Dimensiunea religioasă a existenței

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: ppt
Pagini : 27 în total
Mărime: 8.57MB (arhivat)
Publicat de: Urameshi Y.
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. Introducerea creştinismului in Ţarile Române
  2. Inceputurile culturii religioase române
  3. Misionarii Credintei
  4. Cronicari Moldoveni

Extras din referat

Introducerea creştinismului in Ţarile Române

Expunerea istoriei literaturii romane s-a facut in numeroase randuri pe secole, personalitati ori curente. Daca secolul este o unitate istorica destul de comentata, el nu exprima totdeauna masura reala a unei impartiri dupa evolutia faptelor. Adeseori evenimentele ori seriile de evenimente, cu efectul lor, depasesc datele prea rotunde ale cronologiei. De asemenea istoria literara nu poate fi socotita ca o galerie de portrete si nici simpla expunere a ideilor. Cu atat mai eronata este infatisarea unei literaturi numai dupa influentele externe, care adesea se intimpla sa coexiste astfel ca eticheta nu convine de fel continutului adevarat. Din aceste cauze, intrebuintam adesea metode de expunere diverse, dupa imprejurari ori dupa felul in care se prezinta materia.

Literatura română este o literatură romanică.Precum se ştie, dupa cucerirea Daciei de Traian in anul 106, limba latină populară a devenit limba oficială in Dacia şi, după o lungă întrebuinţare; pana în secolul al VII-lea, înainte de venirea slavilor, a capătat o structură proprie, devenind limba română, străromână.

In Dacia, creştinismul pătrunsese, chiar de la începutul colonizării romane, adus de legionari. O dovedesc numeroase vestigii arheologice, precum si limba unde toate cuvintele despre ceea ce se poate numi “creştinismul de bază” sunt latineşti: Dumnezeu duminică, cruce, creştin, biserică, lege sacră,cuminecare, rugaciune,altar, Scripturi, sfant mai ales în cuvinte compuse ca Sânta Maria, Sân Petru, Sân Nicolae, deoarece in limbajul current, a fost inlocuit cu Sfant, prin contaminare cu slavonul “seventu”. Cu toate acestea , organizarea ecleziastică, instalarea unei ierarhii bisericeşti au aşteptat sfarşitul marilor navaliri barbare si coincide cu perioada de glorie a primului Ţar bulgar, deoarece au păstrat slavona veche drept limbă bisericeasca pana la sfârsitul secolului al XVII-lea, însă tot timpul au fost supuşi de departe, patriarhatului Constantinopolului. Urmarea este că cei mai mulţi termeni privitori la organizarea ecleziastica, precum si la teologie sau la literatura religioasă sunt de origine slavo-greacă.

Creştinismul apărut în primul secol al erei noastre aduce un mesaj universal mai presus de divizunile naţionale şi sociale. Răspândirea creştinismului în România şi menţinerea lui de-a lungul vremii s-a făcut în strânsă conexiune cu Imperiul Bizantin. Bizanţul a rămas, după retagerea autorităţii şi armatei romane din Dacia la sfârşitul secolului III, singura forţă politică din Orient care s-a putut impune în faţa migratorilor

Primii creştini au pătruns în Dacia, probabil, odată cu armatele şi coloniştii lui Traian. În anul 313 împăratul Constantin cel Mare a recunoscut creştinismul ca religie acceptată în cadrul Imperiului Roman, ceea ce a determinat creşterea continuă a numărului comunităţilor creştine şi sprijinul statului pentru organizarea Bisericii. Drept urmare, Dobrogea va cunoaşte o intensă viaţă creştină, iar la Tomis va fi înfiinţat un episcopat, numărul bazilicilor creştine descoperite în secolele IV-VI în oraşele dobrogene depăşeşte cifra de 40.

Numeroşi misionari sud - dunăreni au trecut la nordul fluviului pentru a răspândi religia creştină în rândul populaţiei romanice. Astfel, numărul obiectelor cu simboluri creştine descoperite în spaţiul nord – dunărean creşte considerabil. Bazilici creştine au fost descoperite la Porolissum în Transilvania şi la Sucidava în Oltenia. Multe morminte din această perioadă atestă practicarea ritului şi ritualului creştin de înmormântare. Alături de acestea au fost identificate şi numeroase morminte specifice unei populaţii necreştine, ceea ce arată că în Dacia la fel ca în întreaga Europă, creştinismul a coexistat multă vreme cu vechile credinţe păgâne.

După aşezarea slavilor şi a bulgarilor la sudul Dunării şi după creştinarea acestora, creştinismul populaţiei de la nordul Dunării a suferit o puternică influenţă din partea celui slav şi bizantin. Organizarea bisericească, modul de săvârşire a slujbei în biserică şi limba în care se predică se schimbă; astfel slavona devine limba creştinismului românesc, situaţie care va dăinui tot Evul Mediu. După anul 1054, când creştinismul se desparte în două ramuri (apusean cu capitala la Roma şi răsăritean cu capitala la Constantinopol), românii vor rămâne în sfera tradiţiilor răsăritene (ortodoxia). Ei vor deveni astfel sigurul popor european de origine latină cu o credinţă ortodoxă

Conținut arhivă zip

  • Dimensiunea Religioasa a Existentei.ppt

Alții au mai descărcat și

Aspecte ale misiunii bisericii în societatea contemporană

INTRODUCERE Înainte de înălţarea sa la cer, Mântuitorul le-a dat apostolilor porunca de a răspândi Evanghelia la toata făptura (Mc. 16, 15-16) şi...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Scurt istoric al Bisericii Ortodoxe Române

Intemeierea Bisericii noastre, a avut loc la Cincizecime, atunci cand Duhul Sfant - in chipul unor limbi ca de foc - S-a pogorat asupra Sfintilor...

Misiunea Bisericii și Deschiderea Ecumenică în Mileniul III

1. MISIUNEA CA VOCAŢIE APOSTOLICĂ A BISERICII 1. 1. Etimologia cuvântului „misiune” Misiune (de la verbul mitto, ere - a trimite) înseamnă...

Sinodul II Ecumenic

Introducere Sinoadele Ecumenice reprezintă cea mai importantă parte a istoriei creștine de după Pogorârea Sfântului Duh. Hotărârile luate la...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Nașterea Bisericii Creștine Române

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in...

Te-ar putea interesa și

Drepturile, obligațiile și privilegiile Bisericii Ortodoxe Române în contextul menținerii securității europene

INTRODUCERE O privire canonică crestină ortodoxă asupra ideii de europenizare. Cum o “cultură europeană” nu se poate manifesta corect fără...

Ideologia lui Karl Jaspers

Introducere Dintre toti ganditorii, trecuti si prezenti, care pot fi clasificati ca fiind "existentialisti" filosoful german Karl Jaspers se...

Dincolo de Angoasă

Continua redescoperire a subiectivităţii umane, ca realitate profundă a eului fiecărei fiinţe în termenii libertăţii de învăţare, devine premisa...

Camuflarea sacrului în profan - starea paradisiacă

Se poate vorbi de o camuflare a sacrului în profan. Există elemente care să legitimeze o astfel de cercetare- Când se produce secularizarea şi în...

Dimensiunea Religioasă a Existenței

Dimensiunea religioasă a existenţei În Dacia, creştinismul pătrunsese, chiar de la începutul colonizării romane, adus de legionari. O dovedesc...

Dimensiunea religioasă a existenței de la scriptură la scriitură în cultura română

Dimensiunea religioasă a existenţei De la Scriptură la scriitură în cultura română Spaţiul eclezial Religia este o componentă importantă a...

Eysenck și Freud - perspective asupra religiei și personalității

1. Introducere “Oamenii reusesc sa-si gaseasca un refugiu in religie, fara a-si modifica comportamentul. Ei se tanguie si se lamenteaza il...

Religie și Personalitate

In ziua de azi majoritatea oamnilor evita sa discute despre moralitate si Dumnezeu in mod deschis, acest subiect fiind considerat mai de graba ceva...

Ai nevoie de altceva?