Hristologie si soteriologie in actul prefigurator al jertfei mielului pascal

Extras din referat Cum descarc?

Cea mai importanta sarbatoare anuala evreiasca poarta numele de Pasti. Cuvantul isi gaseste originile in Sfanta Scriptura, unde apare sub forma pesah (evr. hag ha-Pesah (`xs;P'(h;))))- cf. Ies. 34, 25, gr. ?? ?????), insa etimologia sa este nesigura si destul de mult disputata. Cuvantul a fost pus in legatura cu verbul ebraic psh (pasah), care ar insemna a merge schiopatand, a se poticni, a sari peste , sau a trece peste , referindu-se concret la actiunea ingerului mortii care, in timpul celei de-a zecea plagi aduse de Dumnezeu asupra egiptenilor - moartea tuturor intailor-nascuti, a sarit sau a trecut peste casele evreilor insemnate cu sangele mielului pascal (Ies. 12, 13), crutand viata acestora . Totusi, etimologia cuvantului pesah nu a fost pe deplin elucidata, neexistand un consens al cercetatorilor in aceasta problematica. 
Capitolul 12 al cartii Iesirii prezinta contextul in care a fost instituita sarbatoarea Pesah. Ultima dintre cele zece plagi care s-au abatut asupra egiptenilor, din cadrul demersului initiat de catre Dumnezeu in vederea eliberarii poporului evreu din sclavia egipteana, a coincis cu prima celebrare pascala. In centrul acestei celebrari elementul principal a fost jertfa mielului pascal, care trebuia facuta de catre fiecare familie de evrei. Mielul trebuia sacrificat in seara celei de-a paisprezecea zi a lunii Nissan, iar consumarea lui integrala se facea in cadrul cinei solemne din aceeasi seara. Cu sangele mielului trebuiau stropiti usorii si pragul de sus al usii casei fiecaruia, acesta constituind semnul dupa care ingerul mortii, cel care punea in aplicare ultima plaga asupra Egiptului, recunostea casele evreilor, astfel ca nici o persoana dintre evrei nu a fost atins de moarte. In schimb, in fiecare casa a egiptenilor exista cate un mort, fiecare intai-nascut fiind ucis. Aceasta a fost lovitura decisiva data de Dumnezeu egiptenilor, in urma careia faraonul a dat decretul eliberator. Astfel, noaptea primei celebrari pascale a coincis cu momentul eliberarii poporului ales din robia egipteana, ceea ce a facut ca mielul pascal sa devina un simbol al libertatii. Cina pascala constituie expresia anamnetica a actelor minunate facute de Dumnezeu pentru a elibera poporul evreu din sclavie (Ies. 12, 27).
Jertfa mielului pascal prezinta o importanta substantiala si in crestinism, intrucat el a devenit simbolul jertfei Mielului lui Dumnezeu (In. 1, 29), adica a Domnului nostru Iisus Hristos, Cel care Si-a varsat sangele pe cruce pentru a rascumpara umanitatea din robia pacatului si a mortii. Mielul pascal devine, astfel, jertfa cu cea mai profunda incarcatura tipologica dintre toate jertfele Legii Vechiului Testament. Motivul jertfei mielului transpare din intreg ansamblul textului scripturistic, iar conotatiile hristologice evidente fac din mielul jertfit cel mai important simbol biblic. 
1. Motivul mielului in Sfanta Scriptura
Motivul mielului este, deci, foarte des intalnit in Sfanta Scriptura, fapt care denota importanta semnificativa a acestuia in mesajul textului sacru. Mieii sunt asociati, cel mai adesea, cu blandetea, nevinovatia si dependenta. Semnificativa in acest sens este imaginea in care Dumnezeu este vazut ca pastor, iar mieii se aduna in bratele Lui, deoarece acestia sunt neajutorati (Is. 40, 11). In parabola lui Natan despre lacomia lui David, mielul este cel care simbolizeaza nevinovatia neajutorata. Motivul mielului apare sugestiv si in imaginea vremurilor mesianice, in care mielul va sta impreuna cu lupul (Is. 65, 25; 11, 6), acest tablou sugerand pacea si armonia absoluta care va domni in creatie.
Cand un profet doreste sa infatiseze un tablou al neputintei si al inocentei, el alege mielul care este dus la sacrificare (ex. Ier. 51, 40). Mai mult, psalmul 22 suprapune imaginea mielului, dependent de pastorul sau, peste cea a omului, dependent de Dumnezeu (Ps. 22, comp. cu In. 15, 5). ,,Domnul ma paste si nimic nu-mi va lipsi. La loc de pasune, acolo m-a salasluit; la apa odihnei m-a hranit. Sufletul meu l-a intors, povatuitu-m-a pe caile dreptatii, pentru numele Lui. Ca de voi si umbla in mijlocul mortii, nu ma voi teme de rele; ca Tu cu mine esti. Toiagul Tau si varga Ta, acestea m-au mangaiat" (Ps. 22, 1-5).
Primul reper scripturistic vizavi de miel apare in episodul jertfei lui Isaac, cand fiul lui Avraam (Isaac) merge spre actul de jertfire cu credinta in tatal sau. ,,Atunci a grait Isaac lui Avraam, tatal sau, si a zis: Tata! Iar acesta a raspuns: Ce este, fiul meu? Zis-a Isaac: Iata, foc si lemne avem; dar unde este oaia pentru jertfa? Avraam insa a raspuns: Fiul meu, va ingriji Dumnezeu de oaia jertfei Sale! Si s-au dus mai departe amandoi impreuna." (Fac. 22, 8-9). Imagini ale inocentei, copilul si mielul devin, in acest episod, realitati sinonime si, mai mult, constituie primele linii de contur profetic ale jertfei Fiului si Mielului lui Dumnezeu (In. 1, 29, 34). 
Dragostea lui Urie pentru sotia sa este asemuita cu atasamentul unui om fata de un miel, pe care l-a crescut de mic, dar care i-a fost luat abuziv (II Regi 12, 1-11). 
Mielul pascal este un punct de referinta in spectrul general al aparitiilor mielului in Sfanta Scriptura, intrucat, in baza poruncii divine, in celebrarea pascala anuala se sacrificau miei, acestia consacrandu-si un loc de seama in manifestarile cultice iudaice. 
Caracterul tipologic al mielului pascal atinge apogeul in scrierile lui Isaia, capitolul 53, al carui continut mesianic este indubitabil, comparand jertfa lui Mesia cu cea a unui miel nevinovat care este sacrificat pentru pacatele altora. ,,Chinuit a fost, dar S-a supus si nu si-a deschis gura Sa; ca un miel spre junghiere s-a adus si ca o oaie fara de glas inaintea celor ce o tund, asa nu Si-a deschis gura Sa" (Is. 53, 7). Imaginea lui Mesia ca miel nevinovat este atribuita si celor care Il vor urma, astfel ca in momentul in care Iisus Hristos isi trimite apostolii la propovaduire, El spune ca ii trimite ca pe niste miei in mijlocul lupilor (Lc. 10, 3). 
In foarte multe pasaje din Sfanta Scriptura mielul este asociat cu sacrificiul, astfel ca numai in Iesire, Levitic si Numeri aceasta conexiune se face de 8 ori. Motivul sacrificial isi gaseste implinirea in Hristos, Mielul lui Dumnezeu (In. 1, 29, 36), al carui sange este ca al unui miel nevinovat si neprihanit (I Pt. 1, 19). Cartea Apocalipsei face asocierea dintre Hristos si un miel de 28 de ori.


Fisiere in arhiva (1):

  • Hristologie si soteriologie in actul prefigurator al jertfei mielului pascal.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!