CUPRINS . pag. 2 INTRODUCERE . pag. 3 DESPRE PREOTIE . pag. 5 BIBLIOGRAFIE . pag. 9
INTRODUCERE Despre preotie s-a scris si s-a vorbit mult. Au scris si au vorbit si sfintii si teologii. S-a scris cu drag si cu dorinta de a ridica tot mai mult spre culmile sfinteniei pe slujitorii preotiei, pe preoti. Dar oricat s-ar scrie despre preotie si oricat s-ar vorbii, niciodata nu este de ajuns. Preotia are atatea inaltimi, atatea adancimi, atatea taine, incat cu foarte multa greutate poate fi cunoscuta si descrisa dupa cuviinta. Preotia este intocmai ca un munte mare, ce-si inalta cu maiestate varful spre ceruri, cu mult dincolo de nori.Alpinistii il exploreaza, se catara pe el. Unii ajung de cunosc vaile si adancimile de la poalele lui ; altii ajung pana la jumatate ; altii se catara pe inaltimile care fac coroana piscului celui mai inalt ; altii reusesc de a se urca pana unde fruntea muntelui se ingeamana uneori cu norii, altii, rari, rari de tot, ating piscul cel mare. Dar nici unul din acesti alpinisti nu pot spune ca au strabatut toate cararile muntelui, ca i-a cunoscut toate frumusetile, ca i-a admirat inaltimile, ca a ascultat muzica tuturor izvoarelor lui, ca si-a desfatat privirile cu toata bogatia florilor lui. Toti spun ca muntele e frumos, fiindca e frumos chiar si-n putinul ce l-au cunoscut; toti spun ca muntele e randiose, ca e maret, fiindca e grandiose, e maret chiar si la inaltimea la care au ajuns. Dupa parerea mea si dupa credinta mea, cunosc un singur om, care a putut cunoaste muntele in intregime; iar acel om este un mare sfant, care, dupa marturia altui sfant, slujeste acum chiar la treptele tronului Dumnezeirii; iar acel om este autorul Sfintei Liturghii, al Sfintei Liturghii care se savarseste de cele mai multe ori pe an. Aces tom este Sfantul Ioan Gura de Aur. El singurul, dupa parerea mea si dupa credinta mea, urcand acest munte maiestuos al preotiei, l-a cunoscut in intregime. A fost un randio, care, cu ajutorul aripilor lui, a explorat muntele in intregime, iar cu ochii lui vulturesti, si din zbor, si de pe piscul cel mai inalt al muntelui, a vazut toata frumusetea muntelui, toata maiestatea lui. A vazut celelalte piscuri ale muntelui, care-I fac coroana muntelui celui mare; a vazut cele de jur-imprejurul lui; si-a scaldat privirile in lacrima izvoarelor lui. El singur sfantul Ioan Gura de Aur, el singur a cunoscut, dupa parerea mea si dupa credinta mea, toate inaltimile muntelui, toate adancimile lui, toate tainele lui. A cunoscut toate frumusetile lui, dar i-a vazut si prapastiile si stramtoriile si primejdile. Din pricina asta, el singur a putut scrie, a putut sa ne lase ghidul acestui munte frumos, randiose si maret. De acolo de sus, de la aceea inaltime ametitoare a muntelui, a scris povatuitorul, indrumatorul acesta minunat: "Despre preotie", care a ajutat pe multi sa urce piscul muntelui. Multi, foarte multi, cu ajutorul celui intru sfinti parintele nostrum Ioan Gura de Aur, au urcat pana in varful muntelui si si-au dat seama de frumusetea si de maiestatea muntelui. Dar nici unul, de la el si pana astazi, n-a putut sa ne scrie atat de frumos, atat de exact si atat de complet, nici toate tainele muntelui, nici toate inaltimile lui, nici toate adancimile lui. Ia aminte, dar! Harul Lui Dumnezeu te-a suit pe piscul cel mai inalt al slujirii preotesti. Esti puternic. Poti lega si dezlega suflete. Poti scoate din iad suflete si le poti baga in rai. Ai puterea pe care Dumnezeu n-a dat-o nici ingerilor, nici arhanghelilor. Tie ti-a dat cat esti pe pamant, puterea aceasta de a ierta pacatele credinciosilor tai. Esti puternic. Poti cu farama ta de trup, in care palpaie sufletul, poti pogori pe Dumnezeu din ceruri, ca sa te sfinteasca si sa te mantuie si ca si tu, la randul tau sa sfintesti si sa mantui pe credinciosii tai. Sfinteste-te, indumnezeieste-te cu trupul lui Dumnezeu cat mai des. Sfinteste si indumnezeieste la fel si pe credinciosii tai. O, poti! Toata puterea aceasta este in mana ta. Ti-a dat-o Dumnezeu. Dar, fereste-te! Ia aminte ca esti pe cel mai inalt pisc. Ia aminte si fereste-te! Esti inconjurat de ispite. Te bat furtuni mari. Stii, doar, ca piscurile cele mai inalte sunt cele mai bantuite de furtuni. Acolo pe piscul ametitor de inalt pe care te gasest, sufla vantul cel mai puternic. Acolo pe piscul acela ametitor de inalt, este gheata si zapada, cand la poalele muntelui infloresc crinii, infloresc trandafirii. Esti pe loc inalt sublime! Dar tocmai de aceea, ia aminte! Fereste-te! DESPRE PREOTIE ,,Tratatul despre preotie" al Sfantului Ioan Gura de Aur a aparut intr-o editie in colectia ,,Sources chretiennes", nr. 272: Jean Chrysostome, Sur le sacerdoce. Introduction, texte critique, traduction et notes, par Anne-Marie Malingrey, professeur honoraire a l`Universite de Lille III, Paris 1980. Aceasta editie a fost folosita la traducerea de fata. Cu privire la timpul compunerii ,,Tratatului despre preotie", au fost propuse mai multe date: unii socot ca Sfantul Ioan Gura de Aur l-a scris in timpul vietuirii sale in sihastria din muntii de langa Antiohia, adica intre anii 372 si 378; altii pun compunerea sa in timpul diaconului sau, deci intre 381 si 386; Anne-Marie Malingrey, ultimul editor al textului grec, care foloseste pentru editia sa 86 de manuscrise, dintre care 2 sunt din secolul IX - Sinaiticus gr. 375 si Basileensis gr. 79 - accepta in parte ipoteza penultimului editor J.A. Nairn - De sacerdotio of St. John Chrysostom, Cambridge, 1960 - care propune o data posterioara anului 386, intemeiat pe textul din Omilia V la Osea, in care sf. Ioan Gura de Aur, vorbind despre preotie spune: ,,Dar despre preotie si cat este de mareata vrednicia ei, vom vorbi in alt timp". Si pe temeiul acestei marturii, care nu e concludenta pentru o lucrare de proportiile ,,Tratatului despre preotie", pune data compunerii pe timpul rostirii cuvantarilor la Osie, adica in perioada 386-390, mai precis, putin dupa 386 sau, mai probabil, in anul 387; Anne-Marie Malingrey, la randul ei socotind ca ,,Tratatul despre preotie" este o lucrare care presupune o experienta pastorala personala, schimba data compunerii scrierii si o situeaza in 390, recunoscand totusi ca, in lipsa unor repere sigure, data compunerii ramane in domeniul ipotezelor
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.