Învierea lui Hristos

Referat
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 5337
Mărime: 51.81KB (arhivat)
Publicat de: Emanoil Tudor
Puncte necesare: 9
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr. Lect. Univ. Dr. Vasile Borca
Universitatea de Nord Baia Mare Facultatea de Litere Catedra de teologie şi asistenţă socială Specializarea: Teologie Ortodoxă Pastorală

Cuprins

  1. Introducere.3
  2. 1. Certitudinea învierii după Noul Testament.5
  3. a. Învierea Domnului relatată de evanghelişti.5
  4. b. Învierea Mântuitorului Hristos după epistolele pauline.8
  5. 2. Învierea lui Hristos – începutul şi garanţia învierii noastre.9
  6. Concluzii.13
  7. Bibliografie.14

Extras din referat

Învierea Domnului – chezăşia învierii noastre

Introducere

Slava Învierii Domnului, care umple Sfânta Biserică de bucuria triumfului asupra morţii constituie comoara, idealul şi izvorul vieţii spi¬rituale creştine. Căci credinţa în înviere reprezintă nu numai unul din adevărurile fundamentale ale creştinismului care pune în evidenţă va¬loarea deplină a vieţii şi a omului, ci şi calea spre viaţa veşnică, con¬vingerea că nu moartea are ultimul cuvînt, ci viaţa şi fericirea, con¬ştiinţa prezenţei Mântuitorului, încrederea şi biruinţa binelui şi credincioşia faţă de menirea veşnică a sufletului.

Pentru Sfântul Maxim Mărturisitorul, spre exemplu, întreaga zidire tinde spre înviere, învierea fiind semnul suprem al tuturor desăvârşirilor. În gîndirea lui, faptul învierii constituie nu numai o evidenţă care poate forma obiectul unei cercetări în sine, ci şi o transformare totală, o transfigurare a lumii.

Fără lumina învierii - şi Naşterea şi Botezul şi Crucificarea însăşi, deşi esenţiale operei răscumpărătoare, ar rămâne simple episoade izo¬late, particulare şi locale, lipsite de tainica semnificaţie pe care le-o în¬credinţase fiecăreia dintre ele, în opera de răscumpărare, Pronia divină.

După Sfinţii Părinţi, întreaga zidire tinde spre înviere, aceasta fiind semnul suprem al tuturor desăvârşirilor. „Siguranţa învierii lui Hristos avea să transforme conştiinţa, avea să facă din Apostolii în¬groziţi nişte entuziaşti până la moarte, propovăduitori ai Evangheliei şi din prigonitori - cum este cazul lui Saul - martiri”. Teologul raţionalist, D. Strauss, spunea la vremea sa, referitor la această problemă : „Dacă am fi reuşit să respin¬gem baza istorică a tuturor minunilor evanghelice şi am fi nevoiţi să o recunoaştem doar pe a acestui eveniment, nimic n-am fi făcut încă pen¬tru ştiinţă, întrucît învierea lui Hristos constituie centrul centrului, inima adevărată a creştinismului con¬temporan”.

Învie¬rea lui Hristos este evenimentul unic şi universal care dă sens la tot ceea ce o precede şi la tot ceea ce o urmează, care inves¬teşte cu valoare viaţa omului (Apocalipsă 1,17-18), devenind faptul central al credinţei şi existenţei creştine: „Dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică şi credinţa voastră” (I Corinteni 15,14).

Pentru a trăi (pentru veşnicie) trebuie mai întâi „să murim” (pentru o vreme). Această „moarte” trebuie înţeleasă în per¬spectiva creştină a nădejdii: e vorba nu de a muri pentru a muri, ci de a muri pentru a trăi. Nădejdea dă acestei morţi o notă eminamente pozitivă, Lumina nădejdii, a încrederii ne-clintite în Dumnezeu. Numai aşa Moartea lui Hristos apare ca un drum spre înviere. Moartea este o săltare în mai multă viaţă, în viaţa plină de sfinţenia Duhului. Aceasta pentru că moartea Dom¬nului este şi un act prin care omenescul se umple de Duhul într-un grad sporit. De aceea este şi un act de sfinţenie, dar toc¬mai de aceea este şi cale spre înviere. Eficienta Sfântului Duh concretizează cauzalitatea învi-erii. „Dar dacă Duhul Celui ce a înviat pe Iisus din morţi locuieşte în voi, Cel ce a înviat pe Iisus din morţi va face vii şi trupurile voastre cele muritoare prin Duhul Său care locuieşte în voi” (Romani 8,11). Duhul Sfânt, precum vedem, reprezintă puterea lui Dumnezeu, putere care locuieşte în noi, care ne-a fost conferită nouă, precum ea s-a unit cu Hristos în învierea Sa şi care din cauza identificării noastre cu Hristos Cel înviat ni se comunică deja şi nouă ca o forţă care se va întinde până la învierea finală a trupurilor noastre.

1. Certitudinea învierii după Noul Testament

a. Învierea Domnului relatată de evanghelişti

Datorită chinurilor cumplite prin care a trecut Mântuitorul Iisus Hristos în timpul patimilor, la numai trei ore de la răstignire, a murit. Şi pentru că „era ziua pregătirii şi începea ziua Sabatului”, Iosif, om bun şi evlavios. s-a dus la Pilat şi a cerul trupul lui Iisus. L-a dat jos de pe cruce, L-a înfăşurat în giulgiu cu miresme şi L-a pus într-un mormânt nou săpat în piatră în care nu mai fusese pus nimeni”. „Femeile care veniseră cu Iisus din Galileea, au însoţit pe Iosif, au văzut mormântul şi felul cum a fost pus trupul lui Iisus în El, apoi s-au întors şi au pregătit miresme şi miruri, iar în ziua Sabatului s-au odihnit, după lege”.(Luca 23, 50-56; Ioan 19, 40).

A doua zi. preoţii mai de seamă şi fariseii s-au dus la Pilat şi i-au zis : „Doamne, ne-am adus aminte că înşelătorul acela, pe când era încă în viaţă, a zis: „După trei zile voi învia”. Drept urmare, au pecetluit piatra şi-au pus strajă la mormânt” (Matei 27, 62-66). Evangheliştii sinoptici încep descrierea evenimentului învierii lui Hristos prin relatarea despre ducerea femeilor purtătoare de mir la mormântul lui Iisus (Matei 28, 1; Marcu 16, 1-2; Luca 24, 1, 10). Sfântul evanghelist Ioan face şi el acelaşi lucru, dar amintind numai de Maria Magdalena din numărul celorlalte femei (Ioan 20, 1).

Preview document

Învierea lui Hristos - Pagina 1
Învierea lui Hristos - Pagina 2
Învierea lui Hristos - Pagina 3
Învierea lui Hristos - Pagina 4
Învierea lui Hristos - Pagina 5
Învierea lui Hristos - Pagina 6
Învierea lui Hristos - Pagina 7
Învierea lui Hristos - Pagina 8
Învierea lui Hristos - Pagina 9
Învierea lui Hristos - Pagina 10
Învierea lui Hristos - Pagina 11
Învierea lui Hristos - Pagina 12
Învierea lui Hristos - Pagina 13
Învierea lui Hristos - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Invierea lui Hristos.docx

Alții au mai descărcat și

Taina Preoției, Vehicul neîntrerupt al harului Sfăntului Duh în Biserică

CAPITOLUL I Noțiuni introductive 1.1. Despre preoție si rolul preotului ca păstor de suflete. Preoția este slujirea sfântă întemeiată de...

Cunoaștere și Comuniune cu Dumnezeu în Taina Sfântului Maslu

1.Sfintele Taine, trepte ale desăvârşirii în comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, împlinirea creaţiei omului. Pentru Biserica Ortodoxă...

Taina Preoției

Introducere Taina hirotoniei a reprezentat întotdeauna un subiect delicat în cadrul dialogului ecumenic inițiat la începutul secolului XX. Deși...

Taina Euharistiei la ortodocși și romano-catolici

INTRODUCERE De la început, omenirea a fost sortită trăirii în Dumnezeu , la o viaţă fericită, lipsită de griji, suferinţe şi moarte. În...

Tainele de inițiere în viața creștină

Introducere După căderea în păcat, comunicarea harică între Dumnezeu şi om a fost pierdută, omul intrând în moarte sufletească şi osândă veşnică,...

Căsătoria în Vechiul și Noul Testament

Căsătoria şi familia reprezintă un adânc ocean purtat de valurile timpului trecut de la prima pereche de oameni până astăzi, sinergie între opera...

Taina sfântului botez

INTRODUCERE Sfintele Taine reprezintă puntea de legătură între creştinul ortodox şi Dumnezeu. Prin Sfintele Taine, noi putem simţi harul lui...

Casatorie, Familie și Monahism

Introducere Căsătoria şi familia reprezintă un adânc ocean purtat de valurile timpului trecut de la prima pereche de oameni până astăzi, o...

Te-ar putea interesa și

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Taina Preoției, Vehicul neîntrerupt al harului Sfăntului Duh în Biserică

CAPITOLUL I Noțiuni introductive 1.1. Despre preoție si rolul preotului ca păstor de suflete. Preoția este slujirea sfântă întemeiată de...

Pocăința - Cruce și înviere în Triod și Penticostar

Când vorbim în Ortodoxie despre Spiritualitate, vorbim despre ea ca despre o Spiritualitate vie, care angajează întreaga fiinţă a omului. De aceea...

Iisus Hristos - Fiul Lui Dumnezeu și Fiul Omului

INTRODUCERE: Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Relația dintre Botez și Înviere în Viața Credinciosului după Epistola către Romani

INTRODUCERE Dacă Biserica şi-a putut dezvolta de timpuriu o gândire teologică sistematică, aceasta li se datorează în primul rând celor...

Orfismul - Pretinse legături între orfism și creștinism

Introducere În paginile ce urmează nu se va găsi decât o contribuție foarte limitată la studiul unei probleme dintre cele mai obscure și mai...

Sărbătorile creștine și homo festivus - tendințe sectare de eliminare a sărbătorii

Argument „Pentru noi e sărbătoare toată viaţa, pentru că suntem convinşi că Dumnezeu este lângă noi totdeauna şi în orice loc. Lucrăm pământul...

Ai nevoie de altceva?