut rau ca a trebuit sa recurg la acel mic ,,santaj" pentru a-i determina sa aiba o atitudine cuviincioasa,vazand rezultatele care nu au fost doar de suprafata, am simtit o mare bucurie. O alta mangaiere sufleteasca a venit din partea lor atunci cand i-am vazut cumparand diferite icoane,carti,C.D.-uri,etc. Nu cumparau doar pentru ei ci si pentru cei dragi de acasa. Chiar imi spuneau sau ii auzeam zicand:" icoana aceasta e cu Sfintii Imparati Constantin si Elena asa ca i-o voi face cadou mamei mele", sau :"Brelocul acesta il iau pentru tata sa il aiba la masina". Cei care aveau frati mai mici le luau carti cu istorioare religioase pentru a le citi din ele. La Manastirea Tismana maicuta stareta nu le-a luat bani copiilor pentru cazare, dar le-a sugerat sa cumpere de la pangar ceea ce isi doreau.Nu de putine ori, in afara de cazare ni s-a oferit pe langa hrana sufleteasca si hrana trupeasca. 2. Vizite si excursii organizate in vederea comunicarii de cunostinte . ,,Aceste vizite si excursii se realizeaza in vederea insusirii unor cunostinte referitoare la locasul de cult, la viata unor sfinti, a unor personalitati bisericesti ( de exemplu lectia despre Mitropolitul Andrei Saguna poate fi predata intr-o excursie organizata la Sibiu si Rasinari cu vizitarea Mitropoliei, a Facultatii de Teologie, a bibliotecii Astra, a mormantului Mitropolitului ). Datorita faptului ca vizitele ofera o mare varietate de informatii, profesorul trebuie sa valorifice din plin acest lucru si sa puncteze esentialul." 82 3. Vizitele si excursiile de consolidare si fixare a cunostintelor. ,,Se organizeaza la sfarsitul unui capitol sau a unei teme. Prezinta avantajul ca elevii urmaresc si incearca sa afle mai multe amanunte." 83 Spuneam mai sus ca majoritatea pelerinajelor le organizez pe o perioada de trei zile. Pentru ca drumul sa nu fie plictisitor si obositor, in autocar organizam atat eu cat si ceilalti profesori insotitori diferite jocuri didactice pe care le alternam cu cantari religioase. ,,In reusita jocului, elevul se antreneaza cu toate disponibilitatile fizice, intelectuale si afective pe care le are. Definitoriu pentru copil, jocul didactic ii dezvolta capacitatea de a se adapta la situatii noi care apar si de a actiona independent pe parcursul jocului. Jocul didactic urmareste realizarea unor obiective religios-morale, prin antrenarea elevilor intr-o activitate in care se exerseaza un continut conform cu obiectivele propuse. Atractivitatea si eficienta jocului didactic depinde de ingeniozitatea profesorului in alegerea si organizarea acestuia, tinand cont de particularitatile elevilor." 84
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).