1. Prozelitismul sectar Prozelitismul sectar in societatea contemporana reprezinta o problema majoora cu numeroase implicatii sociale, punand in pericol linistea societatii si viata comunitara a credinciosilor ortodocsi. Sectele au existat dintotdeauna, pentru ca adevarul sa iasa la iveala cu mai multa forta si pentru ca cei ce-l detin sa se intareasca, prin incercari, in confruntarea lor cu lumea. Au existat secte desprinse si din Biserica Ortodoxa , dar n-au supravietuit in fata adevarurilor lasate de Mantuitorul si pastrate cu sfintenie, in forma lor originala, de catre Sfantii Parinti. In schimb, in lumea Occidentala acestea au ajuns inimaginabil de numeroase si agresive. Sectele supravietuiesc doar acolo unde domneste relativismul. Din perspectiva sectaram ordinea statala, organizarea ecleziala, relatia de dependenta fata de interiorul Bisericii, autoritatea sacerdotala si controlul doctrinar sunt obstacole care ingradesc existenta libera a comunitatii crestine in perioada apostolica. De aceea pentru ele, mantuirea este o afacere personala, si nu de relatia cu un rganism haric, asa cum si interpretarea Bibliei este o chestiune personala, permisa prin botezul direct cu Duh Sfant si cu foc. Trasaturile care definesc cel mai bine sectele sunt: alegerea voluntara si mutuala, separatismul si exclusivismul, autoidentificarea cu grupul insotita de supravietuire si izolationism, elitismul si legitimarea directa cu Dumneazeu. Aceste trasaturi demonstreaza de ce sectele ignora orice organizare comunitara. Ele seamana diviziune nu numai in societate si Biserica, ci si in familie, pentru ca daruiesc in schimb o familie noua. Sectele critica fastul Bisericii si al slujbelor si sustin lipsa de importanta a postului si randuielilor canonice. Pentru crestinii ortodocsi aceste ritualuri sunt o dovada de respect fata de Dumnezeu, ele se aseamana cu ceremoniile obisnuite manifestate in general intre oameni cu diferite ocazii si isi gasesc corespondent in toatre religiile existente pana acum, demosntrand ca omul nu se poate lipsi de asemenea mijloace de manifestare a adoratiei fata de Dumnezeu. Sectele obiecteaza ca ritualurile sunt necesare pentru oamenii simpli, care nu inteleg pe Dumnezeu decat prin exemple materiale, pe cand cei inteligenti adora pe Dumnezeu in Sine, nedivizat si spiritual. Dar orice unitate exista in diversitate si, ca atare, lumea nu dovedeste prin diversitatea ca este rea, deodata ce si-a primit exitenta de la Dumnezeu. Atractia fata de cretinele naive sectare este alimentata mult de nesinceritatea, lipsa evlaviei, credintei si iubirii adevarate, de fatarnicia, formalismul si ritualismul catorva credinciosi si preoti care sunt artificial generalizate. Evlavia fariseica, fatarnicia cultica, manifestarile dramatice, exagerarea si goana dupa avantajale materialeduc la pierderea credinciosilor care cauta un exemplu personal in reot si in credinciosi. In situatia actuala de criza spirituala exagerata, este nevoie de multi preoti foarte evlaviosi pentru a ,,schimba fata pamantului." Este nevoie pentru aceasta de infiintarea de parohii pentru toti credinciosii, de grija, evlavie fata de slujbe, ordine, cantarea frumoasa la strana, aratarea neajunsurilor, a galagiei si efectelor ei in timp asupra intregritatii morale si a linistii sufletesti 2. Strategii ortodoxe antiprozelitiste Cand vorbim de rezistenta ortodoxa fata de prozelitismul actual, trebuie sa ne referim la Ortodoxie in ansamblul ei, adica la intreaga comunicare panortodoxa, la Ortodixia ecumenica pe de alta parte si la fiecare Biserica Ortodoxa structurata etnic, national care se confrunta intr-un mod particular si propriu cu aceasta situatie care poate genera stari conflictuale . Mai mult Ortodoxia trebuie sa se apere de prozelitismul romano-catolic in acele Biserici locale in care un numar mare de credinciosi au cazut cu secole in urma in mrejele uniatismului, de fapt un imperialism eclesial catolic, dublat de o politica coloniala a puterilor seculare ale timpului, respectiv puterile politice occidentale. Unii credinciosi uniti reveniti la Ortodoxie sunt tentati prin diferite mijloace prozelitiste sa revina la fosta Biserica unita. Este insa binecunoscut faptul ca ,,uniatia a fost cea mai puternica forma a prozelitismului catolic printre ortodocsi, care a inrautatit enorm de mult relatiile dintre Bisericile Ortodoxe si Biserica Romano-Catolica". Ortodoxia trebuie sa se apere si de actiunea noilor secte ce manipuleaza constiintele slabe prin diverse mijloace neoneste intre care bunurile materiale si banii ocupa un loc central. Ortodoxia trebuie sa evite si sa se opuna unor relativizari dogmatice in plan hristologic, pnevmatologic si eclesial-sacramental in care poate fi atrasa, in dialogul ecumenic si interreligios de unii dintre reprezentantii sai, in aceste comisii mixte care, avand in vedere numarul scazut de ortodocsi, in general in Miscarea Ecumenica si numarul mare de protestanti, pot fi coplesiti iar interventiile lor sa nu mai fie luate totdeauna in consideratie.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).