Referate pentru domeniul Religie

doc

Conceptul De Universitate Intre Cultura Si Religie

Conceptul de universitate a avut, de-a lungul vremii, acceptii diferite de cele actuale. Ceea ce denumea termenul universitate nu era o scoala, ci o forma de organizare - a studentilor, sau a profesorilor; sau impreuna a studentilor si profesorilor - pe o baza asociativa (Ovidiu Drimba, in Istoria culturii si civilizatiei, III). Asa cum o arata si sensul latin al cuvintului (universitas - totalitate) universitatea era o adunare recunoscuta ce includea totalitatea membrilor unei asociatii constituite. Mai mult, ca institutie didactico-stiintifica, aceasta forma de invatamint se numea studium... vezi detalii

doc

Nasterea Bisericii Crestine Romane

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in limba greaca Hristos. Asadar crestin inseamna adeptul invataturii lui Iisus Hristos. Crestinismul s-a nascut in partea orientala a Imperiului Roman in secolul I al erei noastre, numita si era crestina. El s-a facut cunoscut gratie discipolilor lui Iisus si unor scrieri elaborate in primele secole ale erei crestine. De asemenea, prima carte a Bibliei, Vechiul Testament, creatie a poporului evreu, dupa cum am vazut, prezinta semintia lui David in ca... vezi detalii

doc

Sensul Sfinteniei Moastelor Si Al Cinstirii Lor

In evlavia crestina din Rasarit, cinstirea sfintelor moaste are un loc deosebit de insemnat. Prezenta binecuvintata a sfintilor se manifesta in Biserica nu numai prin imaginile lor sacre, cunoscuta din icoane, ci si prin sfintele lor moaste, ramasitele pamintesti ale trecerii lor prin aceasta lume. Dumnezeu acorda sfintilor, dupa ce ei au trecut la cele vesnice, puterea de a transmite si a implini voia Sa, printr-un ajutor activ, vazut sau nevazut, pe care ei il incredinteaza tuturor drept credinciosilor crestini. Se poate spune, fara exagerare, ca sfintii traiesc in Biserica, manifestindu-... vezi detalii

doc

Max Weber - Despre Motivatia Religioasa a Comportamentului Economic

Conceptia lui Max Weber Desi anul acesta am aniversat 142 de ani de la nasterea lui, Max Weber ramane in continuare actual. Considerat a fi fondatorul sociogiei religiei, odata cu publicarea - chiar in anul mortii - a lucrarii ,,Etica protestantasi spiritul capitalismului", ramane, in continuare, cel mai citat sociolog. Contrar paradigmei lui Marx, cu privire la aparitia capitalismului si dezvoltarii economico-sociale, Weber sustine ca pe langa preconditiile paradigmei marxiste un punct important in aparitia capitalismului ar fi fost reprezentat de anumite conditii de ordin religios.... vezi detalii

doc

Marturisirea Dreptei Credinte prin Cultul Ortodox

Cultul divin public, inteles ca totalitate a formelor, actelor, riturilor si ceremoniilor liturgice consfintite de Biserica, menite sa puna pe om in legatura cu Dumnezeu, ocupa un loc central in viata si spiritualitatea Bisericii Ortodoxe. Totodata, prin cult, comunitatea credinciosilor isi exprima sentimentele de adorare fata de Dumnezeu, de cinstire fata de sfinti, ,,prietenii lui Dumnezeu", si de preacinstire fata de Maica Domnului, mijlocind prin implinirea lui impartasirea harului dumnezeiesc. Am putea spune, fara teama de a gresi, ca, in Ortodoxie, cultul divin reprezinta centrul... vezi detalii

doc

Convocarea Sinoadelor

In epoca primara a crestinismului purtarea de grija pentru lucrarea bisericeasca o aveau in chip solidar toti membrii Bisericii. Desi fiecare dintre apostoli avea autoritate suficienta pentru a hotara asupra unor neintelegeri ivite in Biserica, totusi "ei se adunau laolalta pentru toate chestiunile mai importante si le rezolvau in comun", astfel ca dupa aceasta practica, succesorii lor, episcopii, au rezolvat toate problemele mai importante adunati laolalta, inca inainte de sfarsitul secolului al II-lea. Tertulian arata ca in Orient toate Bisericile se adunau in acelasi loc pent... vezi detalii

doc

Mantuirea

Prin intruparea, viata, patimile, moartea, invierea din morti si inaltarea la ceruri intru slava, de-a dreapta Tatalui, prin intreita Lui slujire, Hristos ne-a mantuit obiectiv pe noi toti si lumea intreaga. Dar mantuirea este si ceea ce Dumnezeu face "astazi" cu fiecare dintre noi si cu noi toti laolalta. "Astazi, zice Iisus, lui Zaheu, mai marele vamesilor, s-a facut mantuire casei acesteia caci si acesta este fiul lui Avraam" (Luca XIX, 9). Zaheu a ras-puns cu fapta la venirea lui Iisus in casa sa si s-a mantuit (Luca XIX, 8) : "Iata, jumatate din averea m... vezi detalii

docx

Recenzie catehetica - Maica Magdalena, Sfaturi pentru o educatie ortodoxa a copiilor de azi

Aceasta este editia a II-a a cartii Sfaturi pentru o educatie ortodoxa a copiilor de azi (cu traducerea in limba romana a cuvantului Sfantului Ioan Gura de Aur despre educatia copiilor), aparuta la Sibiu, in anul 2006, la editura Deisis, ingrijita de diac. Ioan I. Ica jr. Coperta este realizata de Maria-Cornelia Ica jr. Lucrarea apare in format 11 x 18 cm, are 182 de pagini si contine 40 de capitole in care autoarea citeaza din Sfantul Ioan Gura de Aur si din Sfanta Scriptura, la care se mai adauga doua anexe, una intitulata ,,Cuvant despre cum se cade sa-si creasca parintii copiii", c... vezi detalii

doc

Sfanta Taina A Cununiei

Nu toata nunta dintre oameni si nu la toate confesiunile religioase nunta este taina. Asa la protestanti, la catolici, la anglicani si la alte multe confesiuni si popoare, nunta n-are putere de taina. Este numai un simbol la dansii, un act de prietenie si o dovedinta oarecare intre sot si sotie. Dar niciunde n-are nunta putere harica de Taina si nu este atat de cinstita ca in Biserica dreptmaritoare de Rasarit. Nunta este radacina firii omenesti, cum o numeste dumnezeiescul Apostol Pavel. El spune asa: Daca radacina este sfanta, sfinte vor fi si ramurile. Iar daca radacina este salbatica, s... vezi detalii

docx

Viata lui Buddha

1. Printul Siddharta Buddhismul este singura religie al carei intemeietor nu se declara nici profetul unui Dumnezeu, nici trimisul sau si care, in plus, respinge ideea unui Dumnezeu Fiinta Suprema. Dar acest intemeietor se proclama pe sine ,,Trezitul'', (buddha), si, pornind de aici, calauza si maestru spiritual. Acest prestigiu de ,,Salvator'' face din mesajul sau o religie si transforma, destul de curand, personajul istoric Siddharta intr-o fiinta divina. Caci, in pofida anumitor interpretari europene care au vazut in Buddha un personaj mitic, nu exista vreun temei serios de a-i nega ist... vezi detalii

Hopa sus!