Moartea și Viața de Apoi în Budism

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2245
Mărime: 11.67KB (arhivat)
Publicat de: Corneliu Puiu
Puncte necesare: 6

Extras din referat

În budism, existenta individuala a omului aduce suferinta tocmai din cauza ca ea este o simpla sinteza a unor factori impersonali si impermanenti supusi distrugerii, o mixtiune a celor cinci agregate (sanscrita - Skandha) ce compun fiinta: rkpa - corpul, materialitatea (carnea, parul, dintii, sângele, oasele, temperatura corporala, etc.), vedan - senzatiile (bucurie, tristete, indiferenta), samjñ - perceptiile (vazul, auzul, gustul, perceptia tactila, olfactiva si spirituala), samskra - activitatea mintii (vointa, concentrare, vigilenta, respect, confuzie, calm, etc.) si vijñna - constiinta.

Conform lui Buddha sub straturile acestor agregate nu exista nici un sine, sufletul vesnic, ceea ce hinduistii numesc atman, fiind doar o iluzie, o irealitate. El considera ca atât trupul, cât si perceptiile, senzatiile si constiinta nu pot constitui un suflet, o entitate vesnica, deoarece se afla într-o permanenta transformare, sunt efemere. Existenta unui om este relativa, a fost facuta posibila prin intersectia unor forte universale supuse unor schimbari permanente, este dependenta unei legi a cauzalitatii, este o componenta trecatoare a universului si a timpului.

Budismul nu admite astfel nimic vesnic, neschimbabil, totul fiind impermanent, schimbator, lipsit de substanta. Astfel, budistii nu pot vorbi despre un eu vesnic, despre un sine ca o entitate continua, permanenta, ci despre non-eu, non-sine sau anatta. Aceasta impermanenta este totodata si foarte vaga, deoarece prin moartea omului, nu se realizeaza o distrugere totala a existentei lui, faptele sale, karma sa, fiind transmise într-o viata urmatoare prin reîncarnare. Astfel mostenitorul faptelor este acelasi cu cel care le-a comis, dar în acelasi timp este diferit de acesta, are cu totul alte agregate componente. Desi par contradictorii, identitatea persoanei reîncarnate cu cea din viata anterioara si diferenta, neidentitatea acestora, coexista. Aceeasi conceptie este abordata si în cazul schimbarilor umane ca maturizarea, îmbatrînire, etc.: omul devine o alta persoana, cu toate ca ramîne acelasi.

Spre deosebire de hinduism, reîncarnarea budista nu consta în migrarea sufletului de la un trup mort spre embrionul unei viitoare fiinte, ci continuarea de catre un individ nou a existentei care pâna atunci se manifesta în cel decedat, conform încarcaturii karmice acumulate. Asadar, pentru budisti reîncarnarea nu reprezinta o a doua sansa ci este doar o continuare a suferintei.

Din punct de vedere obiectiv, suferinta se afla în întrupare, în materie si, prin urmare, trupul este considerat ca ceva ce trebuie desconsiderat. Pentru acest motiv eliberarea completa de suferinta este posibila numai printr-o emancipare si detasare deplina de trup si de materie. Pentru budisti, trupul, ca manifestare fiintiala, nu este nimic altceva decît lacasul raului. De aceea, se impune cu urgenta eliberarea din orice forma de viata materiala prezenta sau viitoare. Eliberarea este cea mai mare dintre binecuvîntari, binele suprem si scopul cel mai sublim.

Pentru a împiedica sufletul sa fie întemnitat, dupa moarte, într-un alt trup, la capatîiul sau se citeste, timp de patruzeci si noua de zile, din Bardo thödöl. Aceasta este o liturghie funerara lamaista menita a îndruma sufletul mortului, îndeplinind astfel functia unui manual samanic pentru invocatorii de suflete, adaptat la exigentele foarte sofisticate ale ritualului si doctrinelor lamaiste. Scopul citirii Bardo thödöl lînga defunct [&] este de a închide usa uterului deschis - gata de a prinde sufletul pentru a-l întemnita într-un trup  si de a asigurasufletului o soarta postuma buna . Recitarea textului este necesara doar în cazul celor nefamiliarizati cu practicile yoga speciale care permit eliberarea imediata dupa moarte.

Preview document

Moartea și Viața de Apoi în Budism - Pagina 1
Moartea și Viața de Apoi în Budism - Pagina 2
Moartea și Viața de Apoi în Budism - Pagina 3
Moartea și Viața de Apoi în Budism - Pagina 4
Moartea și Viața de Apoi în Budism - Pagina 5
Moartea și Viața de Apoi în Budism - Pagina 6
Moartea și Viața de Apoi în Budism - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Moartea si Viata de Apoi in Budism.doc

Alții au mai descărcat și

Misiunea creștină în primele trei secole creștine

INTRODUCERE Biserica este alcătuită din oameni, adică din membri ai cetăţii pământeşti, care sunt chemaţi să formeze, încă din cursul istoriei...

Budismul și Induismul

Budismul a aparut in jurul anului 500 I.Hr. in India gangetica din regiunea Magadha, fiind intemeiat de printul Siddahartha, cunoscut si sub numele...

Reîncarnarea

Omul este singura fiinta care se poate interoga pe sine, si care este capabila sa formuleze un raspuns la intrebarea: “ Ce este dincolo de...

Doctrina ortodoxă despre suflet în raport cu teoriile metempsihotice

Initial, reprezentarile omului primitiv despre suflet erau foarte simple si nemijlocite. Sufletul îi aparea ca un spectru, un „apter ego”. Sufletul...

Sufletul și trupul în creștinism și budism

Religia, după cum arată şi cuvântul latinesc (religo, are), este o legătură. O legătură se poate stabili doar între două persoane. Persoanele au...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Rolul Icoanei în Biserică

1. Icoana ca mărturisire de credință Icoana este o imagine liturgică, având un loc de prim ordin în viaţa fiecărui credincios. Biserica vede în...

Budismul în Occident

Introducere Budismul, “un giuvaer din tezaurul spiritualităţii indiene” a apărut aproximativ acum două mii cinci sute de ani, în câmpia centrală a...

Te-ar putea interesa și

Consilierea și Prevenirea Fenomenului Suicidal la Adolescenți

INTRODUCERE Sinuciderea, ca fenomen, nu este strict legata de o cauza izolată, decât în aparenta; ea cumulează un întreg complex biografic. Actul...

Știință și Cunoaștere

Deşi freudismul s-a demodat în ansamblul lumii occidentale, clişeul conform căruia „memoria” are ca obiect exclusiv „traumele” refulate în...

Viață după Moarte

La aceasta întrebare atât religia cât si filosofia ofera o varietate de raspunsuri, unele credibile altele nu. Explicatiile lor adesea se contrazic...

India

India se numara printre tarile cu cea mai veche civilizatie din lume.Cu 2500 de ani inainte de era noastra,in valea Indusului se dezvolta o...

Tibet

Despre care Tibet vorbim? Despre cel reprezentat de tibetanii in exil? Despre Tibetul cultural? Despre spatiul geografic? Sau despre Tibet, asa cum...

Religiile Lumii

In zilele noastre continua sa-si caute raspuns intrebarile fundamentale privitoare la existenta, iar apartenenta la o anumita cultura si traditie...

Religiile Lumii

De la începuturile omenirii, fiinta umana a crezut în ceva supranatural, superior naturii vizibile. Omul a încercat sa explice unele mistere, cum...

Civilizații creștine

I. Cultură şi civilizaţie. Civilizaţia creştină, parte a civilizaţiei universale Este deosebit de important să se perceapă nuanţele termenilor de...

Ai nevoie de altceva?