Dimensiunea Religioasa a Existentei

Cuprins referat Cum descarc?

Introducerea crestinismului in Tarile Romane
Inceputurile culturii religioase romane
Misionarii Credintei
Cronicari Moldoveni


Extras din referat Cum descarc?

Introducerea crestinismului in Tarile Romane
Expunerea istoriei literaturii romane s-a facut in numeroase randuri pe secole, personalitati ori curente. Daca secolul este o unitate istorica destul de comentata, el nu exprima totdeauna masura reala a unei impartiri dupa evolutia faptelor. Adeseori evenimentele ori seriile de evenimente, cu efectul lor, depasesc datele prea rotunde ale cronologiei. De asemenea istoria literara nu poate fi socotita ca o galerie de portrete si nici simpla expunere a ideilor. Cu atat mai eronata este infatisarea unei literaturi numai dupa influentele externe, care adesea se intimpla sa coexiste astfel ca eticheta nu convine de fel continutului adevarat. Din aceste cauze, intrebuintam adesea metode de expunere diverse, dupa imprejurari ori dupa felul in care se prezinta materia.
Literatura romana este o literatura romanica.Precum se stie, dupa cucerirea Daciei de Traian in anul 106, limba latina populara a devenit limba oficiala in Dacia si, dupa o lunga intrebuintare; pana in secolul al VII-lea, inainte de venirea slavilor, a capatat o structura proprie, devenind limba romana, straromana.
In Dacia, crestinismul patrunsese, chiar de la inceputul colonizarii romane, adus de legionari. O dovedesc numeroase vestigii arheologice, precum si limba unde toate cuvintele despre ceea ce se poate numi "crestinismul de baza" sunt latinesti: Dumnezeu duminica, cruce, crestin, biserica, lege sacra,cuminecare, rugaciune,altar, Scripturi, sfant mai ales in cuvinte compuse ca Santa Maria, San Petru, San Nicolae, deoarece in limbajul current, a fost inlocuit cu Sfant, prin contaminare cu slavonul "seventu". Cu toate acestea , organizarea ecleziastica, instalarea unei ierarhii bisericesti au asteptat sfarsitul marilor navaliri barbare si coincide cu perioada de glorie a primului Tar bulgar, deoarece au pastrat slavona veche drept limba bisericeasca pana la sfarsitul secolului al XVII-lea, insa tot timpul au fost supusi de departe, patriarhatului Constantinopolului. Urmarea este ca cei mai multi termeni privitori la organizarea ecleziastica, precum si la teologie sau la literatura religioasa sunt de origine slavo-greaca. 
Crestinismul aparut in primul secol al erei noastre aduce un mesaj universal mai presus de divizunile nationale si sociale. Raspandirea crestinismului in Romania si mentinerea lui de-a lungul vremii s-a facut in stransa conexiune cu Imperiul Bizantin. Bizantul a ramas, dupa retagerea autoritatii si armatei romane din Dacia la sfarsitul secolului III, singura forta politica din Orient care s-a putut impune in fata migratorilor 
Primii crestini au patruns in Dacia, probabil, odata cu armatele si colonistii lui Traian. In anul 313 imparatul Constantin cel Mare a recunoscut crestinismul ca religie acceptata in cadrul Imperiului Roman, ceea ce a determinat cresterea continua a numarului comunitatilor crestine si sprijinul statului pentru organizarea Bisericii. Drept urmare, Dobrogea va cunoaste o intensa viata crestina, iar la Tomis va fi infiintat un episcopat, numarul bazilicilor crestine descoperite in secolele IV-VI in orasele dobrogene depaseste cifra de 40.
Numerosi misionari sud - dunareni au trecut la nordul fluviului pentru a raspandi religia crestina in randul populatiei romanice. Astfel, numarul obiectelor cu simboluri crestine descoperite in spatiul nord - dunarean creste considerabil. Bazilici crestine au fost descoperite la Porolissum in Transilvania si la Sucidava in Oltenia. Multe morminte din aceasta perioada atesta practicarea ritului si ritualului crestin de inmormantare. Alaturi de acestea au fost identificate si numeroase morminte specifice unei populatii necrestine, ceea ce arata ca in Dacia la fel ca in intreaga Europa, crestinismul a coexistat multa vreme cu vechile credinte pagane.
Dupa asezarea slavilor si a bulgarilor la sudul Dunarii si dupa crestinarea acestora, crestinismul populatiei de la nordul Dunarii a suferit o puternica influenta din partea celui slav si bizantin. Organizarea bisericeasca, modul de savarsire a slujbei in biserica si limba in care se predica se schimba; astfel slavona devine limba crestinismului romanesc, situatie care va dainui tot Evul Mediu. Dupa anul 1054, cand crestinismul se desparte in doua ramuri (apusean cu capitala la Roma si rasaritean cu capitala la Constantinopol), romanii vor ramane in sfera traditiilor rasaritene (ortodoxia). Ei vor deveni astfel sigurul popor european de origine latina cu o credinta ortodoxa


Fisiere in arhiva (1):

  • Dimensiunea Religioasa a Existentei.ppt

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!