Elemente de antropologie - Natura si destinul omului in lume

Extras din referat Cum descarc?

Crestinismul acorda omului o valoare cu totul exceptionala. De aceea antropologia ocupa un loc important in doctrina crestina. In conformitate cu aceasta doctrina, omul este incheierea si incoronarea acestei creatii si valoarea demnitatii lui intemeiata pe valoarea cu nimic comparabila a sufletului omenesc, este cea mai inalta valoare din lumea aceasta. Omul este centrul creatiei - un microcosmos . El este punctual cosmic, singurul punct in care cerul cu pamantul, vesnicia cu vremelnicia se intretaie, unindu-se; intrucat numai omul apartine in acelasi timp si lumii spirituale si celei materiale, lumi pe care le uneste prin dihotonismul naturii sale, fiind el prin aceasta o lume mica, icoana a lumii celei mari. 
Crestinismul vede in om fiinta creata cu o menire foarte inalta si iubita de Dumnezeu, fiinta care trebuie ridicata si mantuita, fiind singura de aici care poarta in sine chipul lui Dumnezeu. Pentru mantuirea omului se intrupeaza insusi Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu, persoana a doua a Treimii dumnezeiesti, ,,luand chipul robului si facandu-se intru asemanarea oamenilor" (Filip. 2, 7), restaurand astfel firea umana si repunand pe om pe calea adevaratei sale meniri. Omul ridicat prin natura si demnitatea sa deasupra tuturor fapturilor pamantesti a primit o menire sau destinatie potrivita cu locul pe care il ocupa, si anume aceea de a se face ,,partas dumnezeiestii firi" (II Pt. 1, 4) si dumnezeu prin infiere.
Teologia patristica spune ca omul in cautarea libertatii in Dumnezeu, se lupta cu limitele sale pentru a dobandi ce este mai bun din existenta sa.Imparatia cerurilor. Omul este o fiinta dihotomica, creat din suflet si trup. Prin trup omul este legat de lumea materiala, iar prin suflet de vesnicie, de cea spirituala. De aici nu se intelege faptul ca in om ar exista doua principii contrare unul altuia, ci se face referire strict la cele doua aspecte ale vietii: cel material si cel spiritual. 
Sfantul Apostol Pavel este cel care voreste despre cele doua parti care constituie fiinta omului: omul launtric (Rom.7,22; Ef.3,16) si omul exterior (IICo.4,16). Astfel partii launtrice ii corespund: inima, constiinta, sufletul si duhul exterioare: trupul, carnea, madularele. Ambele parti sunt create de Dumnezeu, neputand exista in mod separat, ci numai impreuna, ca elemente ale intregului care este omul. 
Sfantu Martirul Iustin si Filosoful spune ca sufletul si trupul se gasesc intr-o unire organica, ambele alcatuind identitatea personala care este omul, fara insa a-si pierde insusirile proprii. Cu timpul s-a pus accent mai mult pe suflet, trupul fiind oarecum desacralizat. Anahoretii fiind influentati de filosofia platonica care sustinea ca trupul este inchisoarea sufletului, au considerat ca trupul este izvorul si sediul raiului.
Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca trupul si sufletul nu reprezinta doua specii diferite prin a caror unire s-a ajuns la o alta specie care ar fi omul. Ambele reprezinta creatia simultana a singurei specii care este omul.


Fisiere in arhiva (1):

  • Elemente de antropologie - Natura si destinul omului in lume.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. BIBLIA sau SFANTA SCRIPTURA, tiparita sub indrumarea si purtarea de grija a Prea Fericitului Parinte Teoctist -  Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, cu aprobarea Sfantului Sinod, Ed. I.B.M. al B.O.R., Bucuresti, 1988;
2. Pr. Conf. Univ. Dr. Nicolae Razvan Stan, ,,Demnitatea si libertatea persoanei umane:abordare interdisciplinara" ,Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2016;
3. Nicolae Razvan Stan, ,,Antropologia din perspectiva hristologica-Bazele doctrinare ale vietii duhovnicesti" ,Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2016;
4. MEYENDORF John, Teologia Bizantina, traducere din limba engleza de Pr. Conf. Dr. Alexandru I. Stan, Bucuresti, Ed. I.B.M. al B.O.R., 1996;
5. TELEA Marius, asist. univ. dr., Antropologia Sfintilor Parinti capadocieni, Alba- Iulia, Ed. Reintregirea, 2001;
6. Diacon Prof. Dr. Grigorie F. Marcu ,,Antropologia paulina" ,Sibiu, 1901;
7. Pr. Prof. Ioan G. Coman, ,,Elemente de antropologie in operele Sfantului Iustin Martirul si Filosofu" l, Ed. Ortodoxia, nr. 3/1968;
8. Panayotis Nellas, ,,Omul animal indumnezeit" ,trad. diac. Ioan Ica Jr. ,Ed. Deisis, Sibiu, 2009;
9. Pr. Lect. Univ. Dr. Vasile Borca, ,,Omul - incununarea operei de creatie- Natura si destinul sau in lumina revelatiei biblice a Vechiului Testament", Baia Mare, Editura Universitatea de Nord, 2007;
10. Arhim. Spiridonos, Logothetis, ,,Inima in sacrul Sf. Parinti" ,trad. Pr.Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2001;
11. Sfantul Maxim Marturisitorul, ,,Ambigua", trad. de Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Ed.I.B.M al B.O.R, Bucuresti, 2006.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!