Cuprins
- INTRODUCERE
- CUPRINS
- I.IMPORTANTA DOCTRINEI TRINITARE
- II.SFANTA TREIME IN NOUL TESTAMENT
- III.EXPLICAREA TEXTELOR NOULUI TESTAMENT
- ACTUALIZAREA TEMEI
Extras din referat
INTRODUCERE
Intreaga dogmatica ortodoxa se concentreaza in doua mari capitole : dogmele Sfintei Treimi, adica pluralul ipostaselor si singularul firii dumnezeirii ; dogmele iconomiei in trup a unuia din Treime, adica singularul persoanei si pluralul firilor.
Trecere de la conceptia monoteista la invatatura despre triada ipostatica n-a fost usoara. Toti scriitorii bisericesti constata ca la originea ezitarilor si disputelor in legatura cu dogma trinitara se afla, in primul rand, tendintele monoteiste de tip iudaizant (un fel de monarhianism reductionist), iar in al doilea rand ar fi politeismul elenistic, ambele neavand curajul sa accepte nici intruparea personala in istorie a lui Dumnezeu, pe Dumnezeu-Emanuel, nici manifestarea lui Iisus Hristos la timpul fixat (cf. I Tim. 6, 14-15).
Este adevarat ca invatatura despre Dumnezeu cel unic in fiinta si intreit in persoane s-a inchegat destul de timpuriu si apare in simbolurile de credinta din secolul al II-lea. Totusi, neclaritati si neintelegeri in ce priveste identitatea, natura si unitatea persoanelor Sfintei Treimi au continuat sa existe, ceea ce a determinat Biserica sa angajeze autoritatea sa invatatoreasca in formularea unor articole de credinta. Prima etapa a fost Sinodul ecumenic de la Niceea in 325, cand s-a redactat prima parte a Crezului ortodox, inclusiv propozitia : "Si in Duhul Sfant". De abia in 381, la al doilea Sinod ecumenic, tinut la Constantinopol, Biserica a reusit sa afirme clar ca "Dumnezeu cel viu, unic in fiinta si intreit in Persoane" este articolul de credinta fundamental al crestinismului.
Credinta in Dumnezeu - Sfanta Treime constituie invatatura specifica fundamentala a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului. Crezul niceo-constantinopolitan (381), care rezuma traditia biblica, are in centrul sau marturisirea ca fiinta lui Dumnezeu, dumnezeirea cea una, exista si se manifesta in trei persoane : "Cred in Dumnezeu Unul, Tatal atottiitorul, facatorul cerului si al pamantului ... Cred in unul Domn Iisus Hristos ... prin care toate s-au facut ... Cred in Duhul Sfant, Domnul, de viata facator...". Taina de initiere a Botezului se face in numele persoanelor Sfintei Treimi (cf. Matei 28, 19), iar lecturile biblice in biserica sunt introduse prin imnul Trisaghion : "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi". Orice rugaciune crestina, lauda, ritual sau slujba liturgica incepe si sfarseste cu invocarea Sfintei Treimi : "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh ..." "Ca Tie se cuvine toata marirea, cinstea si inchinaciunea, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh". Ortodoxia este cunoscuta prin aceea ca a accentuat aceasta doctrina trinitara despre Dumnezeu. Crestinismul ar fi o invatatura incompleta fara doctrina Trinitatii.
CUPRINS
I.Importanta doctrinei trinitare
Doctrina de baza si specifica a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului, dupa care dumnezeirea sau esenta lui Dumnezeu subzista ca treime de persoane sau ipostasuri. Dogma despre Treimea dumnezeirii sau a unitatii intreit ipostatice este o dogma cardinala, deoarece are implicatii asupra intregii invataturi crestine. S-au pastrat doua metode de a prezenta misterul Treimii: traditia apuseana porneste de la unitatea firii dumnezeiesti la identitatea persoanelor; traditia rasariteana pleaca de la realitatea ipostasurilor in care Se manifesta Dumnezeu la consubstantialitatea lor, urmind principiul ca identitatea lucrarii probeaza unicitatea naturii. Credinta inltr-un singur Dumnezeu, personal (monoteismul) este invatatura principala care s-a descoperit in Vechiul Testament (Ies. 20, 2-3; Deut. 6, 4; Is. 43, 10-11) si care s-a pastrat si in Noul Testament (Mc. 12, 29; In 17, 3). Credinta in Dumnezeu - Sfanta Treime constituie invatatura specifica fundamentala a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului. Crezul niceo-constantinopolitan (381), care rezuma traditia biblica, are in centrul sau marturisirea ca fiinta lui Dumnezeu, dumnezeirea cea una, exista si se manifesta in trei persoane : "Cred in Dumnezeu Unul, Tatal atottiitorul, facatorul cerului si al pamantului ... Cred in unul Domn Iisus Hristos ... prin care toate s-au facut ... Cred in Duhul Sfant, Domnul, de viata facator...". Taina de initiere a Botezului se face in numele persoanelor Sfintei Treimi (cf. Matei 28, 19), iar lecturile biblice in biserica sunt introduse prin imnul Trisaghion : "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi". Orice rugaciune crestina, lauda, ritual sau slujba liturgica incepe si sfarseste cu invocarea Sfintei Treimi : "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh ..." "Ca Tie se cuvine toata marirea, cinstea si inchinaciunea, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh". Ortodoxia este cunoscuta prin aceea ca a accentuat aceasta doctrina trinitara despre Dumnezeu. Crestinismul ar fi o invatatura incompleta fara doctrina Trinitatii
Preview document
Conținut arhivă zip
- Descoperirea Sfintei Treimi in Noul Testament.doc