Ortodoxismul lui Nae Ionescu

Extras din referat Cum descarc?

In spatiul culturii si spiritualitatii romanesti, Nae Ionescu reprezinta fara indoiala un reper ilustru si antologic. Gandirea lui a putut sa influenteze o intreaga generatie intr-un mod atat de puternic incat aparitia lui in istoria noastra a putut fi catalogata de urmasii sai drept providentiala. Intr-adevar, el a facut si a lasat mostenire urme adanci, care nu pot fi sterse niciodata, intr-o epoca in care era nevoie mai mult ca oricand, pentru salvarea neamului si a valorilor acestuia, de o minte stralucita, capabila sa inteleaga mersul vremii si sa moblizeze resursele limitate pentru a nu se pierde nimic din ceea ce am avut si nici a se irosi talantii generatiilor contemporane. 
Gratie eforturilor sale concretizate intr-o intreaga generatie de adevarati romani si crestini, planurile dezintegratoare care au pandit valorile romanesti, au fost zadarnicite si vor mai fi prin neintrerupta prezenta vie a exemplului ,,Profesorului" si a recursului permenent la spiritualitatea si cultura generate de el in tezaurul neamului.
Spiritul filosofic al lui Nae Ionescu traieste si va trai in cei care l-au ascultat, l-au iubit si l-au inteles. 
Nae Ionescu si-a fundamentat intregul sistem filosofic pe adevarurile crestine, propunand un curent bazat pe valorile nationale si pe religia ortodoxa. Acest filosof modern, scolit la universitatile europene si caruia ii placea sa surprinda in toate prin avangardismul sau, face din teologia ortodoxa rasariteana, un cadru general pe care se incumeta sa fundamenteze o metafizica sistematica, predabila intr-o universitate moderna. Adica alege sa abordeaze problematica fundamentala a filosofiei, dintr-o perspectiva inedita, aceea a valorilor crestine. Mai mult decat atat, spre stupefactia multora si spre indignarea numerosilor detractori, nu numai ca-si raporteaza cursurile de metafizica la problematica crestina, dar face o adevarata apologie a crestinismului printr-o virtuoasa si mutuala justificare a crestinismului si deopotriva a metafizicii sale.
In metafizica lui, pe care o descoperim in cursurile tinute la Universitate: Cursul de filosofie a religiei (1924-1925); Cursul de metafizica: I. Cunoasterea imediata (1928-1929), II. Cunoasterea mediata (1929-1930) si Tratatul de Metafizica (1936-1937), gasim dezbatute temele fundamentale ale gandirii omenesti. Astfel, Nae Ionescu era interesat despre Dumnezeu, conditia originara a omului, sfintenie, metafizica, iubirea ca solutie metafizica, natiune, act religios, cunoastere si traire, substanta, mistica si magie, metafizica in raport cu religia, moarte, fiinta si existenta, timp, spatiu, libertate, constiinta, Biserica crestina, intelect si ratiune, stiinta, suferinta, etc.
Observam astfel in Nae Ionescu preocuparile unui teolog. Intr-adevar, daca prin teolog intelegem pe tot omul care vorbeste, in cunostinta de cauza despre Dumnezeu si despre cele dumnezeiesti, atunci domnul Nae Ionescu este teolog. Vorbind despre ,,Teologul" Nae Ionescu, Mircea Vulcanescu spune: "Ca teolog, Nae Ionescu este aspru cum numai rasaritenii pot fi. El apartine unei spiritualitati de la care se revendica". Astfel, desi "doar licentiat in matematica", ca teolog, Nae Ionescu nu este purtatorul unui mesaj alogen, in randul acelora care afirma superioritatea ratiunii, ci cel care cheama la redescoperirea valorilor ortodoxe si nationale in acelasi timp. 
Faptul ca el abordeaza consecvent si aceste teme preponderent teologice, dar mai ales atitudinea sa condescendenta vis-a-vis de filosofia clasica, exclusiv rationalista, care nu poate accepta decat ceea ce intra sub incidenta logicului si analiticului, l-au recomandat ca fiind un indezirabil in esicherul universitar bucurestean. Insa Nae Ionescu nici nu a dorit vreodata sa intre in randul celor care afirma suveranitatea ratiunii, ba din contra, metafizica trebuie sa se axeze pe viata, spunea el, pe traire, pentru ca ea are prin excelenta un caracter antropologic. Aceasta trebuie sa fie functia metafizicii, de a oferi solutii linistitoare pentru totalitatea experientei noastre in legatura cu sensul existentei noastre si a tot ceea ce ne inconjoara. In acest sens, metafizica este o incercare soteriologica a celor care nu au reusit sa se mantuiasca prin trairea sfinteniei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ortodoxismul lui Nae Ionescu.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă gratuit acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.


Hopa sus!