Duhul Sfânt

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 2723
Mărime: 22.67KB (arhivat)
Publicat de: Tiberiu Savu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Szalos Zoltan
Duhul Sfant prezentat ca persoana si divinitate.

Extras din referat

INTRODUCERE

Ellen White afirma că „adevărul nu are nimic de pierdut în urma unei cercetări amănunţite.” Înţelegerea Persoanei Divine a Duhului Sfânt este de maximă importanţă pentru creştinul de astăzi, pe de o parte confruntat cu carismatici (în care se pune accentul pe manifestarea darurilor atribuite Duhului Sfânt în detrimentul Cuvântului scris) şi pe de altă parte cu antitrinitarieni (monarhianismul – dinamic şi modalist, arianismul, pneumatomahismul, montanismul).

În contextul actual al Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea există un curent antitrinitarian, care neagă Persoana Duhului Sfânt, dar nu şi Divinitatea. Fiind mai uşor să dărimi decât să construieşti, antitrinitarienii sunt nehotărâţi cu privire la ce este Duhul Sfânt: ori mintea lui Dumnezeu, ori manifestarea lui Dumnezeu, ori persoana Tatălui sau a Fiului.

Prin această lucrare dorim să cunoaştem, în primul capitol, de ce Duhul Sfânt este o Persoană, aşa cum Tatăl este o Persoană şi Fiul este o Persoană, iar în al doilea capitol, de ce Duhul Sfânt este Divin, în aceeaşi măsură în care Tatăl este Divin şi Fiul este Divin. Altfel spus, în primul capitol vom înţelege de ce Duhul Sfânt este într-un sens distinct de Tatăl şi Fiul, şi nu este impersonal, iar în al doilea capitol vom înţelege de ce Duhul Sfânt nu este o fiinţă creată.

Argumentele biblice şi teologice pe care le vom aduce, vor fi în lumina Revelaţiei, adică din Sfânta Scriptură şi vor fi confirmate cu scrierile lui Ellen White. Scrierile lui Ellen White reprezintă „lumina mai mica” care ne conduce la „o lumină mai mare – Biblia.”

Trebuie să admitem limitele în cunoaşterea naturii Duhului Sfânt, aşa cum nu cunoaştem nici despre natura lui Dumnezeu Tatăl sau a îngerilor. Pavel descrie diferenţa dintre trupurile pământeşti şi arată existenţa trupurilor cereşti (1 Corinteni 15:40). Care este natura trupurilor cereşti însă, este un subiect care nu a fost descoperit omului.

Considerăm că nu poate exista o lucrare corectă pe această temă, dacă nu există o relaţie cu Autorul scrierilor inspirate: „Fiindcă mai întâi de toate, să ştiţi că nici o proorocie din Scriptură nu se tâlcuieşte singură. Căci nici o proorocie n-a fost adusă prin voia omului, ci oamenii au vorbit de la Dumnezeu, mânaţi de Duhul Sfânt” (2 Petru 1:20-21). Este important să descoperim tot ce ni s-a făcut cunoscut despre Duhul Sfânt, pentru a avea o înţelegere fidelă a intenţiei Duhului Sfânt (Autorul): „Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul, căci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit, vă va descoperi lucrurile viitoare” (Ioan 16:13). Să Îl lăsăm pe Duhul adevărului, chemat de Isus şi trimis de Tatăl să ne călăuzească în tot adevărul revelat nouă astăzi.

CAPITOLUL I

DUHUL SFÂNT O PERSOANĂ

1. DESPRE REFERINŢELE BIBLICE LA DUHUL SFÂNT

Dacă vrem să raportăm ocaziile în care Duhul Sfânt vorbeşte în Sfânta Scriptură despre Tatăl sau/şi Fiul, la ocaziile în care Duhul Sfânt vorbeşte indirect despre Sine, raportul este mult inferior ocaziilor din urmă. Aşa cum învăţăm umilinţa şi supunerea din relaţia de subordonare a Fiului faţă de Tatăl în cadrul Planului Mântuirii, tot astfel putem vedea aceeaşi umilinţă în raportul din lucrarea Duhul Sfânt cu Tatăl şi cu Fiul în acelaşi scop al mântuirii. Aşadar, învăţăm despre umilinţă, ca fiind o caracteristică a lui Dumnezeu. Umilinţa demonstrează şi relaţia de dragoste din sânul Dumnezeirii (1 Ioan 4:8). Tot acesta este şi motivul pentru care găsim mai multe argumente implicite (teologice), decât explicite (pe care le numim „biblice”).

2. VENIREA MÂNGÂIETORULUI

Unul din argumentele explicite asupra personalităţii Duhului Sfânt este Ioan 14:6, unde Fiul spune că se va ruga Tatălui, care le va da ucenicilor „un alt Mângâietor”, „un Altul de aceeaşi natură”. Astfel prin preluarea de către Duhul Sfânt a lucrării Fiului se face distincţie faţă de Tatăl şi Fiul în cadrul Planului Mântuirii. A nega personalitatea Duhului Sfânt, ar fi deci, acelaşi lucru cu negarea personalităţii lui Isus.

Preview document

Duhul Sfânt - Pagina 1
Duhul Sfânt - Pagina 2
Duhul Sfânt - Pagina 3
Duhul Sfânt - Pagina 4
Duhul Sfânt - Pagina 5
Duhul Sfânt - Pagina 6
Duhul Sfânt - Pagina 7
Duhul Sfânt - Pagina 8
Duhul Sfânt - Pagina 9
Duhul Sfânt - Pagina 10
Duhul Sfânt - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Duhul Sfant.doc

Alții au mai descărcat și

Taina Preoției, Vehicul neîntrerupt al harului Sfăntului Duh în Biserică

CAPITOLUL I Noțiuni introductive 1.1. Despre preoție si rolul preotului ca păstor de suflete. Preoția este slujirea sfântă întemeiată de...

Învățătura Bisericii despre Glossolalie sau Vorbirea în Limbi la Sectele Neoprotestante

INTRODUCERE 1. Limba – mijloc de comunicare umana Unul dintre principalele atribute ale omului, prezent în orice definitie a sa este acela de a...

Despre Sfântul Duh la Părinții Capadocieni

Introducere Sfântul Duh, Sfinţitorul şi Domnul-de-viaţă-făcătorul, este a treia persoană a Sfintei Treimi. El este consubstanţial, adică de...

Concepția Ortodoxă Despre Duhul Sfânt

Preliminarii Credinţa în Dumnezeu – Sfânta Treime constituie învăţătura fundamentală şi specifică a Bisericii Creştine. Sfânta Treime este cea...

Combaterea învățăturii filioque

1. Introducere Cea mai înaltă învăţătură a teologiei creştine este cea a Tri-Unităţii divine: Dumnezeu Se descoperă ca Unul în Trei Persoane -...

Viața și activitatea profetului Isaia

INTRODUCERE. NOŢIUNEA DE PROFET În dramatica istorie a fiilor lui Israel, de-a lungul multor secole, şubrezirea monoteismului, contaminarea cu...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Glosolalia. inspirație sau nebunie

Introducere Pogorarea Duhului Sfant in ziua Cinzecimii constituie implinirea cuvintelor Mantuitorului adresate ucenicilor Sai in seara Cinei celei...

Te-ar putea interesa și

Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan

INTRODUCERE În zilele noastre se recunoaşte tot mai mult adevărul că relaţia intimă dintre Sfântul Duh şi Biserică e o trăsătură caracteristică...

Agape În Epistolele Captivității

PREFAŢĂ „O, Iubire care ne îndumnezeieşti, Tu eşti Dumnezeu! “ (Sf. Simeon Noul Teolog) Creaţia întreagă, în toată complexitatea ei, există prin...

Biserica și preoția, din punct de vedere ortodox

Introducere Legătura firească, naturală dintre slujire și preoție, așa cum este arătată în cuvântul revelat al Sfintei Scripturi, este importantă...

Relația Tainei Botezului cu Sfânta Scriptură, reflectată în ritual și în interpretările teologico-simbolice

Argument „Cum poate omul să se nască fiind bătrân ? Oare poate să intre a doua oară în pântecele mamei sale şi să se nască ?” (Ioan 3, 4). Mirarea...

Hristos și Duhul Sfânt - relația între Fiul și Duhul Sfânt în cadrul Sfintei Treimi

Introducere Odată ce a creat lumea, Dumnezeu nu a investit cu atâta dăruire nespusa Lui dragoste, pentru ca apoi să o lase a funcţiona mecanic,...

Concepția Ortodoxă Despre Duhul Sfânt

Preliminarii Credinţa în Dumnezeu – Sfânta Treime constituie învăţătura fundamentală şi specifică a Bisericii Creştine. Sfânta Treime este cea...

Hristos Duhul Sfânt și Biserica

Dogma Sfintei Treimi este adevărul de temelie al învățăturii creștine, proprie și caracteristică creștinismului , ea stând la baza tuturor...

Relația dintre Hristos și Duhul Sfânt în Iconomia Mântuirii

Introducere Dogma Sfintei Treimi este taina tainelor şi dogma fundamentală a creştinismului: Tatăl, Fiul şi Sfîntul Duh, pe Care-I preamărim cu...

Ai nevoie de altceva?