Luptă Împotriva Patimilor

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 4908
Mărime: 36.25KB (arhivat)
Publicat de: Alin Luca
Puncte necesare: 7
FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ “IUSTINIAN PATRIARHUL” BUCUREȘTI

Cuprins

  1. Introducere:
  2. - Motivatie
  3. - Definiţia patimilor şi esenţa lor
  4. - Împărţirea patimilor şi consecinţele lor
  5. - Diavolii – creatorii patimilor
  6. B. Cuprins:
  7. - Noţiuni generale despre desfrânare
  8. - Manifestarea, gravitatea şi urmările pierzătoare ale desfrânării
  9. - Mijloace trupeşti şi sufleteşti de luptă împotriva desfrânării precum şi vindecarea ei
  10. C. Încheiere:
  11. - Drumul de la desfrânare la sfinţenie: Sfânta Maria Egipteanca

Extras din referat

Motivul pentru alegerea temei

Înainte de a trata despre “lupta cu patima desfrânării”, aș vrea să spun ceea ce m-a motivat să imi aleg această temă. Am ales să tratez despre patima desfrânării deoarece această patimă constituie un impact deosebit de grav în viața noastră a credincioșilor. După părerea mea, desfrânarea este o piedică în viața multora. Alt motiv care m-a determinat să aleg această teme, este citirea unui pasaj din cartea Problemele vieții la Sfântul Ioan Gură de Aur, în momentul în care se da o tâlcuire la Proverbe 5, 3: Din buzele femeii desfrânate picură miere; Sfântul Ioan gură de Aur, ne previne să nu gustăm din această miere, deoarece ea va deveni otravă; în continuare Scriptura ne spune: până la o vreme îți îndulcește gâtlejul, dar mai târziu o vei găsi mai amară decât fierea cea ascuțită decât sabia cu două tăișuri ( Proverbe 5, 3-4 ) - aceste cuvinte se referă la căsătorie, deoarece un om dacă stă necăsătorit până la o vârstă mai înaintată, se aprinde de poftă și cade în păcatul desfrâului.

Se știe că păcatul desfrânării ne impinge spre iad, căci Apostolul ne spune: Să nu ne desfrânăm, cum s-au desfrânat unii israeliți și într-o singură zi au căuzut douăzeci și trei de mii; nici să-L ispitim pe Domnul, așa cum L-au ispitit unii dintre ei și au pierit de șerpi; nici să cârtiți, așa cum au cârtit unii dintre ei, și au fost nimiciți de către pierzătorul ( I Corinteni 10, 8-10 ). Ceea ce trebuie să subliniem că prin aceste cuvinte spuse de către Apostolul Pavel, fiecare dintre noi vom răspunde pentru faptele săvârșite în viață. Desfrânarea constituie ruptura noastră de feciorie; de aceea Sfinții Părinți au dus o viață în nevoință și asceză, rupându-se de acest păcat al desfrânării și păstrând vasul ales al Duhului Sfânt care este fecioria.

I .Introducere:

1.1. Definiţia patimilor şi esenţa lor

Patima înseamnă repetarea şi întărirea unei boli morale, a unui păcat. Dacă un păcat este o cădere sufletească o singură dată, patima este o stare definitivă de încalcare a legii morale. Ea nu este altceva decât pervertirea puterilor sufletului, fiind o stare prin care omul cu sufletul său luptă împotriva firii .

Patimile reprezintă nivelul cel mai scăzut unde poate cădea fiinţa omenească. Scrierea lor in limba greacă apare sub forma πάθη, arătând că omul este adus de patimi la acea stare de pasivitate în care omul este “purtat” de patimi. Despre patimă vorbeşte foarte frumos Sfântul Ioan Scărarul care spune că “Patima nu se află în fire în chip natural. Căci Dumnezeu nu este făcătorul patimilor”. Sfântul Ioan Gură de Aur spune “Mulţimea patimilor a intrat în suflet după moartea acestuia (prin păcat)”. O caracteristică care identifică patimile este faptul că îsi caută potolirea şi nu o poate găsi. Prin această iraţionalitate a lor, patimile ţin fiinţa umană într-un întuneric de nepăsare, neştiinţă, iar singura scăpare este întoarcerea către iubirea nemărginită şi infinită a lui Dumnezeu .

Prin venirea patimilor asupra sufletului care era sănătos, aceste patimi strică sănătatea sufletului de până atunci aducând boală asupra sufletului. Nu poate să existe o fire care să fie în acelaşi timp şi bolnavă şi sănătoasă. Sfântul Vasile cel Mare explică starea sănatoasă a firii înainte de a veni boala asupra lui “atunci când sufletul se află în starea lui firească trăieşte în lumea cerească, iar când se află departe de această stare, atunci vine jos (în adâncul pierzării)” . O mulţime de patimi/boli pot afecta sufletul căzut al omului atingând diferitele facultăţi ale acestuia. Dacă prin patimă/boală ar fi rănită voinţa atunci produce furie, nerăbdare, nepăsare, laşitate, cruzime.

1.2. Împărţirea patimilor şi consecinţele lor

Cele opt patimi corespund celor şapte neamuri care trebuiau învinse, în afară de Egipt, cucerit deaja, despre care vorbeşte Deuteronomul: ’’Când Domnul, Dumnezeul tău, te va duce în ţara înspre care mergi ca să o iei în stăpânire şi va izgoni dinaintea ta multe neamuri – pe hitiţi, pe ghirgasiţi, pe amoriţi, pe canaaniţi, pe periziţi, pe hiviţi, şi pe iebusiţi, şapte neamuri mai numeroase şi mai puternice decât tine – zice Domnul”. Uneori Sfinţii Părinţi spun că mândria şi slava deşartă sunt o singură patimă. Trebuie reţinut faptul că izvorul celor opt patimi este filautia sau iubirea egoistă de sine. Din filautia sau iubirea egoistă de sine provin toate celelealte patimi . După cum există virtuţi trupeşti şi sufleteşti, prin analogie există virtuţi trupeşti şi sufleteşti. Patimile care se raportează la trup sunt: setea, foamea, somnul etc.. Mai există şi patimi care sunt amestecate din cauza lucrării puterilor trupeşti cu cele sufleteşti.

Referitor la consecinţele patimilor trebuie arătat faptul că aceste patimi îl înrobesc pe om făcând ca acesta să îşi piardă libertatea. O alta consecinţă ar fi îmbolnăvirea sufletului deoarece acesta nu îşi mai simte harismele sale duhovniceşti fiind ca un om care nu poate vedea soarele atunci când este ceaţă . Ultima consecinţă a patimilor este izgonirea de la lumină şi de la Viaţă care este Hristos, ne izgoneşte de la Dumnezeu.

Preview document

Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 1
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 2
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 3
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 4
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 5
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 6
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 7
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 8
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 9
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 10
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 11
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 12
Luptă Împotriva Patimilor - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Lupta Impotriva Patimilor.doc

Alții au mai descărcat și

Raportul dintre legea morală a Vechiului Testament și legea morală a Noului Testament

Lucrarea de faţă intitulată “Raportul dintre Legea Morală a Vechiului Testament şi Legea Morală a Noului Testament”, are rolul de a prezenta...

Virtute și păcat la Sfântul Apostol Pavel

INTRODUCERE Personalitatea Sf. Apostol Pavel domină întreaga dezvoltare a istoriei creştinismului primar, întrucât activitatea sa misionară a...

Tinerii în Hristos și în Biserică - Probleme morale ale tinerilor de azi

Introducere Biserica, ca Trup al lui Hristos, în ziua de astăzi, este tot mai bolnăvicioasă din cauza faptului că mădularele din care ea este...

Libertatea și Harul

PREZENTARE Libertatea constituie un ideal pentru majoritatea contemporanilor noştri. Ea este preţuită mult şi căutată cu pasiune. Popoare întregi...

Natură și har, har și libertate după învățătura ortodoxă

Introducere Potrivit învăţăturii creştine, opera mântuitoare săvârşită de Hristos se continuă în viaţa Bisericii şi în lume prin lucrarea tainică...

Virtuțile Teologice

INTRODUCERE Relaţia omului cu Dumnezeu este specificul Moralei creştine şi prezintă o importanţă centrală pentru întreaga vieţuire, deoarece de...

Generalități despre virtuți

INTRODUCERE Viata duhovniceasca a crestinului este o permanenta încordare si lupta de eliberare deplina de pacat si de efectele sale, ai de...

Baza Hristologică a Sfințeniei după Învățătura Ortodoxă

A vorbi despre Persoana lui Iisus Hristos, într-o lume, în care răul se acutizează pe zi ce trece, nu este un lucru uşor. Despre Iisus Hristos se...

Te-ar putea interesa și

Adolescenții și importanța educației sociale și religios-morale în familie, școală și biserică

Cuvânt înainte „Muntele şi omul se aseamănă, dar cu deosebirea că de unde prin munte pământul tinde spre cer, prin om cerul a coborât pe pământ.’’...

Metode Psihoterapeutice în Pateric

Se întâmpla pe parcursul vietii sa avem de-a face cu bolnavi psihici, se întâmpla ca un cunoscut, membru al familiei sau chiar noi însine sa avem...

Iubirea în spiritualitatea creștină

Introducere A vorbi despre iubire reprezintă poate cel mai greu lucru; aceasta deoarece a vorbi despre iubire înseamnă a vorbi despre Dumnezeu. Un...

Cunoaștere și Comuniune cu Dumnezeu în Taina Sfântului Maslu

1.Sfintele Taine, trepte ale desăvârşirii în comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, împlinirea creaţiei omului. Pentru Biserica Ortodoxă...

Pocăința - Cruce și înviere în Triod și Penticostar

Când vorbim în Ortodoxie despre Spiritualitate, vorbim despre ea ca despre o Spiritualitate vie, care angajează întreaga fiinţă a omului. De aceea...

Tinerii în Hristos și în Biserică - Probleme morale ale tinerilor de azi

Introducere Biserica, ca Trup al lui Hristos, în ziua de astăzi, este tot mai bolnăvicioasă din cauza faptului că mădularele din care ea este...

Postul în lumina predicii de pe munte

INTRODUCERE Asupra originii postului părerile sunt împărțite. Cei mai mulți îl leagă de cultul morților din vechime. Astfel, după unii, postul își...

Paisianismul - curent de reînnoire spirituală

Introducere În această lucrare de licenţă mi-am propus să arăt valoarea rugăciunii lui Iisus, felul cum este ea percepută de cuviosul Paisie...

Ai nevoie de altceva?