Grupari si Partide Religios-Politice in Iudeea

Extras din referat Cum descarc?

A) Introducere
Gruparile cu caracter religos-polotic n-au existat decat dupa revenirea iudelor din exil, mai precis dupa castigarea independentei politice cand s-a pus problema reorganizari vietii sociale. In acest context, au aparut unele fractiuni care sustineau cu inversunare integrarea statului iudeu in structurile statale civilizate ale vremii. Altele in schimb, miltau pentru o natiune spirituala, care sa isi mentina structurile de organizare dupa principiile teocratice. 
Moise si in general, toti profetii s-au straduit sa apere si sa consolideze unitatea poporului evreu, staruind asupra pastrarii nestirbite a credintei monoteiste si a respectarii traditiilor stamosesti. Insa incepand cu perioada Hasmoneilor, s-a pus din ce in ce mai des problema neatarnarii politece a tarii. Desigur ca aceasta nu se putea realiza fara transformarea Iudeii intr-un stat politico-militar, pe masura treceri timpului, intrand in conflict cu vechile principii teocratice. Astfel, aceste divergente, vor da nastere unor grupari religios-politice (secte, dintre care unele sunt si partide), care vor provoca, mai ales sub stapanirea romana, conflicte si ciocniri sangeroase intre evrei ; faclitand distrugerea Ierusalimului si a Templului Sfant. 
B) Fariseii
Numele de fariseu se pierde in negura secolelor. In prima carte a Macabeilor ii gasim sub denumirea de asidei (cei credinciosi). Abia prin secolul al II-lea i.Hr. ii intalnim cu numele de farisei. Sensul original al acestei denumiri este contestat, si nici pana astazi parerile nu concorda. Insa etimologic termenul de fariseu deriva din radacina verbului paras, care are mai multe sensuri si anume: ,,a separa", "a deosebi", "a declara", "a explica", "a declara deosebit", "a interpreta". Ca urmare, numele lor poate fi interpretat ca referindu-se atat la convingerile lor politice, si atunci prin termenul de fariseu se poate intelege cel separat, adica cel cu o alta opinie politica, cat mai ales cel cu o alta opinie morala, cel cu un alt comportament. Idealul lor era de a pastra cu orice pret invatatura lui Moise.
Sarcina principala a fariseilor era de a fi in slujba Legii, care era nebanuit de pretiuta de ei. Templul trecea pe planul al II-lea. Ei considerau ca pe langa Scripturi (forma scrisa a invataturilor divine), Dumnezeu ii transmisese lui Moise si o tradttie orala in care il invata semnificatia si modul de aplicare a Legii. De aceea, dincolo de textul scris, ei aveau o serie intreaga de reguli si randuieli pentru viata de zi cu zi, care vizau mai ales purificarea. Astfel, Legea divina trebuia completata prin perceptele vechilor carturarilor care constituia o adevarata traditie orala. Aceasta cuprindea percepte si indicatii pentru toate cazurile survenite in raporturile vietii cotidiene, dar pe care Legea divina, nu le prevedea. Ele mai tarziu au fost fixate in scris, atribuindu-se o autoritate si o importanta exagerata, chiar mai mare decat Legea in sine. 
De aceea, in raporturile si actele vietii zilnice, fariseul trebuia se evite cu luare aminte orice contact cu persoanele si lucrurile recunoscute drept necurate. In practica el era obligat sa se separe continuu, fiind in pericol de a deveni impur. 
Este foarte important de precizat ca fariseul fugea nu numai de pagani, si tot ceea ce acestia atinsesera, precum vamesii si cei aratati cu degetul, dar evitau chiar pe compatriotii lor, care nu facea parte din confreria lor. De fapt ei se izolasera de masa poporului , deoarece cautau sfintenia. 
Astfel, la inceputul erei crestine, fariseii nu vor sa fie decat aparatori ai Legii si ai traditei. Datorita ritualismului lor, se aflau mereu in opozitie -si chiar ura- cu saducheii, alt partid religios-politic, care inlaturau datinile batranesti si nesocoteau insasi Legea, in ceea ce nu le convenea, fiind rationalisti. Ei nu se uneau unii cu altii decat in proble considerate de interes national, sau in cazul lui Iisus, pe Care il cautau sa-L omoare si pe Care L-au osandit apoi la moarte. 
Sfintenia cerea respectarea riguroasa a Legii si a ritualurilor. De aceea fariseii le respectau asa de scrupulos. Ei pretuiau valorile morale: se voiau pedagogi. In general erau mai inclinati spre respectarea valorilor religioase decat puterea politica. Dar atunci cand a fost nevoie, in timpul razboaielor macabeene, unii dintre cei "evlaviosi" s-au alaturat unei revolte si, cu arma in mana, au aparat Legea si templu. Interventia lor politica s-a mai simtit si in timpul domniei lui Alexandru Ianeu, caci dupa moartea acestuia ajung sa fie cooptati la conducere, detinand pozitiile dominante in Sinedriu.


Fisiere in arhiva (1):

  • Grupari si Partide Religios-Politice in Iudeea.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!