Extras din referat
ORIGINEA CULTULUI BAPTIST
Ca biserica, baptismul a aparut in secolul al XVII-lea, insa teologii si istoricii baptisti afirma ca originea cultului se afla in epoca crestinismului primar. Atat izvoarele baptiste, cat si ne-baptiste desemneaza ca "stramosi" ai cultului pe anabaptistii secolului al XVI-lea. Astfel putem spune ca deriva din secta anabaptistilor, infiintata de Nicolas Storch si influentata puternic de Thomas Münzer, fost adept al lui Luther, care, in 1517 se desparte de el, pentru ca nu a promovat Reforma si in sfera sociala.
Cel care a reinviat anabaptismul a fost Simion Menon, un preot catolic rebotezat in 1531, de un anabaptist. Adeptii se numeau menoniti.
Aparitia baptistilor in forma actuala e legata de numele lui John Smith - pastor puritan care, in 1608, emigreaza din Anglia in Olanda.
Un adept al sau, Thomas Holwys, revine in Anglia si va infiinta prima Biserica Baptista la Londra.
Se vor diviza in doua grupuri: Baptistii generali (ai lui Holwys, promovau conceptul de mantuire universala) si Baptistii particulari (ai lui Henry Jakob, credeau in mantuirea prin predestinatie). Se unesc in 1791, dar vor cunoaste multe alte divizari.
Dupa unii istorici, baptistii nu au un Crez oficial, confesiunile de credinta au fost stabilite in diverse locuri si date. Se pare ca prima confesiune de credinta baptista a fost adoptata in 1689, cand au capatat libertate deplina in Anglia.
SCURT ISTORIC
In forma pe care o cunoastem azi, baptismul a aparut în Anglia, la începutul sec. XVII. In anul 1608, pastorul englez John Smith emigreaza in Anglia unde fondeaza o comunitate ai caror adepti erau botezati prin stropire si se numeau baptisti. Mai tarziu Smith regreta si, impreuna cu o parte din adepti se întoarce la menoniti. Thomas Helwys insa, impreuna cu un mic grup refuza si pleaca in Anglia unde infiinteaza prima biserica baptista(Londra).
In timpul domniei Stuartilor, care au militat pentru reintroducerea catolicismului, protestantii au fost prigoniti, si mai ales baptistii care erau cei mai departati de catolici. In 1689 comunitătile lor au primit dreptul de a se organiza.
Inca de la inceput, baptistii s-au divizat în doua grupari. Prima sustinea ca Iisus a murit pentru a-i salva pe toti oamenii( baptistii generali), iar a doua spunea ca Hristos a murit doar pentru “cei alesi” adica cei predestinati la mantuire. Ruptura are loc în 1791.
PĂTRUNDEREA SI DEZVOLTAREA ÎN ROMÂNIA
Biserica baptista germana din Bucuresti este cea dintai biserica baptista din tara noastra. Infiintarea acesteia este legata de numele lui Scharschmit, care emigreaza in Romania in anul 1856. In 1865 vine la Bucuresti un predicator german, Augustin Leibig, si boteaza in apele Dambovitei mai multe persoane.
Cultul, in dorinta de a-si sustine vechimea in Romania, socoteste insa anul venirii familiei Scharschmit in Romania (1856) ca anul "infiintarii" primei biserici baptiste la noi.
In Transilvania - prima biserica baptista a fost organizata in anul 1875; acest fapt se datoreaza unui croitor ungur, Antal Novak, care a reusit sa converteasca un grup de credinciosi reformati maghiari din Salonta (Bihor). Printre cei botezati se afla si Mihaly Kornay, care mai tarziu a fost numit pastor pentru biserica din Salonta Mare. Datorita activitatii sale s-au organizat pentru maghiari mai multe biserici baptiste in judetele Bihor, Arad si Timis.
Dupa primul razboi mondial, in 1921, bisericile baptiste din Transilvania se unesc si ia fiinta Uniunea Comunitatilor Crestine Baptiste. In 1921 s-a infiintat si Seminarul baptist.
In baza legii cultelor din 1928, baptistii au fost recunoscuti de stat ca "Asociatie" religioasa.
Scoaterea in afara legii a baptistilor s-a facut prin Decretul national nr. 927/1942 emis de Maresalul Ion Antonescu.
Prin Decretul nr. 553 publicat in M.O. nr. 253 din noiembrie 1944, Statul comunist recunoaste primul cult religios: Cultul baptist.
In 1948, cultul baptist a depus la Ministerul Cultelor noul Statut de organizare si functionare cu nr. 41360/1948. Doi ani mai tarziu, in 1950, s-a publicat "Statutul de organizare si functionare a Cultului crestin baptist", care a fost in vigoare pana in Decembrie '89. Dupa rasturnarea regimului comunist in 1989, baptistii romani si-au recistigat libertatea de actiune. In ciuda conditiilor economice foarte grele, baptistii romani sunt angajati in lucrari cu un caracter misionar foarte pronuntat. Desi Biserica Ortodoxa a incercat sa-si impuna iarasi statutul de Biserica nationala si sa-i priveze de drepturi pe reprezentantii celorlalte biserici crestine din Romania, in anii scursi de la Revolutia din 1989, baptistii romani au patruns cu curaj in invatamintul scolar si in programele de radio si televiziune. Pentru a se apara impotriva abuzurilor Bisericii majoritare Ortodoxe, baptistii i-au chemat pe reprezentantii celorlalalte culte evanghelice sa formeze un front comun constituind "Alianta Evanghelica Romana." Primul ei presedinte a fost Paul Negrut, predicator baptist la Biserica Emanuel din Oradea.
STRUCTURA ORGANIZATORICA A BISERICILOR BAPTISTE DIN ROMANIA
Organizatia locala a cultului este biserica, constituita prin unirea voluntara a unui grup de adepti care accepta din propria lor convingere marturisirea credintei baptiste.
Bisericile sunt organizate in comunitati. Comunitatile alcatuiesc Uniunea Comunitatilor Crestine Baptiste din Romania. Sediul uniunii este in Bucuresti. Uniunea este organul central reprezentativ si administrativ al cultului. Toate organizatiile cultului sunt incadrate in Uniunea Cultului Baptist. Uniunea este condusa de un Comitet ales pe termen de trei ani, compus din cel mult 15 membri selectati dintre delegatii comunitatilor. Comitetul Uniunii face recomandari Congresului pentru alegerea presedintelui si a secretarului general, care reprezinta Uniunea in fata organelor de stat.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Cultul Baptist.doc