Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 19 în total
Cuvinte : 3733
Mărime: 14.18KB (arhivat)
Publicat de: Stancu Năstase
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: leon Arion
UNIVERSITATEA VALAHIA TARGOVISTE FACULTATEA DE TEOLOGIE TEOLOGIE PASTORALA AN UNIVERSITAR 2009-2010

Cuprins

  1. INTRODUCERE
  2. CUPRINS
  3. I.IMPORTANTA DOCTRINEI TRINITARE
  4. II.SFANTA TREIME IN NOUL TESTAMENT
  5. III.EXPLICAREA TEXTELOR NOULUI TESTAMENT
  6. ACTUALIZAREA TEMEI

Extras din referat

INTRODUCERE

Intreaga dogmatica ortodoxa se concentreaza in doua mari capitole : dogmele Sfintei Treimi, adica pluralul ipostaselor si singularul firii dumnezeirii ; dogmele iconomiei in trup a unuia din Treime, adica singularul persoanei si pluralul firilor.

Trecere de la conceptia monoteista la invatatura despre triada ipostatica n-a fost usoara. Toti scriitorii bisericesti constata ca la originea ezitarilor si disputelor in legatura cu dogma trinitara se afla, in primul rand, tendintele monoteiste de tip iudaizant (un fel de monarhianism reductionist), iar in al doilea rand ar fi politeismul elenistic, ambele neavand curajul sa accepte nici intruparea personala in istorie a lui Dumnezeu, pe Dumnezeu-Emanuel, nici manifestarea lui Iisus Hristos la timpul fixat (cf. I Tim. 6, 14-15).

Este adevarat ca invatatura despre Dumnezeu cel unic in fiinta si intreit in persoane s-a inchegat destul de timpuriu si apare in simbolurile de credinta din secolul al II-lea. Totusi, neclaritati si neintelegeri in ce priveste identitatea, natura si unitatea persoanelor Sfintei Treimi au continuat sa existe, ceea ce a determinat Biserica sa angajeze autoritatea sa invatatoreasca in formularea unor articole de credinta. Prima etapa a fost Sinodul ecumenic de la Niceea in 325, cand s-a redactat prima parte a Crezului ortodox, inclusiv propozitia : "Si in Duhul Sfant". De abia in 381, la al doilea Sinod ecumenic, tinut la Constantinopol, Biserica a reusit sa afirme clar ca "Dumnezeu cel viu, unic in fiinta si intreit in Persoane" este articolul de credinta fundamental al crestinismului.

Credinta in Dumnezeu - Sfanta Treime constituie invatatura specifica fundamentala a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului. Crezul niceo-constantinopolitan (381), care rezuma traditia biblica, are in centrul sau marturisirea ca fiinta lui Dumnezeu, dumnezeirea cea una, exista si se manifesta in trei persoane : "Cred in Dumnezeu Unul, Tatal atottiitorul, facatorul cerului si al pamantului ... Cred in unul Domn Iisus Hristos ... prin care toate s-au facut ... Cred in Duhul Sfant, Domnul, de viata facator...". Taina de initiere a Botezului se face in numele persoanelor Sfintei Treimi (cf. Matei 28, 19), iar lecturile biblice in biserica sunt introduse prin imnul Trisaghion : "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi". Orice rugaciune crestina, lauda, ritual sau slujba liturgica incepe si sfarseste cu invocarea Sfintei Treimi : "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh ..." "Ca Tie se cuvine toata marirea, cinstea si inchinaciunea, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh". Ortodoxia este cunoscuta prin aceea ca a accentuat aceasta doctrina trinitara despre Dumnezeu. Crestinismul ar fi o invatatura incompleta fara doctrina Trinitatii.

CUPRINS

I.Importanta doctrinei trinitare

Doctrina de baza si specifica a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului, dupa care dumnezeirea sau esenta lui Dumnezeu subzista ca treime de persoane sau ipostasuri. Dogma despre Treimea dumnezeirii sau a unitatii intreit ipostatice este o dogma cardinala, deoarece are implicatii asupra intregii invataturi crestine. S-au pastrat doua metode de a prezenta misterul Treimii: traditia apuseana porneste de la unitatea firii dumnezeiesti la identitatea persoanelor; traditia rasariteana pleaca de la realitatea ipostasurilor in care Se manifesta Dumnezeu la consubstantialitatea lor, urmind principiul ca identitatea lucrarii probeaza unicitatea naturii. Credinta inltr-un singur Dumnezeu, personal (monoteismul) este invatatura principala care s-a descoperit in Vechiul Testament (Ies. 20, 2-3; Deut. 6, 4; Is. 43, 10-11) si care s-a pastrat si in Noul Testament (Mc. 12, 29; In 17, 3). Credinta in Dumnezeu - Sfanta Treime constituie invatatura specifica fundamentala a revelatiei Noului Testament si deci si a crestinismului. Crezul niceo-constantinopolitan (381), care rezuma traditia biblica, are in centrul sau marturisirea ca fiinta lui Dumnezeu, dumnezeirea cea una, exista si se manifesta in trei persoane : "Cred in Dumnezeu Unul, Tatal atottiitorul, facatorul cerului si al pamantului ... Cred in unul Domn Iisus Hristos ... prin care toate s-au facut ... Cred in Duhul Sfant, Domnul, de viata facator...". Taina de initiere a Botezului se face in numele persoanelor Sfintei Treimi (cf. Matei 28, 19), iar lecturile biblice in biserica sunt introduse prin imnul Trisaghion : "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi". Orice rugaciune crestina, lauda, ritual sau slujba liturgica incepe si sfarseste cu invocarea Sfintei Treimi : "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh ..." "Ca Tie se cuvine toata marirea, cinstea si inchinaciunea, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh". Ortodoxia este cunoscuta prin aceea ca a accentuat aceasta doctrina trinitara despre Dumnezeu. Crestinismul ar fi o invatatura incompleta fara doctrina Trinitatii

Preview document

Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 1
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 2
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 3
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 4
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 5
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 6
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 7
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 8
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 9
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 10
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 11
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 12
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 13
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 14
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 15
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 16
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 17
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 18
Descoperirea Sfintei Treimi în Noul Testament - Pagina 19

Conținut arhivă zip

  • Descoperirea Sfintei Treimi in Noul Testament.doc

Alții au mai descărcat și

Terminologia trinitară și relevanța ei în opera Părintelui Dumitru Stăniloae

Preliminarii A rânduit Dumnezeu ca şi Biserica şi Teologia noastră să fie slujite de mari personalităţi, cunoscute în întreaga lume creştină nu...

Sfânta Treime

INTRODUCERE Sfânta Treime constituie, temeiul de nezdruncinat al gândirii religioase, al evla¬viei, al vieţii duhovniceşti, al oricărei...

Crearea lumii - opera Sfintei Treimi

Introducere Dupa cum bine se stie Pr. Profesor Dumitru Stăniloae este, în mod indubitabil, şi precum o probează viaţa şi opera sa, cel mai fecund...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Descoperirea Sfintei Treimi în Vechiul Testament

INTRODUCERE Taina Treimii celei de o fiinta şi mai presus de fire constituie temeiul credintei şi trairii noastre crestinesti, fiind totodata...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Nașterea Bisericii Creștine Române

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in...

Te-ar putea interesa și

Iubirea în spiritualitatea creștină

Introducere A vorbi despre iubire reprezintă poate cel mai greu lucru; aceasta deoarece a vorbi despre iubire înseamnă a vorbi despre Dumnezeu. Un...

Sfinții Apostoli - Propovăduitorii prea Sfintei Treimi

Credinţa într-un singur Dumnezeu personal - monoteismul - este învăţătura principală care s-a descoperit în Vechiul Testament (Ieşire XX, 2-3;...

Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan

INTRODUCERE În zilele noastre se recunoaşte tot mai mult adevărul că relaţia intimă dintre Sfântul Duh şi Biserică e o trăsătură caracteristică...

Liturghie și Slujire Socială

Preliminarii Omul este creat de Dumnezeu pentru a trăi în comuniune cu comunitatea din care face parte, pentru că omul – deşi cade în păcat singur...

Învățatura despre Sfințenia Bisericii

PREFAŢĂ Sfântul Apostol Pavel ne învaţă că Biserica este Trupul lui Hristos şi Hristos este Capul ei. (Efes. I, 23; V, 23), iar Trupul are mai...

Purcederea Sfântului Duh

Capitolul I Mărturiile Sfinților Părinți din secolul de aur despre purcederea Sfântului Duh 1. Pnevmatologia biblică. Simbolurile de credință...

Concepția Ortodoxă Despre Duhul Sfânt

Preliminarii Credinţa în Dumnezeu – Sfânta Treime constituie învăţătura fundamentală şi specifică a Bisericii Creştine. Sfânta Treime este cea...

Darurile Spirituale

I. INTRODUCERE 1. Importanţa subiectului Într-o perioadă în care Biserica trece printr-o criză de identitate tot mai mare, din cauza confundării...

Ai nevoie de altceva?