Misterul lui Cristos - Perspective Existentialiste si Ontologice

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere 3
1. Problematici cristologice 4
2. Cristologia Conciliului Vatican al II-lea - Lumen Gentium 5
2. 1. Actiunea mantuitoare a lui Cristos in Biserica 6
2.2. Biserica - Imparatie a lui Dumnezeu 7
3. Orientari cristologice in teologia contemporana 8
3.1. Cristologiile existentialiste 9
3.2. Isus istoric si Cristos al credintei in teologia Hans Urs von Balthasar 11
3.3. Cristologia lui Ioan Paul al II-lea 13
Concluzie 15
Bibliogafie 16


Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Isus este realitatea care transcende istoria noastra. El nu e numai Isus, ci si Cristos si Domn, Fiul lui Dumnezeu si Cuvantul. Aceasta realitate-mister care este Isus-Cristos provoaca continuu reflectia teologica. Asa cum cerbul doreste izvorul si crestinul doreste sa cuprinda acest mister si sa se adape din cunoasterea Mantuitorului sau misericordios.
Ne intrebam si noi, cine este in stare sa cuprinda toata bogatia Cuvantului lui Dumnezeu? Credem ca e mult mai mult ceea ce ne scapa decat ceea ce reusim sa intelegem. Dumnezeu a ascuns in Cuvantul sau, fie inscripturat sau inliterat, fie intrupat, toate comorile intelepciunii si ale stiintei, pentru ca fiegare dintre noi sa gaseasca o parte din bogatia lui Cristos, in ceea ce contempla. Ajungem sa ne potolim setea fara a seca izvorul, si ne putem reintoarce ori de cate ori vom inseta.
Aceasta bogatie salvifica a fost ilustrata de Parintii Bisericii si aparata de Magisterul acesteia, atat de cel conciliar, cat si de cel pontifical. Demersul cristologic, ce-si are inceputul inevitabil in cristologia neotestamentara a fost dezvoltata de Parintii si Conciliile Bisericii. Intregul proces de elaborare cristologica s-a realizat si cu ajutorul patrimonilui cultural, mai ales filosofic al omenirii- notiunile filosofice, indeosebi metafizice.
Doctrina credintei despre Isus Cristos a fost elaborata in conciliile primare ale Bisericii: Niceea, Efes, Calcedon, Constantinopol III, iar definitiile emise de aceste concilii sunt acceptate de toate Bisericile: catolica, Bisericile orientale si mare parte din comunitatile reformate De aceea, nu trebuie sa renuntam la nici una dintre formulele elaborate de Parintii conciliari, dar cu toate acestea, nici una dintre ele nu pot pretinde ca ar fi ultimul cuvant al Bisericii despre revelatia divina. Chiar si calcedonul nu este un ,,sfarsit", ci un ,,inceput" al aprofundarii teologice a ministerului lui Cristos 
Acest proces de formare a dogmei cristologice nu a ramas neatins de erori si de raceala, chiar de luptele politice. De aceea, formularea adesea ne apare arida, sterila si neinteleasa; e important sa cunoastem si o oarecare dezvoltare istorica a sa.
In acest referat ne vom stradui sa precizam legatura care exista intre conceptele si termenii cristologici si modurile de a considera realitatea salvifica a intruparii si a vietii lui Isus Cristos, precum extensia acestuia in Biserica, trup al sau. Vom trece in revista perspectiva ontologica, acea orientare clasica, de tip metafizic (specific teologiei catolice de tip traditional, clasic) reflectata in Conciliul Vatican II, enciclicele Papei Ioan Paul al II-lea si teologia lui Hans Urs von Balthasar, precum si perspectiva existentialista.
1. Problematici cristologice
In timpul controverselor dintre scoala din Antiohia si cea din Alexandria, nu se gasea calea de a concilia transcendenta cu imanenta, adica uniunea hipostatica. Conciliul din Calcedon (451) a voit sa arate cum era posibila o sinteza a celor doua puncte de vedere recurgand in acelasi timp la doua expresii: ,,fara confuzie" (asygkytos) si ,,fara diviziune" (adiairetos) Aici se vede echivalentul apofatic al formulei care afirma cele doua naturi si unica hipostaza a lui Cristos.
Definitia dogmatica a Conciliului din Calcedon nu pretinde sa dea un raspuns exhaustiv la intrebarea: "Cum pot coexista in Cristos Dumnezeu si omul?" Misterul intruparii sta de fapt chiar aici. Nici o definitie nu poate epuiza bogatiile misterului prin intermediul unor formule afirmative. Definitia transcende in mod radical gandirea greaca. De fapt, ea face sa coexiste doua puncte de vedere pe care filosofia greaca le-a considerat mereu inconciliabile: transcendenta divina care este insusi sufletul sistemului platonic si imanenta divina, care este spiritul teoriei stoice.
Pentru a stabili o doctrina cristologica buna nu ajunge a tine cont doar de evolutia ideilor care au dus la Conciliul din Calcedon. Este necesara si atentia fata de ultimele concilii cristologice, in special Conciliul al III-lea din Constantinopol (681) 
Prin defintia acestui conciliu, Biserica arata posibilitatea de a clarifica problema cristologica si mai bine decat la Conciliul din Calcedon. Conciliul constantinopolitan al III-lea a fost pregatit de Conciliul din Lateran din anul 649 , care condamnase monoteismul. Definitia constantinopolitana tinde sa puna in lumina locul pe care il ocupa umanitatea lui Cristos in mantuirea oamenilor si diferitele ,,mistere" ale vietii sale pamantesti ca botezul, ispitirile, agonia din gradina Ghetsemani.
Doctrina cristologica a fost elaborata in primele concilii ale Bisericii, cum ar fi: Niceea, Efes, Calcedon, Constantinopolitan al III-lea, iar definitiile emise de aceste concilii sunt acceptate de toate Bisericile: catolica, Bisericile orientale si mare parte din comunitatile reformate De aceea, nu trebuie sa renuntam la nici una dintre formulele elaborate de Parintii conciliari. Multi dintre contemporanii nostri intalnesc dificultati cand li se prezinta dogma Conciliului din Calcedon. Termeni ca ,,natura" si ,,persoana", folositi de Parintii conciliari, au cu siguranta acelasi sens si in limbajul curent, dar realitatile la care se refera sunt desemnate prin concepte diverse in diferite vocabulare filozofice. Pentru multi expresia ,,natura umana" nu mai inseamna o esenta comuna si imutabila; ea face trimitere doar la o schema, la un fapt. Deseori notiunea de persona este definita in termeni psihologici si este lasat la o parte aspectul ontologic.


Fisiere in arhiva (1):

  • Misterul lui Cristos - Perspective Existentialiste si Ontologice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!