Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 4966
Mărime: 30.37KB (arhivat)
Publicat de: Visarion Gheorghiu
Puncte necesare: 9
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Dr. Prof. Univ. Gheorghe F. Anghelescu
Universitatea Ovidius Constanţa Facultatea de Teologie Ortodoxă Secţia: Teologie Ortodoxă Pastorală

Cuprins

  1. I. Familia – chip al sfintei Treimi
  2. II. Bărbatul şi femeia: rolul, statutul şi raportul dintre ei
  3. III. Relaţia părinţi – copii în viziunea Sfântului Ioan
  4. IV. Familia – Taina îndumnezeirii celor doi, o comunine bazată pe iubire
  5. V. Familia astăzi – între limite şi extreme
  6. V.1. Familia creştină
  7. Concluzii
  8. Bibliografie

Extras din referat

Introducere

Familia este prin excelenţă celula existenţială a societăţii. Ea are un rol definitoriu în cadrul societăţii, dar şi al Bisericii ca insituţie divino-umană. Problema familiei, de care atîrnă orânduirea întregii lumi, după cum spune Sf. Ioan Hrisostom, nu a fost neglijată de marii părinţi ai Bisericii: Sf. Vasile cel Mare, Sf. Grigore de Nissa, Sf. Grigore Teologul, fericitul Ieronim ş.a. Dar niciunul dintre aceştia nu analizează atât de profund şi delicat ca Sfântul Ioan Gură de Aur, aspectele legate de viaţa de familie, scopul şi finalitatea ei, educaţia copiilor, raportul dintre soţ şi soţie în cadrul familiar etc.

Sfântul Ioan Gură de Aur (n. 350) este cel căruia istoria Bisericii Universale i-a consacrat un loc privilegiat în sânul său, Răsăritul readucându-l în permanenţă în amintire prin savârşirea liturghiei alcatuite de el, iar Apusul cinstindu-l cu aşezarea moaştelor sfântului în cel mai de seamă loc al său, în preajma bazilicii Sfântului Petru din Roma. Obişnuiti că Sfăntul Ioan să fie cel care ne poartă, prin liturghia sa, către înalţimile divine, ne va fi greu să acceptăm imaginea ultimă pe care o ofera istoria vieţii sale, imaginea unui om macinat de boală şi forţat de soldati să parcurgă pe jos calea către locul de exil. De aceea, relatarea vieţii lui Ioan ne pune în situaţia de a căuta o explicaţie pentru orbirea contemporanilor săi.

Pentru Dumnezeu, probabil, explicaţia este mai simplă: până să primească, după moarte, slava Bisericii, lui Ioan i-a fost daruit privilegiul ca viaţa să îi fie asemenea lui Hristos, cel căruia i-a închinat întreaga sa existenţă; Gură de Aur a vorbit „cu putere” înaintea oamenilor, iar aceştia au căutat să-l piardă, a slujit neobosit Bisericii, însă „ai săi”, clericii creştini ai vremii, „nu l-au primit” şi s-au folosit de mai marii lumii spre a-l obliga să poarte crucea exilului. Deja cu sănătatea subrezită de pe urma primei exilări, Ioan nu va reuşi să îndure şi această a doua călătorie la care era, ca şi prima dată, forţat de ostaşi să o facă pe jos.

Astfel, după trei luni de mărşaluire forţată, în ziua de 14 septembrie a aceluiaşi an 307, moare într-un sat din apropierea oraşului Comana, se pare, aducând pentru ultima dată slavă lui Dumnezeu. Papa Inocentiu, căruia Ioan îi trimisese două epistole, reuşeşte sa îl reabiliteze după cinci ani de la moartea sa, iar în anul 438 rămăşţele sale pământeşti au fost aduse cu alai în Biserica Apostolilor din Constantinopol. Din 1 mai 1626, moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur se regăsesc la Roma. I-au fost, de asemenea, consacrate zile de comemorare în calendarul crestin, fiind amintit în Biserica Ortodoxă, alâturi de Sfântul Vasile cel Mare şi Sfăntul Grigore de Nazianz şi la sărbătoarea celor Trei Ierarhi

Familia – chip al Sfintei Treimi

Familie este prin excelenţă un chip al Sfintei Treimi. Atât soţii, cât şi copii sunt chemaţi să participe la marea taină a comuniunii bazate pe iubire a Sfintei Treimi. Tatăl, mama şi copilul reprezintă acea formulă perfectă a iubirii treimice, acea triadă de structuri fiinţiale, cu poteţe şi valenţe străine oricăror altor creaturi a lui Dumnezeu. Deşi, după căderea în păcăt a primilor oameni, forţa, şi trăinicia acestei instituţii divine s-a diminuat semnificativ, totuşi ea va rezista în timp acumulând şi unele mutaţii, care vor fi vindecate de Însuşi Hristos. Ori, Evanghelia ne spune ca prima minune pe care a săvârşit-o Mântuitorul a fost la nunta din Cana Galileii, astfel ridicând-o la rang de taină, transfigurându-o, şi înălţând-o la un nivel mult mai înalt decât era chiar în rai.

Concepţia şi practica supunerii reciproce a soţilor se armonizează permanent în contextul general al creştinismului, potrivit căruia toţi creştinii sunt chemaţi să se supună lui Hristos, unul altuia şi chiar necreştinilor – desigur, în măsura în care acest lucru este posibil. Pentru Sfântul Ioan Hrisostom, soţii şi soţiile trebuie să se supună unul altuia în trei domenii specifice: în domeniul educaţiei şi zidirii spirituale reciproce în relaţiile lor intime şi în atitudinile lor fată de bunurile comune.

Pe tărâmul zidirii duhovniceşti, fireşte, ne aşteptăm ca Sfântul să ne povaţuiasca unele ca acestea: „Femeile să-i facă atenţi pe bărbatii lor, şi bărbaţii pe soţiile lor” Şi încă: „Rugaţi-vă împreună în casele voastre şi mergeţi împreună la Biserică. Când vă întoarceţi acasă, întrebaţi-vă unul pe celalalt despre înţelesul celor citite în Biserică şi al rugăciunilor rostite acolo” Sfântul Părinte sugerează chiar că ar trebui să existe un fel de „întreceri” între soţ şi soţie în privinţa sârguinţei duhovniceşti.

Preview document

Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 1
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 2
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 3
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 4
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 5
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 6
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 7
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 8
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 9
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 10
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 11
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 12
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 13
Familia în Viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Familia in Viziunea Sfantului Ioan Gura de Aur.doc

Alții au mai descărcat și

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Jertfa Mântuitorului pe Cruce și Actualizarea Ei în Jertfa Euharistică

INTRODUCERE Trăim într-o societate în care preocupările faţă de lucrurile materiale şi trecătoare sunt prioritare, într-o lume pe care cu mândrie...

Probleme de bioetică cu privire la începuturile vieții umane

INTRODUCERE Referitor la Dumnezeu şi la om, teologia ortodoxă pleacă de la adevărul fundamental revelat că atât Dumnezeu cât şi omul sunt...

Epistola I către Corinteni

Introducere Cei doisprezece ucenici, pe care Domnul Iisus Hristos i-a ales apostoli şi vestitori ai săi, au aplicat asupra Bisericii începătoare...

Preoția După Rânduiala lui Melchisedec în Tâlcuirile Sfinților Părinți

INTRODUCERE Apostolii, ca şi preoţii asociaţi lor, preiau misiunea pe care Iisus şi-a asumat-o când a zis: "Duhul Domnului este peste Mine, pentru...

Responsabilizare, auto-responsabilizare și înduhovnicire în viața studentului teolog

Exemplu de Introducere Orice român şi bun creştin este dator, cred, să se îngrijească şi să cunoască istoria Bisericii sale naţionale şi istoria...

Tainele de inițiere în viața creștină

Introducere După căderea în păcat, comunicarea harică între Dumnezeu şi om a fost pierdută, omul intrând în moarte sufletească şi osândă veşnică,...

Te-ar putea interesa și

Probleme de bioetică cu privire la începuturile vieții umane

INTRODUCERE Referitor la Dumnezeu şi la om, teologia ortodoxă pleacă de la adevărul fundamental revelat că atât Dumnezeu cât şi omul sunt...

Preacinstirea Maicii Domnului în Învățătura Răsăriteană

Introducere În Biserica Ortodoxă locul Sfintei Fecioare Maria este unul central, iar cultul este cel care reflectă cel mai bine raportarea...

Asistență Socială în Biserica

De-a lungul istoriei umane, lumea a fost frământată de foarte multe crize: de la cea religioasă şi moral-spirituală, la cea socială şi politică,...

Catehezele Maritale ale Sfântului Ioan Gură de Aur

CATEHEZELE MARITALE ALE SFÂNTULUI IOAN GURĂ DE AUR: La cuvintele apostoleşti: „Din pricina desfrâului fiecare să-şi aibă nevasta lui” Şi astăzi...

Avortul ca păcat strigător la cer și formele sale cele mai noi

Privind atent asupra realității, ne obligăm să privim că intre suflet și trup există o legătură strânsă și în același timp și o diferență...

Familia contemporană între ideal și criză

I. Introducere - Despre Părintele Ioan Cristinel Teșu Părintele Profesor Ioan Cristinel Teșu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Dumitru...

Recenzie catehetica - Maica Magdalena, Sfaturi pentru o educație ortodoxă a copiilor de azi

Aceasta este ediția a II-a a cărții Sfaturi pentru o educație ortodoxă a copiilor de azi (cu traducerea în limba română a cuvântului Sfântului...

Antropologie biblică

Introducere Nimic mai controversat ,nimic mai contradictoriu decat omul si originea lui pe pamant! Locul arheologic al omului a fost raiul: dupa...

Ai nevoie de altceva?