Etica inainte de etica

Extras din referat Cum descarc?

In aceasta lucrare vreau sa ma apropii de o tema mai delicata a eticii din Vechiul Testemament si anume, asa cum am notat si an titlu, asupra origii eticii sau mai bine spus, asupra originii caderii eticii. Deoarece etica poate sa fie asemanata, in marea majoritate a cazurilor, cu virtutea, tot asa si decaderea din comportamentul etic poate fi asemanata cu pacatul sau cu instrainarea de Dumnezeu. Episodul care prezinta in metafore caderea lui Lucifer mi se pare concludent pentru acest subiect, iar accentul pus pe intelepciune din acest pasaj isi va lasa amprenta asupra lucrarii. Dece acest fapt? Deoarece intamfarea, in viziunea mea, este pe langa un pacat si o calcare stramba a eticii lumii. 
Iezechiel 28,1-8
,,Fost-a cuvantul Domnului catre mine si mi-a zis:
2 - Fiul omului, spune celui ce domneste in Tir: Asa zice Domnul Dumnezeu: Inima ta s-a inaltat si a zis: - Sunt un dumnezeu si stau pe scaunul lui Dumnezeu in inima marilor, dar tu, desi nu esti Dumnezeu, ci om, iti inchipui in inima ta ca esti la fel cu Dumnezeu;
3 Iata, tu iti inchipui ca esti mai intelept decat Daniel si nu sunt taine ascunse pentru tine;
4 Prin intelepciunea ta si cu mintea ta ti-ai agonisit bogatie si ai adunat in vistieriile tale argint si aur;
5 Prin intelepciunea ta cea mare, prin ajutorul negotului tau, ti-ai sporit bogatia si mintea ta s-a ingamfat cu bogatia ta;
6 De aceea, asa zice Domnul Dumnezeu: Pentru ca tu te-ai asemanat cu Dumnezeu,
7 Iata, Eu voi aduce impotriva ta pe strainii cei mai rai din toate popoarele, si aceia isi vor scoate sabia impotriva frumoasei tale intelepciuni si vor intina stralucirea ta;
8 In mormant te voi cobori si vei muri in inima marilor de moartea celor ucisi."
Dar pentru a intelege mai bine textul, l-am comparat cu trei editii vechi ale Sfintei Scripturi, mai exact cu Biblia de la Bucuresti din 1688, cea de la Blaj din 1795 si cea din 1914, dar si cu editia Mitropolitului Bartolomeu. Astfel, fata de textul actual al Bibliei sinodale, cele trei Biblii vechi prezinta unele expresii care difera. Astfel in vesetele 3, 4 si 5a aceste Biblii prezinta intrebari, pe care le adreseaza Dumnezeu, prin Iezechiel, regelui Tirului, care dupa parerea mea sunt mult mai bineprimite in text, decat afirmatiile din editia sinodala. In aceste versete se gasesc informatii referitoare la intelepciunea regelui Tirului, pe care a dobandit-o la randul lui de la alti intelepti, cat si despre imbogatirea lui. Interogatia din textul vechi si in editia Bartolomeu are un sens foarte profund, caci se arata in acest mod ca defapt intelepciunea regelui este datorita altor intelepti, care la randul lor au primit-o de la altii, deci este o intelepciune lumeasca, mai mult de atat, in editia Bartolomeu, textul transmite un alt mesaj ,,nimic n'ai invatat de la'ntelepti, din toata'nvatatura lor?", mult mai patrunzator, ca defapt aceasta ingamfare pe care o are regale Tirului este irationala, deoarece o astfel de idee nu o invata nici inteleptii de la care a primit si el intelepciunea. Deci aceste interogatii sunt defapt argumente impotriva afirmatiei regelui, care spunea ca este dumnezeu. Al doilea set de interogatii, cele referitoare la bogatia materiala, demonstreaza ca defapt aceasta imbogatire nu este datorita incusintei regelui, ci pentru ca Dumnezeu a ingaduit aceasta.
Finalul pericopei din editiile vechi are din nou un sens mai profund si mai usor de inteles, caci in versetul 8 se spune ,,vei muri cu moartea ranitilor", adica vei avea o moarte lenta si grea, in chinuri, lucru ce nu poate fi asa de usor de inteles din editia sinodala care spune ,,vei muri in inima marilor de moartea celor ucisi". 
In pericopa 28, 1-8, termenul intelepciune apare de 4 ori, in versetele 3, 4, 5 si 7. Facand din nou o comparatie intrere cele 5 editii ale Sfintei Scripturi, am gasit diferente de traducere. Astfel pentru versetul 3, in toate cele 5 editii, termenul este acelasi; pentru versetul 4 gasim doi termeni: intelepciune si minte ,,Prin intelepciunea ta si cu mintea ta". Astfel in editia din 1688, in loc de intelepciune apare stiinta; in editiile din 1795, 1914 si editia Bartolomeu, in loc de minte apare stiinta. Pentru versetul 5 cele 4 editii comparative inlocuiesc termenul de intelepciune cu stiinta, iar pentru versetul 7 asemenea. Astfel se poate observa ca, pentru versetele 5 si 7, se formeaza 2 blocuri, editiile vechi, impreuna cu editia bartolomeu utilizeaza termenul de stiinta, pe cand editia sinodala foloseste termenul de intelepciune.
Acum vreau sa fac o reconstructie a textului, folosind desigur termenii majoritari. Versetul 3 va ramane neschimbat ,,esti tu mai intelept ca Daniel?", versetul 4, voi lua varianta din 1688, ,,prin stiinta si cu mintea ta ?", versetul 5 ,,prin stiinta ta cea mare ?", iar nu in ultimul rand, versetul 7 ,,frumusetii stiintei tale". 
Putem spune, in acest moment, ca mesajul pe care vrea sa il transmita textul este mai usor de perceput. Vedem ca in versetul 3 apare cuvantul intelepciune pus in relatie cu profetul Daniel. Intrebarea retorica pusa de Dumnezeu, ,,esti tu mai intelept ca Daniel?", are un sens profund. Defapt textul vrea sa ne spuna ca adevarata intelepciune este data de Dumnezeu doar celor care stau in comuniune cu El, in acest caz proorocilor, de aceea este si singurul loc unde apare in pericopa, iar in acelasi timp, comuniunea cu Dumnezeu implica si o crestere duhovniceasca prin moralitatea vietii. Deci intrebarea este foarte bine pusa, deoarece este foarte sigur ca regele nu avea cum sa aiba o asemenea putere de patrundere a ratiunilor lucrurilor fara luminarea Duhului si bineinteles, fara o detasare de materialitatea lumii, adica, fara o viata morala. De aceea in versetele urmatoare, 4, 5 si 7, este inlocuit cuvantul intelepciune cu stiinta. Aceasta rocada de termeni este foarte bine venita, caci ea arata defapt ca asa-zisa intelepciune pe care o avea regele este in cel mai fericit caz una lumeasca, pe care el a dobandit-o de la alti ,,intelepti". Dar textul din editia Bartolomeu, versetul 3, care a fost explicat mai sus, lumineaza mai mult sensul textului. Deci inlocuirea cuvantului intelepciune cu stiinta, in lumina versetului 3 din editia Bartolomeu si combinat cu intrebarile retorice, ne fac sa intelegem ca defapt regele nu da dovada nici de o intelepciune lumeasca macar, el ajungand la toate pe care le avea nu datorita stiintei sale, ci datorita faptului ca Dumnezeu a ingaduit acestea.


Fisiere in arhiva (1):

  • Etica inainte de etica.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Biblia sau Sfanta Scriptura, editia sinodala, EIBMBOR, Bucuresti 2008
Biblia de la Bucuresti, 1688
Biblia de la Blaj, 1795
Biblia sau Dumnezeiasc Scriptura, editia Sfantului Sinod, Bucuresti 1914
Biblia sau Sfanta Scriptura, editie jubiliara a Sfantului Sinod, diortosita de IPSS Bartolomeu Anania, 2001
Origen, Scrieri alese, in colectia PSB, volum 8, trad. De pr. Prof. Teodor Bodogae, EIBMBOR, Bucuresti 1982


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!