Jertfele Vechiului Testament

Cuprins referat Cum descarc?

o INTRODUCERE
o CAP. I TERMINOLOGIA SI TEORIILE CU PRIVIRE LA JERTFE 
I.1. TERMINOLOGIA
I.2. TEORII
o CAP.II DEZVOLTAREA JERTFELOR IN DIFERITELE PERIOADE ISTORICE ALE EVREILOR
II.1. PERIOADA PATRIARHALA
II.2. PERIAOADA TRIBALA
II.3. PERIOADA MONARHIEI
II.4. PERIOADA POST EXILICA
o CAP.III SIMBOLISTICA JERTFELOR
o CAP.IV CARACTERUL TIPIC AL JERTFELOR DIN VECHIUL TESTAMENT
o CONCLUZII
o BIBLIOGRAFIA


Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Omul, ca fiinta religioasa, isi manifesta credinta in Dumnezeu prin jertfe si rugaciune. Jertfele sunt expresia adorarii lui fata de Dumnezeu, actiuni sfinte prin el se arata ascultator si dependent de Parintele ceresc, oferindu-I daruri sangeroase si nesangeroase. Sinonimul cuvantului slavon jertfa este in limba romana si latinescul sacrificiu ( de la sacrificium ) a carui etimologie inseamna a face ceva sfant sau a inchina ori a promite ceva lui Dumnezeu din bunurile agonisite. 
Jertfa ritmeaza existenta individului si a comunitatii. Episodul misterios cu Melchisedec (Gen.14,18), in care traditia discerne un ospat de jertfa, activitatea liturgica a lui Ietro (Ex.18,12) largesc si mai mult orizontul ; in afara poporului ales, Israel, jertfa exprima pietatea personala si colectiva. 
Unii profeti, in viziunile lor despre viitor, nu uita sa aminteasca jertfele aduse de pagani (Is.56,7). 
De aceea, atunci cand schiteaza in linii mari tabloul istoriei, autorii Vechiului Testament nu concep viata religioasa fara jertfa. Noul Testament va preciza aceasta intuitie si o va consacra intr-o maniera originala si definitiva. In epocile cele mai indepartate despre care gasim urme in istoria biblica, ritualul era caracterizat printr-o sobrietate rudimentara, conforma cu obiceiurile nomazilor sau ale seminomazilor: ridicarea de altare, invocarea numelui divin, ofrande constand din animale sau roade ale pamantului. Nu existau locuri fixe: se aduceau jertfe acolo unde se manifesta Dumnezeu. 
Altarul primitiv de pamant, cortul mobil, dau marturie, in felul lor, despre caracterul ocazional si provizoriu al vechilor locasuri de cult. Nu existau acum nici slujitori specializati. 
Capul familiei sau al clanului, respectiv regele, in perioada monarhiei, sunt cei care sacrifica animalele. La fel cum in timpul lui Iosia, templul va deveni locul unic al tuturor aducerilor de jertfa, tot asa si preotii isi vor rezerva, monopolul jertfelor. 
Complexitatea riturilor rezulta din adaugirile introduse de-a lungul istoriei. Se constata, intr-adevar o evolutie in sensul inmultirii, diversificarii si specialzarii jertfelor.
Mai multe cauze explica aceasta evolutie: trecerea de la stadiul nomad si pastoral la viata sedentara si agricola, influentele cananeene, importanta crescanda a preotiei. 
Israel asimileaza elementele imprumutate de la vecini: le filtreaza, le cerceteaza, le corecteaza, le spiritualizeaza. In ciuda abuzurilor religiozitatii populare sunt respinse sacrificiile umane.
Israel se imbogateste cu mostenirea culturala a altor popoare si isi indeplineste astfel rolul de mijlocire reorientand catre adevaratul Dumnezeu practici deviate de conceptiile pagane. 
Sfanta Scriptura atesta, inca de la inceput, coexistenta unor tipuri diverse de jertfe. Arderea de tot, necunoscuta in Mesopotamia, implantata mai tarziu in Egipt, apare deja in vechile traditii si in timpul Judecatorilor.
Victima (tap, miel, capra, pasare) era arsa in intregime, ca semn al unei daruiri totale si irevocabile.
O alta categorie de jertfe, foarte raspandita la semiti, consta, in mod esential, dintr-un ospat sacru: credinciosul manca si bea inaintea lui Iahve. Legamantul de la Sinai este pecetluit printr-o astfel de jertfa .
Dar, nu orice ospat sacru presupune neaparta o jertfa ; de fapt, in Vechiul Testament aceste mese de impartasire o implica: o parte din victima (vita mare sau mica) ii revenea de drept lui Dumnezeu, ca stapan al vietii, in timp ce carnea era consumata de comeseni.
Potrivit unei formule liturgice stravechi, pastrata si spiritualizata, lui Dumnezeu ii sunt placute jertfele cu buna mireasma.
I. TERMINOLOGIA SI TEORIIILE CU PRIVIRE LA JERTFE
I.1. TERMINOLOGIA
Vechiul Testament nu are un cuvant general pentru jertfa, cu exceptia cuvantului rar folosit corban, adica: ceea ce este adus aproape, cuvant care este practic limitat la scrierile levitice.
Termenul isseh serveste, de asemenea acest scop in legi, dar se discuta daca nu cumva acest termen ar trebui limitat la arderile de tot.
Jertfele se pot caracteriza dupa modul in care este consumata victima, fie ca este arsa complet (ola-Lev.1), fie ca junghiata (zabah), fie ca este mancata impreuna cu preotii si cu inchinatorii.
Termenul corban includea de asemenea toate jertfele care nu aveau sange, darurile, jertfele din cereale, primele roade snopul din 16 nissan, aluatul de la sarbatoarea Saptamanilor si zeciuielile.
Patriarhii aveau deja vite mari si practicau agricultura si este posibil ca o paralela mai apropiata de jertfele evreiesti sa fie gasita la triburi, cum este tribul african enver, ale carui jertfe includ sacrificarea unui taur ca substitutie pentru pacat .
Pr. Prof. Dr. Petru Semen care a urmarit evolutia de la mesele sarbatoresti de jertfa din vremurile mai vechi pana la jertfele pentru pacat si cele pentru vina numai in perioada postexilica, a considerat asocierea jertfei cu pacatul ca fiind de data recenta. Dar acest lucru este putin probabil, caci cuceririle de arheologie biblica mai recente o infirma.


Fisiere in arhiva (1):

  • Jertfele Vechiului Testament.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, EIBMBOR, Bucuresti, 1998
2. Abrudan Pr. Prof. Dr. Dumitru, Cornitescu Pr. Prof. Dr.Emilian, Arheologie Biblica, EIBMBOR, 2002, 
3. Bogdaproste Drd. Gheorghe, Valoarea Vechiului Testament pentru crestini dupa Fericitul Augustin, in ST 1-2/1971
4. Chialda Pr. Prof. Dr. Mircea, Sacrificiile Vechiului Tesatament, Caransebes, Renasterea, Cluj-Napoca, 2001,
5. Ciuhandru Pr. Petre, Intelegi oare ce citesti, Buna Vestire, Beius, 1998,
6. Cornitescu Pr. Prof. Dr. Emilian, Mesia, Domn al pacii si al dreptatii, ST, nr. 4-6/1982, 
7. Idem, Rolul tipic al jertfelor, St, 5-6/ 1982, 
8. Ica Diac. Prof. Dr. Ioan, Slujirea preotesca, M.O. 1-2/1975
9. Mihaltan Pr. Prof. Dr. Ioan, Preotia Mantuitorului Hristos si Preoti Bisericeasca, Ep.Oradea, 1993, 
10. Negoita Pr. Prof. Dr. Athanasie, Teologia biblica a Vechiului Testament, Credinta Noastra, Bucuresti, 1991,
11. Semen Pr. Prof. Dr. Petru, Asteptand Mantuirea, Trinitas, Iasi, 2002


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!