Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 20 în total
Cuvinte : 10082
Mărime: 48.01KB (arhivat)
Publicat de: Adelin Petre
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Razvan Ionescu
tema la strategii de dialog intercultural si interreligios

Extras din referat

Cunoscutul filosof, eseist, scriitor francez, Andre Malraux, fost mi¬nistru al Culturii intr-unul din gu¬vernele lui Charles de Gaulle, spunea ca „secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”. Era evident locul pe care ganditorul francez il acorda religiei, in lumea con¬temporana, aceasta continu¬and sa fie factor determinant in relatiile dintre indivizi, respectiv dintre state si civilizatii. La cumpana dintre milenii in secolul XXI, omul in cadrul societatii contemporane globalizate este supus intens unor paradigme si concepte de reintegrare si resolidarizare mai ales prin noile tehnologii de comunicare existente. Ceea ce pare surprinzator in retorica privirii interculturale sau mai cu seama a celei interreligioase este faptul ca, desi accentul cade mai nou cu precadere pe ideea tolerantei, a deschiderii, a intersubiectivismului, ea continua sa propuna perspective holistice, imagini cuprinzatoare asupra lumii, asupra totalitatii si prin aceasta, dar folosindu-se totodata de masca dialogului ce relativizeaza si elasticizeaza granitele culturale regionale sau religioase, ramane pe undeva cantonata in sfera prejudecatilor obiectiviste, absolutiste. Se incearca ca aceste paradigme actuale sa se transpuna in termeni duali de exemplu: globalizare /izolare, dialog/monolog, pace/conflict, toleranta/intoleranta, cu un accent pozitiv pe dialog, pace, toleranta, globalizare sub masca binelui absolut.

Sigur este o incercare sortita esecului dar ea fascineaza si prin acesta comunicare dialogala se incearca o convertire a oamenilor si societatilor cat mai diverse, in vastul program de resolidarizare umana. Este evident efortul dialogal interreligios al crestinismului, al iudaismului dar nu in ultimul rand al islamului, religii cu vocatie universala. Totusi deocamdata acesta resolidarizare umana este o incercare utopica putand exemplifica prin zbuciumul interreligios si interetnic in Orientul Mijlociu, conflictul intre arabi si evrei. Substratul religios al conflictului este uneori neglijat alteori subapreciat, dar niciodata nu este analizat prin prisma nivelului implicatiei religiosului in conflict. Religia este unul, daca nu cel mai important, din stalpii de sustinere a fiecarei societati sau culturi. Societatea contemporana ne invita mereu la astfel de experiente importante, uneori dificil de asimilat, cu intalniri multiple si diferentiate cu alteritatea, aceasta ducand la depasirea propriilor slabiciuni, intrucat alteritatea, prezenta celulalt diferit de tine, este adesea amenintatoare, incerta, iar asemenea intalniri , prezinta riscuri genereaza incertitudine, atat la nivel individual, cat si la nivel de grup. Aceasta societate contemporana impinge omul intr-un retea sociala, in tesaturi de relatii cu ceilalti in scopul trecerii la o constiinta globala, dinamica, in care exista alternative multiple si prin intermediul careia se poate ajunge la o descoperire profunda a identitatilor socio-culturale, la diverse nivele.

Modernitatea aduce o schimbare de vedere anumite care determina un transfer de simboluri si mecanisme, de semnificatie si putere, din structurile de conectat la religie si pe cele legate de viata sociala si, in special, pe cele legate de politica. Putem gasi aici un transfer continuu de imagini religioase la imagini politice, de la comportamente religioase la ritualuri din viata de toate zilele si, in special, la ritualuri de comportamente sociale si politice. Acest fenomen este rezultatul unui proces indelungat, in care inlocuirea unor principii religioase, de ideologii moderne sunt o consecinta a secularizarii lumii. Nevoia de mit si de religie este compensata de o serie de mitologii create de modernitatea globalizanta. Secularizarea si restrangerea vietii religios din social la nivel individual, sunt dovada clara a „luptei” dintre religie si lumea moderna, precum si a transferului dinspre religie in spre politic sau alte domenii. Dupa o modernitate dominata de teoretizarea organizata a absentei divine din constiinta comuna, se vorbeste acum de o "revansa a lui Dumnezeu", de o reconstituire spirituala a ordinii lumii, de o resemnificare a ei, de o noua etica globala de resolidarizare a lumii. Revansa sau revenirea aceasta a lui Dumnezeu, ce-si face simtita prezenta pe fundalul secularizat al lumii, ia proportii prin exacerbarea sentimentelor comunitare si printr-o noua intemeiere pe divinitate a logicii ordinii sociale. In cadrul amplu al incercarilor de recrestinare, de reislamizare si de reiudaizare, miscarile religioase au "capacitatea de a indica disfunctiile societatii" si de a "exprima in termeni religiosi unele probleme sociale".

Odata cu recucerirea si recladirea lumii pe fundamente religioase observam ca acestea conduc din nou la conflicte. Omenirea se confrunta iarasi cu aceeasi problema a utopica a aplicarii universale a dialogului si se inscrie, mai ales cand este vorba de comunitati inchise, traditionaliste, cum sunt cele evreiesti sau arabe, sau unele secte crestine, intr-o realitate conflictuala actuala. Efortul omului modern de a se solidariza, de a trai empatic experienta celuilalt, de a dialoga consensual este venit pe filiera crestina dar este foarte greu aplicabil in cadrul unor comunitati traditionaliste si uneori inchise, iudaice si islamice. Se mentine inca, pe alocuri, mecanismul de revendicare pentru sine a adevarului absolut, exiland, astfel, dispretuitor si autoritar toate celelalte religii intr-un context al "falsitatii". Insa, situatia conflictuala, pe care punerea in practica a acestor idei o provoaca, dezvaluie un alt scop - acela de a intari credinta in adevarul absolut al unei religii, mai ales cand in asa-zisa "religie falsa a celuilalt" pare a exista ceva atractie. Atunci se cauta si se ataca punctele ei slabe pentru a o discredita in intregime. Polemica devine deosebit de ascutita atunci cand diversele religii au o baza comuna, pe care o interpreteaza in mod diferit .Acesta pare a fi cazul celor trei religii de origine abrahamica, crestinismul, iudaismul si islamismul.

Disensiunile teoretice se concretizeaza acum in lupta pentru impunerea, pentru mentinerea si durabilitatea suprematiei fiecareia dintre cele trei religii. Pe de o parte, traditiile musulmane potrivit carora "datoria comunitatii musulmane este de a lupta si de a muri pentru impunerea islamului, pana cand lumea va deveni un domeniu al islamului sau al pacii (Jihad) sunt reinnoite, iar pe de alta parte, intr-o lume pentru care Tora reprezenta, patria transportabila a evreilor, descoperim tendinte de definire a identitatii socio-culturale si politice. Si in traditiile crestine se spune ca Biblia va fi propovaduita la toate neamurile.Religia reprezinta deci, atat in cazul iudaismului, cat si in cel al islamismului,cat si cel al crestinismului pilonii definirii identitare, care imbraca ulterior haina puternic colorata politic.

Preview document

Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 1
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 2
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 3
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 4
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 5
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 6
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 7
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 8
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 9
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 10
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 11
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 12
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 13
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 14
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 15
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 16
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 17
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 18
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 19
Fundamentalism religios în iudaism, creștinism și islam - Pagina 20

Conținut arhivă zip

  • Fundamentalism Religios in Iudaism, Crestinism si Islam.doc

Alții au mai descărcat și

Cultura în afaceri și religiile lumii

INTRODUCERE Una dintre cele mai dificile sarcini ale unui om de afaceri care actioneaza intr-un cadru global este aceea de a intelege influentele...

Comportament Religios - Extremism Religios

Introducere Problemele religiei si ale sentimentului religios sunt centrale în societatea contemporană, deoarece fara valori fundamentale omenirea...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Sfânta Scriptură în Opera Sfântului Ioan Gură de Aur

I. Introducere Biruinţa lui Hristos asupra morţii s-a văzut în forma ei cea mai clară în viaţa miilor de creştini ce au urmat exemplul vieţii...

Cultul în Hinduism

Introducere – Referinţe generale despre hinduism La o analiză mai atentă a credinţelor religioase hinduse observăm că ele sunt departe de a fi...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Nașterea Bisericii Creștine Române

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in...

Te-ar putea interesa și

Colaborarea Republicii Moldova cu structurile internaționale în combaterea fenomenului terorismului

Introducere Actualitatea temei. Intensificarea actelor de terorism a readus în actualitate problema luptei împotriva terorismului, ce face în...

Religia ca factor geopolitic

INTRODUCERE Ultima parte a secolului XX a fost marcată de o puternică revenire a fenomenului religios, resimţită datorită diverselor motive,...

Islamul - Între Atac și Apărare

I Islamul – istorie si credinta Definitie. Cuvântul „Islam” desemneaza religia monoteista întemeiata de Mahomed care are la baza Coranul....

Ai nevoie de altceva?